Hovedinnhold

Denne Porschen blir et «Norges-kupp»

<p>EKSPLOSIV: Like etter at du har trykket inn startknappen har du et dreiemoment på 850 Newtonmeter til disposisjon. Dermed akselerer du til 100 km/t på 3,4 sekunder, mens bilen har en potensiell toppfart på 310 km/t.</p>

EKSPLOSIV: Like etter at du har trykket inn startknappen har du et dreiemoment på 850 Newtonmeter til disposisjon. Dermed akselerer du til 100 km/t på 3,4 sekunder, mens bilen har en potensiell toppfart på 310 km/t.

Foto:
Når Porsche lanserer sin andre ladbare hybrid basert på nye Panamera, har de flyttet fokus fra utslipp til muskler.

Denne saken handler om:

Porsche Panamera 4 E-hybrid som ble presentert sist høst er faktisk det rimeligste alternativet i Panamera-familien på tross av sine 462 hester.

En prislapp på 1,2 millioner gjør den jo ikke til noen direkte folkebil, men nordmenn står i kø for å kjøpe den nye luksusbilen.

Nå kommer ytterligere en Plug-in modell, og den blir enda mer eksklusiv. Her har nemlig Porsche bestemt seg for å benytte samme strategi som i sportsbilen 918 Spyder der man kombinerer el- og forbrenningsmotorer for å oppnå maksimalt punch.

Resultatet er så eksplosivt av Panamera Turbo S E-Hybrid blir toppmodell i Panamera-familien, i stedet for Turbo S som hadde den rollen tidligere.

4-liters V8 turboen fra Panamera Turbo kombineres med en elmotor for en samlet effekt på 680 hestekrefter.

SPESIAL: Se flere bilder på BilNorge.no

Rivstart

V8-motoren alene yter 550 hk mens elmotoren bidrar med ytterlige 100 kW / 136 hk.

Ifølge NEDC-standarden er snittforbruket 0,29 liter på mila (CO2: 66 g/km), og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 50 kilometer.

Og vi skjønner politikere som forlanger nye, mer realistiske målemetoder for utslipp. Man får nyte unntakstilstanden så lenge man kan – den blir neppe langvarig.

Les: Denne bilen løfter Peugeot til en høyere divisjon

«Kupp» i Norge

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid får en norsk pris på 1.964.000 kroner, som er 89.000 mindre enn du må ut med for en vanlig Panamera Turbo.

Årsaken ligger selvsagt i avgiftsnivået: For mens du betaler 300.000 til statskassa for en Panamera Turbo, slipper du unna med drøye 100.000 om du velger den ladbare. Det må kalles en gavepakke!

– Panamera-salget har vært labert de siste årene, men med nye Panamera eksploderer interessen igjen. Vi ikke ser bort fra et salg på 150 biler i løpet av 2017, sier administrerende direktør Morten Scheel hos Autozentrum Sport, den norske Porsche-importøren. Han antyder aen ordrebank på 65 biler når leveringen starter i april.

Les også: Lexus med ny hybrid i toppdivisjonen

Dynamikk og komfort

Som alle nye Panamera-modeller har bilen Porsche dobbelclutch girkasse (PDK) med åtte trinn. Kreftene fordeles til alle fire hjørner etter hvor de kan gjøre best nytte for seg.

Panamera Turbo S E-hybrid har luftfjæring som standard for at de sportslige sidene ikke skal gå på bekostning av komfort.

Den væskekjølte Li-ion batteriet som leverer energi til elmotoren har en kapasitet på 14,1 kWt, og når du kjører i Sport + sørger systemet for at batteriet alltid har strøm nok til de gangene du trenger det ekstra skyvet fra elmotoren.

Ladetid på et 10 ampere anlegg er seks timer, men med den innebygde hurtigladeren og 32 amprere kurs reduseres ladetiden til 2,4 timer.

Når det nye flaggskipet lanseres i juli kommer den i standard og lang utgave. Executive-versjonen har 15 cm ekstra akselavstand og et eksklusivt utstyrsnivå der baksetekomfort står i høysetet.

Blant standardutstyret i Panamera Turbo S E-Hybrid inngår keramiske bremser, PDCC Sport dynamisk chassis, Power Steering Plus og 21-tommers felger. Den lange utgaven har bakhjulsstyring.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det registrert 417 nye Porscher i Norge i 2016 – det er ny rekord.

På jakt etter ny bil i Golf-klassen? Honda Civic er et sportslig alternativ. Les BilNorges førsteinntrykk.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor