Hovedinnhold

Tesla-brannen: Kortslutning i bilen, men vet ikke hvorfor

<p>BRANT OPP: Denne Tesla Model S-en ble totalskadet etter at den begynte å brenne ved en ladestasjon på Brokelandsheia i Aust-Agder.</p>

BRANT OPP: Denne Tesla Model S-en ble totalskadet etter at den begynte å brenne ved en ladestasjon på Brokelandsheia i Aust-Agder.

www.igjerstad.no, NTB scanpix
Det var en kortslutning i distribusjonsboksen som førte til at en Tesla Model S tok fyr mens den ladet. Men akkurat hvorfor det skjedde, er ikke mulig å fastslå, ifølge Tesla.

Denne saken handler om:

Den amerikanske elbilprodusentens egne fagfolk har undersøkt det nedbrente vraket etter den dramatiske brannen på Brokelandsheia i Aust-Agder 1. nyttårsdag, der en Tesla Model S tok fyr mens den sto til hurtiglading.

Den ett år gamle Teslaen skal ha vært helt nedbrent da brann og politi ankom stedet.

– I januar var det en isolert hendelse hvor en Model S tok fyr mens den brukte en Supercharger. Årsaken var en kortslutning i distribusjonsboksen i bilen. Superchargeren skrudde seg av umiddelbart da kortslutningen ble oppdaget. Ingen ble skadet i brannen. Vår undersøkelse bekreftet at dette var en isolert hendelse, men grunnet skadene på bilen kunne vi ikke definitivt identifisere den eksakte årsaken til kortslutningen, sier kommunikasjonssjef for Tesla i Norge, Even Sandvold Roland til VG i en e-post.

Skadene på bilen er en konsekvens av at brannvesenet valgte å la bilen brenne ned, ifølge Tesla.

Tesla føler seg trygge på at brannen var en engangshendelse.

– Tesla-kjøretøy har trygt brukt Teslas Supercharger-stasjoner over 2,5 millioner ganger, i tillegg til om lag 35 millioner vellykkede ladeøkter for øvrig.

Vi har prøvekjørt nye Mercedes E-klasse: «Ingen er i nærheten av å matche denne nå».

Oppdaterer sikkerheten i ladesystemet

Tesla opplyser til VG at de ut fra et føre-var-perspektiv likevel vil lansere en software-oppdatering til Model S om noen uker, for å gi en ekstra sikkerhet under lading.

Oppdateringen vil inkludere en diagnostikkløsning for å hindre lading dersom det er en potensiell kortslutning, blir det opplyst

Fikk du med deg denne? Mye nytt rundt årsavgiften – slik blir den.

DSB: – Ikke bekymringsfullt

Både Havarikommisjonen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har vært involvert i undersøkelsene av brannen.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har vært involvert og rådspurt i forbindelse med brannen, og har vært i møter med Tesla. De ser ingen grunn til å overdramatisere brannen.

– Vi føler oss trygge på at dette er en spesiell hendelse. En bilbrann blir ofte spektakulær, men det er ingen grunn til å tro at elbiler brenner oftere enn andre biler, tvert imot, viser statistikken i øyeblikket, sier sjefingeniør i avdeling for elsikkerhet i DSB, Jostein Ween Grav.

Han sier det er viktig å få med seg at dette er en ren elektrisk feil, og at det aldri er mulig å garantere for at en teknisk feil ikke kan oppstå.

– Dessuten, dette skjedde i en superladestasjon der ladestrømmen er 10 til 20 ganger høyere enn det som er vanlig ladestrøm hjemme eller på jobb. Det er en større belastning på hele ladesystemet i bilen fordi ekstremt mye ladestrøm skal dyttes gjennom på kort tid. Den situasjonen vil du ikke oppleve hjemme, men vi vurderer ikke superlading som noen spesiell risiko. Laderne står også utendørs.

Nysgjerrig på hva som kommer: Her er Norges mest komplette oversikt over bilnyhetene i 2016

«Snillere» brann

En elbil-brann har normalt et «snillere» forløp enn en brann i bil med fossilt drivstoff.

<p>FØLER SEG TRYGG: Sjefingeniør i avdeling for elsikkerhet i DSB, Jostein Ween Grav.</p>

FØLER SEG TRYGG: Sjefingeniør i avdeling for elsikkerhet i DSB, Jostein Ween Grav.

Hanne Hattrem, VG

– Han som eide bilen hadde tid til å løpe tilbake, ta ut ladepluggen og hente ut tingene sine av bilen. Det tok altså noen minutter før bilen ble overtent. Normalt er en elbilbrann ikke så eksplosjonsartet som den kan være i en bensinbil. Flammene man ser på bildet og videoen er i hovedsak plasten i interiøret som brenner, og er ingen eksplosjon i batteriet, som kanskje noen tror, understreker han.

Lensmannen i Risør, som har hatt ansvaret for etterforskningen av brannen var forhindret fra å kommentere saken da VG ringte i ettermiddag.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene