Hovedinnhold

Denne blir elbil i 2018

<p>EL-SUV: Hyundai Kona kompakt-SUV som elbil med lang rekkevidde kan bli en suksess i Norge.</p>

EL-SUV: Hyundai Kona kompakt-SUV som elbil med lang rekkevidde kan bli en suksess i Norge.

Foto: Automedia / BilNorge.no
Kona, Hyundais lille crossover, er nær lansering i Norge. Om ett år kommer den i elektrisk utgave med inntil 400 kilometer rekkevidde, og da blir den virkelig virkelig interessant i Norge. Dette er de første spionbildene av elbilen.

Denne saken handler om:

Salget av elbiler har så langt i år økt med innpå 30 prosent, og de batterielektriske bilene utgjør nå nær hvert femte bilkjøp.

Samtidig begrenses ytterligere vekst av lang leveringstid på Opel Ampera-e samt forventninger om mer rekkevidde i biler som lanseres det nærmeste året, så som Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Tesla Model 3 og Nissan Leaf.

Og nå er det all grunn til å føye Hyundai Kona på den samme listen.

Se flere bilder på BilNorge.no

Om ett år

FEM SEKS PÅ TOPP ELBILER:

1. BMW i3, 3301.

2. VW e-Golf, 2866.

3. Nissan Leaf, 2737.

4. Renault Zoe, 1808.

5. Tesla Model X, 1652.

6. Mercedes B-klasse, 1258.


Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Det er ikke sagt noe om når elektriske Kona skal vises i Europa, men den går i salg i USA i første halvår i 2018, så la oss anta at lanseringen skjer på Genève-messen i mars.

– Vi forventer å få Kona som elbil midt i 2018, sannsynligvis etter sommerferien, sier informasjonssjef Morten Brusletto i Hyundai.

Få ytelsesdata er kjent om den elektriske utgaven av Kona, men i USA antydes lengste bruksrekkevidde på 400 kilometer, det samme som Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e).

Les også: Volkswagen-buss skal bygges som elbil

To batteristørrelser

Så lang rekkevidde betinger batteri på rundt 60 kWh, men i likhet med neste generasjon av Nissan Leaf kommer trolig Kona også med et mindre batteri, muligens 40 kWh. Selv med mer SUV-preg vil Kona, på grunn av identisk utvendig lengde med Ampera-e på 4,17 meter, tråkke Opelen direkte på eltærne.

Hyundai har så langt høstet stor suksess med elektriske Ioniq, men samtidig slitt med betydelige leveringsproblemer. Også Ioniq ventes å komme med utvidet batterikapasitet neste år, men Brusletto er ikke kjent med hvilket nivå Hyundai vurderer å oppgradere bilen til.

Hva skjer? Lite selskap kommer Tesla i forkjøpet

Også Kia

Kia Stonic, halvbroren til Kona, kommer også i elektrisk utgave, men informasjonssjef Mette Simonsen Sauge i Kia Norge sier at importøren ikke vet når det skjer og hvilken rekkevidde bilen får.

Automotive News antyder at Genesis, Hyundais luksusgren, også er på vei mot elektrifisering, men at dette først skjer i 2021 og med 500 kilometer bruksrekkevidde.

Dersom fete incentiver opprettholdes for elektriske biler etter 2020, kan en elektrisk modell bane vei for Genesis i Norge.

– Vi vet egentlig ingen ting om Genesis fordi det er et annet merke i familien, men ting tyder på at elektrisk Genesis blir mer en konkurrent til Tesla Model S, sier Brusletto.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor