Hovedinnhold

Denne ble Årets Bil i Europa

<p>MANGLER LITT: Norges eneste medlem i Årets Bil i Europa-juryen, journalist i <a class="" href="https://emea01.safelinks.protection.outlook.com/?url=http%3A%2F%2Fmotor.no&amp;data=01%7C01%7Channe.hattrem%40vg.no%7Cac205a788abd4f5563ae08d46600f4f3%7C8e414aeed6e14d1398c8d3876cd2b059%7C0&amp;sdata=eJOn0LHePppPaVCYj5ElGoxTkKysVlfEfR2KdROqisI%3D&amp;reserved=0">motor.no</a> og NAF-magasinet Motor Rune Korsvoll , mener Peugeot-modellen er litt bakpå med hensyn til miljø. Han ga flesteparten av sine poeng til Volvo V90/S90.</p>

MANGLER LITT: Norges eneste medlem i Årets Bil i Europa-juryen, journalist i motor.no og NAF-magasinet Motor Rune Korsvoll , mener Peugeot-modellen er litt bakpå med hensyn til miljø. Han ga flesteparten av sine poeng til Volvo V90/S90.

Foto: ØIVIND SKAR
GENÈVE (BilNorge.no) Dagen i dag har vært heftig for Peugeot: På morgenen kjøpte de Opel. På ettermiddagen vant de den gjeve tittelen «Årets Bil i Europa 2017» med den nye Peugeot 3008.

Denne saken handler om:

Modellen vant konkurransen med klar margin: De 58 jurymedlemmene fra 22 land ga den franske SUV-en 319 poeng.

Deretter fulgte Alfa Giulia med 296 poeng og Mercedes E-klasse med 197 poeng på de neste plassene.

Vinnere siden 1994

1994: Ford Mondeo

1995: Fiat Punto

1996: Fiat Bravo

1997: Renault Megane Scenic

1998: Alfa Romeo 156

1999: Ford Focus

2000: Toyota Yaris

2001: Alfa Romeo 147

2002: Peugeot 307

2003: Renault Mégane

2004: Fiat Panda

2005: Toyota Prius

2006: Renault Clio

2007: Ford S-Max

2008: Fiat 500

2009: Opel Insignia

2010: Volkswagen Polo

2011: Nissan Leaf

2012: Opel Ampera

2013: Volkswagen Golf

2014: Peugeot 308

2015: Volkswagen Passat

2016: Opel Astra

– Selv om 3008 ikke var mitt førstevalg, kom ikke valget som noen overraskende, sier journalist i motor.no og NAF-magasinet Motor Rune Korsvoll, det eneste norske jurymedlemmet.

Se stor oversikt over alle Genève-nyhetene hos BilNorge.no

Ikke «norsk» nok

Korsvoll oppgir manglende miljøprofil som grunn til at han rangerte Peugeot 3008 først på femteplass i sin stemmegivning.

– I Norge er vi opptatt av miljø og ladbare biler, og første ladbare hybrid fra Peugeot kommer først i 2019. Det er i bakkant av norske forventninger, sier Korsvoll som hadde Volvo S90/V90 som sin favoritt nettopp fordi Volvo tilbyr et ladbart alternativ.

Korsvoll understreker også Volvos høye sikkerhetsnivå som viktig argument for å liste det svenske merket øverst.

<p>JUBEL: Peugeot-sjef Jean-Philippe Imparato ordner litt på den nye gullungen sin etter at pokalen er hentet hjem.</p>

JUBEL: Peugeot-sjef Jean-Philippe Imparato ordner litt på den nye gullungen sin etter at pokalen er hentet hjem.

Foto: AP/Salvatore Di Nolfi, AP

Se også: Slik stemte juryen og Korsvoll

Merkedag

6. mars blir stående som en merkedag i PSAs (Peugeot Citroën-gruppen) historie:

På morgenkvisten ble det kjent at PSA (med bilmerkene Peugeot, Citroën og DS) overtar Opel og gjennom overtagelsen inntar plassen som nest største bilkonsern i Europa, etter VW-grupperingen. Syv timer senere vinner en av deres modeller Årets Bil. 

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor