Hovedinnhold

Rapport: Norske parkeringshus ikke brannsikre nok

Vil ha nye «brannregler» for elbil i parkeringskjellere

<p>ELBILBRANN PÅ DANSKEBÅTEN: I 2011 tok det fyr i en nyere ombygd elbil av typen Nissan Qashqai ombord i passasjerfergen Pearl of Scandinavia tilhørende DFDS Seaways .  Det er den lyse bilen på bildet. FOTO: EIVIND GRIFFITH BRÆNDE / VG</p>

ELBILBRANN PÅ DANSKEBÅTEN: I 2011 tok det fyr i en nyere ombygd elbil av typen Nissan Qashqai ombord i passasjerfergen Pearl of Scandinavia tilhørende DFDS Seaways .  Det er den lyse bilen på bildet. FOTO: EIVIND GRIFFITH BRÆNDE / VG

Risikoen for at det skal begynne å brenne i elbiler og ladbare hybrider under ladning i parkeringshus, bør føre til at denne type biler parkeres nære utgangen og ikke inntil hverandre.

Denne saken handler om:

Det anbefales også sprinkling /vanntåkeanlegg som et minimumskrav.

Det er blant rådene i en rapport som forskningsinstituttet SP Fire Research har gjort for Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Direktoratet for byggkvalitet.

– Vi har foreløpig ingen statistikk som tilsier at det brenner oftere i elbiler enn i biler med konvensjonelt drivstoff. Utfordringen med elbilbranner er at det kan være mer problematisk sier en av forskerne bak rapporten, Andreas Gagnat Bøe til VG.

Siden bilparken i Norge foreløpig består av kun to-tre prosent elbiler og er svært ny, er det fordi bilbranner oftest oppstår i eldre biler, derfor større sannsynlighet at en brann i en parkeringskjeller oppstår i en fossildrevet bil

Lading av elbil kan være farlig:Ikke bruk vanlig stikkontakt- slik lader du trygt

I rapporten kartlegges brannrelaterte problemstillinger ved el- og gassdrevne kjøretøy i innelukkede rom, med hovedvekt på parkeringskjellere. Men også brannfaren i tunneler og på bilferger er vurdert.

– DSB ser denne rapporten som et godt utgangspunkt for vurdering av tiltak ved etablering av ladestasjoner i parkeringskjellere og lukkede rom. Vi håper det er mulig å videreføre den praktiske delen av prosjektet våren 2016 for å få mer kunnskap om slukketider og redningsinnsats, sier sjefingeniør i DSB, Jostein Grav.

Husker du? Tesla tok fyr i garasjen

Flere steder i Europa, som for eksempel i Eurotunnelen mellom Frankrike og England, er det allerede forbudt for kjøretøy som går på gass. I flere parkeringskjellere i Norge er det også forbudt for gassdrevne kjøretøy å parkere.

Masse gode tips:Slik kjører du lengst mulig i vinterkulden med elbil og ladbar hybrid

74.000 el- og ladbare hybridbiler på norske veier

Hos fergeselskapet DFDS er det forbudt for elbiler å stå til ladning.

Samtidig står el- og ladbare hybridbiler tett inntil hverandre til ladning i norske parkeringshus. Biler som er ombygd og til å gå på gass, kjører også i norske tunneler.

I Norge var antallet elbiler og ladbare hybrider passert 74.000 i september 2015

Les:Disse ladbare hybridene virker dårligere under ti minus

« De få fullskalatestene som er utført indikerer at det kreves mer vann og lengre slukketid for en elbilbrann enn for en konvensjonell bilbrann. Elbilen bør derfor kunne fraktes brennende til et trygt sted der den kan brenne ut, eller den bør fraktes ut like etter slukking. Hvis den fraktes brennende ut, må det sikres at kjøretøy i nærheten ikke antenner»

Antall gassbusser og ladbare hybridbusser øker, og et økende antall hydrogendrevne kjøretøy er et nasjonalt mål.

Prøvekjørt:Så bra er nye Kia Sportage!

Den største faren med gasskjørteøy i et innelukket rom eller en tunnel er utslipp av gass, enten fra en lekk tank, utette koblinger eller slanger.

Hvis gassen akkumuleres og antennes, kan selv små utslipp føre til eksplosjon, forklares i rapporten. Ved flere ulykker, primært i utlandet, har det vært ikke-fungerende sikkerhetsmekanismer og manglende kunnskap, som har vært viktige faktorer i forløpet.

SP Fire Research legger til at dagens parkeringshus ikke er tilstrekkelig brannsikret bygget for å takle branner i biler med konvensjonelt drivstoff, men at kunnskapen om brannutvikling for nye energikilder, krever et spesielt fokus.|

– Vi mener at mange av dagens parkeringskjellere ikke har et tilstrekkelig sikkerhetsnivå uavhengig av drivstoff. Etter forskriften så er det tillatt å ha en 4000 m² stor parkeringskjeller uten at den er sprinklet. Hvis det virkelig tar av i en slik p-kjeller kan brannen vare lenger og bli kraftigere enn hva bygget er dimensjonert for å motstå, sier Andreas Gagnat Bøe til VG.

Anbefaler tiltak for mindre brannrisiko

Les også: Elbilen sto til lading da det plutselig ble tordenvær. Nå virker den ikke.

SP Fire Research anbefaler brannsikkerhetsmyndighetene at det bør innføres tiltak som skal minske risikoen når det begynner å brenne i elbiler, gassbiler, ladbare biler eller for den saks skyld, hydrogenbiler.

# Det bør gjøres en vurdering av om elbiler bør parkeres nær inn-/utkjøring med en definert minimumsavstand mellom hvert kjøretøy.

# Det anbefales å tillate parkering av gasskjøretøy (personbiler) i parkerings­kjellere som oppfyller bestemte bygningstekniske krav, eksempelvis sprinkler-/vanntåkeanlegg. Gassdeteksjon er også ifølge dem hensiktsmessig.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene