Hovedinnhold

Tesla med store motorproblemer i Norge

** Mange norske Teslaer med motor- og girkassefeil
** Tesla-sjefen sier han vil håndtere motorproblemene personlig
** Skal frakte 300 bytte-motorer til Norge i uken fremover

<p>NOE GALT FATT: Tesla har store motorproblemer i Norge. Årsaken skal være mangel på fett på drivakselen. Bildet er fra Tesla-fabrikken i Fremont i San Francisco Bay i California under prøveproduksjonen av Model S i 2011.</p>

NOE GALT FATT: Tesla har store motorproblemer i Norge. Årsaken skal være mangel på fett på drivakselen. Bildet er fra Tesla-fabrikken i Fremont i San Francisco Bay i California under prøveproduksjonen av Model S i 2011.

Tesla-eiere beskriver det som begynnende «klunkelyder». Flere biler skal ha totalhavarert på veien. «Potensielt farlig», beskriver en som nylig opplevde motorhavari.

Denne saken handler om:

Tesla har hatt noen innkjøringsproblemer i sitt andre største marked. Blant annet var det i vinter ladeproblemer under null grader. Den svært populære modellen har også vært rammet av flere bilbranner.

En rekke eiere av Teslas flaggskip, Model S, beskriver i diskusjonstråden «Driver unit failure» på Elbilforum, diskusjonsforumet Elbilforum omfattende motorproblemer og motorhavarier.

Flere opplyser at de har måttet bytte «drive unit» to ganger. Dette er drivlinjen i bilen; elmotor, inverter (vekselretter) og girkasse.

«Vær så snill og bring videre til Tesla-eiere i Norge at jeg personlig jobber med drive unit-problemene», skriver Tesla-sjef Elon Musk i e-posten til Tesla-klubben, som VG har fått tilgang til.

I en artikkel på den norske Tesla-klubbens nettside opplyser Tesla at motorproblemene er større i Norge enn i øvrige markeder. Dette skal være fordi produksjonen av motorer med feil tilfeldigvis sammenfalt med tidspunkt der en stor mengde norske biler ble produsert.

Feilen skal være at det ikke er tilført tilstrekkelig fett på drivakselen som kobler motoren til girboksen. Resultatet av dette er at drivakslingens tenner blir ødelagte og motoren ikke lenger tar tak.

Ifølge Tesla-klubben skriver Musk i e-posten at det blir gjort øyeblikkelige tiltak i produksjonen, og at det skal flys inn cirka 300 motorenheter til Norge i uken til problemet er ute av verden. Teknikerne er spurt om å jobbe maksimalt med overtid og det skal ansettes midlertidig arbeidskraft for å løse problemene.

Tesla skriver at de med dette håper å løse problemene på rekordtid.

«Potensielt farlig»

Fredag 3. oktober setter en Tesla-eier seg ned ved datamaskinen og forfatter et innlegg som han poster på forumet der vedkommende vet at meldingen vil nå frem til en rekke Tesla Model S-eiere og – interesserte.

Han vil dele sin erfaring med sin Tesla Model S P85+, med en kjørelengde 18.000 kilometer.

«Det skjedde under forbikjøring og situasjonen kunne potensielt blitt farlig. Det hadde forut for hendelsen kun vært en ekstremt svak «klunkelyd» som jeg først ble klar over når jeg leste «slakk i transmisjonen» tråden her inne.»

Responsen i forumet er umiddelbar. Kan han beskrive nærmer hva som skjedde?

Tesla-eieren skriver mer, «fritt etter minnet»: Det var en kraftig mekanisk ulyd har opplevde en forutgående lørdag; gasspedalen ga ingen respons. Han svingte av veien og mistet gradvis hastigheten. Etterpå vil bilen hverken gå frem eller tilbake. Han merker en mekanisk ulyd når han trår på gassen. Hendelsen kom uten forvarsel, bortsett fra at han kanskje har hørt en svak «klunkelyd», spesielt ved regenerering av energi, siden cirka 10.000 kjørte kilometer. 

Ikke oppdatert

Etter 11 dager får han bilen tilbake. Delen må sendes fra USA. Han spør om han har fått en oppdatert utgave av drive uniten, men det har han ikke. Men han er tross alt svært glad for å ha fått igjen bilen sin og bli minnet på hvor fantastisk denne bilen er sammenlignet med en fossilbil.

VG har tatt kontakt med den nevnte eieren på forumet, men ikke fått respons. Vi har kontaktet flere av dem som har skrevet innlegg i forumet, uten å få respons.

Elbilen som snur opp ned på «alt». Les testen her.

Velkjent i USA

Motorproblemene har på ingen måte dukket opp ut av det blå. Allerede i august utvidet Tesla garantien på drivlinjen i USA, slik at den ble like lang som på batteriene, ifølge Reuters.

Det skjedde en uke etter at det amerikanske forbrukerbladet Consumer Reports skrev om motorproblemene på sin selvkjørte testbil.

Det amerikanske og anerkjente bilnettstedet Edmunds.com kjørte Tesla Model S i langteststallen i 2013, og måtte bytte drive unit tre ganger (alle feilene står listet opp i bunnen av artikkelen).

Magasinet Daily Tech skriver blant annet at Tesla-eier Elon Musk selv opplyser at problemene med drivlinjen kunne vært løst med en del til tre dollar. 

Les mer på VG+:- Her er de beste elbilgarantiene.

<p>FEILEN: Her er den såkalte drive unit-en, som blant annet omfatter elmotor og gir. I dag kom det frem at det ikke er smurt tilstrekkelig fett på drivakselen.<br/></p>

FEILEN: Her er den såkalte drive unit-en, som blant annet omfatter elmotor og gir. I dag kom det frem at det ikke er smurt tilstrekkelig fett på drivakselen.

Foto: Hanne Hattrem, VG

Glødetråd

Hverken norske forsikringsselskaper eller NAF har hørt om motorproblemene på bilen som i dag koster fra 446.500 kroner til 679.000 kroner før registreingsomkostninger og er Norges femte mest solgte bil hittil i år, med 3606 eksemplarer.

Garantifeil ordnes som oftest opp og fører ikke til rødglødende telefoner hos klageorganer eller forsikringsselskaper.

Men etter innlegget fredag 3. oktober begynner diskusjonstråden i Elbilforum å gløde.

«Tør ikke ta med familien på langtur. Da blir det leiebil. Hvorfor ikke tilbakekalling»

«Tesla burde ha vært bedre forberedt. De vet godt at det er mange biler i Norge som ruller rundt med klunkelyder. De burde derfor ha mange DU (drive unit, red.anm.) liggende klare på et sentralt lager i Norge i alle fall.»

«Klunkelyden og rykkingen er irriterende.»

Min P85 er inne til DU bytte i dag. De fortalte at årsaken til DU problemene var at det utvendige målene på ett spesifikt lager inne i DU var for små. Jeg tror han sa at det var 0,15mm for lite. Lageret produseres av en underleverandør, og det gjelder visstnok kun «noen biler» og ikke alle.

«19000 km. Ingen klunkelyd. 18900 km. Ingen klunkelyd …. 21000 km uten klunkelyd.»

«Har hatt klunkelyd siden 10k, nå 13k. Ikke ille men det er merkbart. En kollega av meg fortalte på Facebook i dag om at hans DU konket ut etter 15k i Tyskland …. Nå er jeg bekymret. Ikke bra hverken for meg eller Tesla.»

En dansk Tesla-eier forteller at han har kjørt 50.000 kilometer i sin rett over ett år gamle Signatur-modell. Både i mars og i mai måtte han bytte drive unit. Nå venter han på ny time. Om en måneds tid får han sin tredje motor. Det er åpenbart lang leveringstid på disse også i Danmark, skriver vedkommende.

«Pokker … Nå tror jeg jaggumeg klakkelyden begynner å komme tilbake.»

Manglende informasjon

Mange av Model S-eierne klager over mangel på informasjon og spør seg hvorfor ikke Tesla har tatt en samlet tilbakekallingsaksjon for alle bilene.

Det hevdes at Tesla prioriterer de som har hatt havari på bilene sine, deretter de man antar står nærmest havari.

– Vil ordne opp på rekordtid

Robin Alexander Laumb, styreleder i Tesla Owners Club Norway TOCN, skriver til VG i en e-post at de har tatt tak i motorproblemene på vegne av sine medlemmer og nå har fått svar fra toppsjef Elon Musk og Jerome Giullen, salgssjef for verdensmarkedet i Tesla.

Fornøyd

– Jeg er fornøyd med disse tiltakene. Vi har fått en tidsfrist som vi kanskje synes er litt optimistisk, de må tross alt ha mye arbeidskraft for å få gjennomført alle byttene. Jeg regner med at de er ferdige tidlig neste år, skriver styreleder i TOCN, Robin Alexander Laumb, i en e-post til VG.

Han tror at det har tatt tid å finne den egentlige feilen, blant annet med å avdekke mangelen på riktig mengde fett.

Men informasjonen kunne vært bedre, mener han.

– Det hadde holdt om de hadde gitt tilbakemeldinger på at «det jobbes med dette» fremfor å holde helt stille og la service-veilederne komme med gamle sannheter.

NAFs tekniske konsulent Audun Bergerud opplyser at de ikke har fått klagesaker fra eierne om motorproblemene.

– Det er ikke noe som tyder på at elbileiere aksepterer mer en de som kjører «vanlig bil». Det var nok tilfellet i tidligere tider med «pionerene». De fleste tilbakemeldinger vi har på elbiler er spørsmål om rekkevidde og manglende rekkevidde. Men det siste gjelder ikke for Tesla.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene