Hovedinnhold

Test av utslipp: Dieselbiler NOx-verstinger

<p>SKILLER SEG UT:  Denne grafen viser utslippet av NOx i laboratorium hos VTT Technical Research Center i Helsingfors. Testen er kjørt etter EU-syklusen, men i syv kuldegrader i stedet for i over 20 varmegrader som er kravet i EU-testen. Røde tall viser NOx med varm motor og blå tall med kald motor. Dieselbiler er merket med (D).<br/></p>
<p>Kilde: MOTOR/NAF og Tekniikan Maillma</p>

SKILLER SEG UT:  Denne grafen viser utslippet av NOx i laboratorium hos VTT Technical Research Center i Helsingfors. Testen er kjørt etter EU-syklusen, men i syv kuldegrader i stedet for i over 20 varmegrader som er kravet i EU-testen. Røde tall viser NOx med varm motor og blå tall med kald motor. Dieselbiler er merket med (D).

Kilde: MOTOR/NAF og Tekniikan Maillma

Dieselmotorer fra de tyske produsentene Volkswagen, Mercedes og BMW/Mini og har til dels ekstremt mye høyere NOx-utslipp enn de fleste andre.

Denne saken handler om:

Det viser en laboratorietest som magasinet Motor har gjennomført.

– At Volkswagen har høye NOx-utslipp kommer ikke som noen stor overraskelse på oss. Vi dokumenterte dette i vinter. Fire tyske bilmodeller overskrider grensene til dels dramatisk, sier redaksjonssjef i NAF-magasinet Motor, Rune Korsvoll.

Sammen med finske kollegaer har Motor testet NOX-utslipp med kald og varm motor. Testen er kjørt etter gjeldende EU-syklus i laboratorium, men i syv minusgrader i stedet for sommertemperatur som er EU-kravet. Av de 17 nykommerne på markedet som er med i testen, er det tre dieselbiler (se liste over bilene nederst i saken).

* Med kald motor slipper Volkswagen Passat med toliters dieselmotor ut 0,83 gram NOx per kilometer. Neste på listen er Mercedes C-klasse 220 BlueTec med dieselmotor, med 0,64 gram per kilometer. Så kommer Ford Mondeo og Nissan Qashqai.

* Med varm motor er Mercedes-dieselen den verste, med 0,65 g/km. Deretter følger BMW 218 med 0,21, Mini Cooper med 0,19 og VW Passat (0,16).

EU-kravet til utslipp på under 0,06 g/km for bensin og 0,08 g/km for dieselbiler.

Mercedes åtte ganger over

<p>IKKE OVERRASKET: Redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAFs medlemsblad Motor.</p>

IKKE OVERRASKET: Redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAFs medlemsblad Motor.

Foto: Naf/motor

Mercedes-utslippet av NOx med varm motor er åtte ganger høyere enn EU-kravet. VW Passats NOx-utslipp er dobbelt så høyt.

– Som du ser er det ikke bare Volkswagen som hadde utslipp langt over EU-kravene. BMW 218, Mini Cooper og Mercedes C 220 lå også langt over, sier Korsvoll.

For kald motor er det ingen EU-krav, og det er her vi finner det klart største utslippet.

– Fortsatt er bensinbilene de beste, sier Korsvoll. Han understreker at dette ikke har noen direkte sammenheng med Volkswagens innrømmelse av å ha manipulert biler til å gjenkjenne når de testes i laboratorium, for å styre motoren til å gi et kunstig lavt NOx-utslipp under testingen.

– Vi har ikke noe belegg for å si at Passaten i testen er manipulert, sier han.

Det testen derimot forteller oss, er at enkelte bilmodeller ligger svært høyt med hensyn til NOx.

– Resultatene er ikke direkte sammenlignbare med EU-testen som ligger til grunn for typegodkjenningen, men tallene bilene imellom er direkte sammenlignbare, understreker Rune Korsvoll.

Med varm motor er Ford Mondeo-dieselen den beste av dieselbilene, med meget solid margin.

– Resultatene forteller også at under norske kjøreforhold slipper flere biler ut langt mer enn EU-kravene tillater.

SLIK BLE TESTEN GJENNOMFØRT:

Utslippsmålingene er en del av NAF/Motors store vintertest, i samarbeid med Tekniikan Maillma.

Vintertesten omfatter de viktigste nye bilene på markedet, og bilene blir testet i blant annet fremkommelighet på vinterføre, bremsing, virkning av varmeapparatet, lys og forbruk/utslipp i vinterkulde.

Bilene testes både på landevei, bane og i laboratorium som tester av forbruk og utslipp i kulde hos VTT Technical Research Center i Helsingfors.

Testen er kjørt i desember/januar.

Testen ble kjørt etter gjeldende EU-syklus, men i minus 7 grader, som er typisk norsk vinterklima.

(Kilde: Motor/NAF)

Dette sier importørene:

– Volkswagen forholder seg til gjeldende regelverk og typegodkjenningskrav. Alle biler som skal selges i Europa inkludert Norge, må typegodkjennes og oppfylle definerte krav. Det er typegodkjenningsprosessen som bestemmer hvilket drivstofforbruk, CO 2-utslipp, NOX-utslipp etc. som oppgis for den enkelte bilmodell, sier informasjonssjef for Volkswagen i Norge, Anita Svanes. 

– Det er mange faktorer som kan påvirke en test som denne. Siden vi ikke kjenner forutsetningene for og detaljene i testen det refereres til her, kan jeg heller ikke kommentere resultatene, sier kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge.

BMW Norge vil ikke kommentere resultatene før de selv har satt seg inn i rapporten, som de har bedt om å få oversendt fra NAF.

TESTBILENE:

BMW 218i Active Tourer Business

Citroën C4 Cactus 110

Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 aut. stv. Titanium

Hyundai i10 1,0

Jeep Renegade 1,4 MultiAir Limited

Kia Soul 1,6 Exclusive

Mercedes-Benz C 220 BlueTec T aut

Mini Cooper 5d

Mitsubishi Space Star 1,2 aut.

Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 115 Acenta

Opel Corsa 1,0 T EcoFLEX Cosmo 5d

Peugeot 108 VTI 68 Allure 5d

Renault Twingo SCe 70

Škoda Fabia 1,2 TSI Style

Smart Fortwo

Toyota Aygo 1,0 VVT-i

Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG Highline

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor