Hovedinnhold

Snart MC-sesong igjen:

Disse kan 18-åringen kjøre - helt lovlig

Selv om aldergrensen for tung MC er hevet til 24 år

Mange tror de må vente til de er 24 år med å kjøre drømmesykkelen, men markedet er fullt av tøffe mellomklassemotorsykler. Og med plombering blir mulighetene enda fler.

Denne saken handler om:

Fakta:

Tung MC (A): Ingen begrensning på effekt. Man må være 24 år for å gå rett på denne klassen. Man kan få førerrett tidligere (minstealder 20 år), dette forutsetter at du tar klasse A2 som 18-åring, gjennomfører et kurs på syv timer og opparbeider to års erfaring med klasse A2.

Mellomklasse MC (A2): Høyeste effekt 35 kW, som tilsvarer 47,6 hestekrefter. Tung MC kan trimmes ned, men ikke mer enn 50 prosent av originalt antall hestekrefter. A2 gir også førerrettighet for: Moped, tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking og 3-hjuls motorsykkel med effekt høyst 15 kW.

(Kilde: Statens vegvesen)

Vind i ansiktet, buldrende eksosanlegg og opplevelser på to hjul er en ungdomsdrøm som ble litt fjernere da reglene for å kjøre tung MC ble skjerpet i 2013. Fra 21, til fylte 24 år for å gå rett på fulleffekt motorsykkel.

Men nå har denne aldersskjerpelsen skapt en ny, sterk trend for motorsykler i mellomklassen. Og med plombering kan du i praksis gå rett fra scooteren til en monstrøs 1690 kubikk Harley-Davidson som 18-åring.

Sterk mellomklasse-trend

Hos Harley-Davidson-forhandleren i Østfold selges det flere mellomklassemotorsykler enn noen gang. Daglig leder Svein Erik Simensen, forteller at folk går måpende ut døren, når de får se syklene de kan kjøre som 18-åringer.

– Du får en voksen sykkel som ingen kan se at er nedtrimmet, det er et poeng for mange, sier Simensen som også forteller at Sportsteren har blitt de unges klare favoritt.

<p/> <p>MOTORSYKKELSELGER: Daglig leder på Harley-Davidson Østfold, Svein Erik Simensen.</p>

MOTORSYKKELSELGER: Daglig leder på Harley-Davidson Østfold, Svein Erik Simensen.

Dersom du allerede har tilgang på en Harley-Davidson som du ikke har førerkort for å kjøre, kan du bare ta turen innom et verksted. Én time senere er den plombert og klar for å vises på Trafikkstasjonen.

Les også: MC-våren fra A til Y!

På spørsmål om han synes det er for tidlig å slippe 18-åringer ut i trafikken med motorsykkel, mener Simensen at faren heller ligger ved godt voksne førere.

– Jo tidligere de kommer ut i trafikken, jo flinkere blir de. Ungdom tar ting så lett, jeg er mye mer nervøs for en 50-åring som tar lappen og kommer hit og henter seg en svær motorsykkel, sier Simensen.

Vanskeligere med flere hester

Registrering og utgifter

* Ofte kan du kjøpe MC ferdig plombert fra forhandler. Da vil du ha forhåndsbetalt avgifter for sykkelen som om den var tung, slik at det ikke medfører flere kostnader å registrere den tilbake til fulleffekt.

* Du kan bestille plomberingssett selv. Sørg for at du har nødvendig dokumentasjon. Enklest blir det hvis landet du bestiller fra er et EU-land.

* Få et verksted til å montere plomberingssett. Da kan de dokumentere dette for trafikkstasjon.

* Det kan være forskjellige praksis på trafikkstasjonene. Ring på forhånd og forhør deg.

* Sjekk pris på forsikring. MC-type, årsmodell og alder har mye å si for pris.

* Undersøk pris på de vanligste slitedelene. Disse kan variere mye.

MC-Oslo er Norges kanskje største motorsykkelforhandler og MC-verksted. Daglig leder Kåre Vaskinn, forteller at de har prøvd å nedregistrere flere sykler til mellomklasse, men han omtaler reglene som tåkete og sier at de har blitt klok av skade og sluttet med dette.

Grunnen til at det er lettere med Harley-Davidson er at de har relativt få hester, mens de japanske syklene på MC-Oslo har et høyt antall hester, og reglene sier at du ikke kan trimme ned mer enn 50 prosent av det antallet hester motorsykkelen har originalt. Dette er også grunnen til at Harley-Davidson ikke kan nedregistrere V-Rod modellene.

Husker du? Ole Birger (75) kjører fortsatt på scooteren han fikk i 1952

Selv om Vaskinn ikke anbefaler å nedregistrere tunge motorsykler av denne typen, forteller han at de har mange gode alternativer i A2-klassen.

– Vi selger stadig flere mellomklasse MC-er. Honda har veldig mange tøffe sykler av denne typen, kanskje spesielt Honda CB 500, men vi har også flere Suzuki'er du kan kjøre som 18-åring, og vi kan også få bestilt BMW som A2, sier Vaskinn.

– Ikke gjør det selv

Dersom du bestiller et sett for nedtrimming av fulleffekt MC til mellomklasse, monterer dette selv og drar til trafikkstasjonen for å vise sykkelen, er problemet ofte at settene krever inngrep i motoren som kan være vanskelig å undersøke på trafikkstasjonen. Senioringeniør i Vegvesenet, Tormod Schau, sier at nedtrimming gjort på motorsykkelverksted er å foretrekke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

<p/> <p>FAVORITT: Sporsteren  har blitt populær blant de unge. Den trenger man bare å «plombe» to hester på, for å få den godkjent som mellomklasse.</p>

FAVORITT: Sporsteren  har blitt populær blant de unge. Den trenger man bare å «plombe» to hester på, for å få den godkjent som mellomklasse.

– Du kan gjerne bestille et godkjent sett selv, men er dette montert og dokumentert på et verksted blir det lettere å godkjenne i etterkant. Dersom du gjør det selv kan det medføre at effekten må testes på testlaboratorium, og da er det uansett rimeligere å få et verksted til å montere det, sier Schau.

Mange av disse settene kommer fra Tyskland, og har garanti som forutsetter at det er montert av verksted.

Dersom man ønsker å trimme ned en tung MC, tipser Schau, som selv kjører MC, å finne en motorsykkel som kan senkes moderat ned. R-sykler som er levert med høyt antall hester kan miste de gode kjøreegenskapene ved kraftig nedsatt effekt.

Les også: Bygget motorsykler av tre

– Mer enn nok krefter

I likhet med det Vaskinn på MC Oslo sier, mener Norsk Motorsykkel Union (NMCU) at det er mange gode sykler som leveres i klasse A2. Dette anbefaler de sterkt fremfor å trimme ned en tung MC selv.

– Kjøper du en «ekte» mellomklassesykkel slipper du «hickups» fordi motoren er tilpasset effekten. De store produsentene øser på med slike sykler for tiden og det er hyggelig for oss som registrerer at det er økende interesse for denne klassen, sier Morten Hansen i NMCU.

Hansen mener dette også er positivt for ulykkesutviklingen fordi denne trenden viser at ungdom kanskje ikke er så opptatt av å ha «200» hester på bakhjulet. Han foreslår at man for eksempel sjekker ut A2-syklene i Honda CB 500 serien og Yamaha MT-07.

– Mellomklassesyklene jeg har testet er fullgode MC'er. 48 hester er jo omtrent det «Superbikes» hadde på 60-tallet så det er klart det er mer enn nok krefter.

Dersom man bestemt ønsker å nedgradere en tung MC er også Hansen helt klar på at man bør ta dette til et autorisert motorsykkelverksted. Da slipper man kluss på trafikkstasjonen, og man støtter samtidigdet lille markedet MC-verksteder i Norge har.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor