Hovedinnhold

Kjøpe bruktbil del 5: Er det trygt å kjøpe på bilauksjon?

SJEKK PÅ FORHÅND: På bilauksjon er det ekstra viktig å gjøre en god jobb i forkant, dersom du skal gjør et godt kjøp, og ha noe fare med i en klage i ettertid. Foto: Magnar Kirknes
SJEKK PÅ FORHÅND: På bilauksjon er det ekstra viktig å gjøre en god jobb i forkant, dersom du skal gjør et godt kjøp, og ha noe fare med i en klage i ettertid. Foto: Magnar Kirknes
(VG Nett) For noen år siden var det mange klager som gjaldt kjøp på bilauksjon. Nå er klagene færre.

VG følger

SJEKKLISTE FOR BRUKTBILKJØP

  • Prøvekjør alltid bilen.
  • Undersøk bilen nøye.
  • Sjekk kilometerstand og årsmodell.
  • Sjekk om bilen har hatt skade.
  • Sjekk om det er heftelser på bilen.
  • Sjekk om det er eier av bilen som selger.
  • Undersøk om bilens servicehefte er komplett.
  • Ta gjerne en test av bilen. Det er lettere å prute når du kan påpeke mangler og skader.
  • Undersøk om bilen er EU-godkjent og om årsavgift er betalt (send REGNR og bilnummeret på SMS til 2282).
  • Skriv alltid kontrakt. Noter det selger sier i kontrakten. Bruk vedlegg hvis det ikke er plass.
  • Hvis selger vegrer seg mot dette, bør det ringe en bjelle.
  • Print alltid ut salgsannonsen. Her står opplysninger som kan være avgjørende for å kunne bevise at noe er en mangel i en eventuell klagesak.
  • Hvis det ikke er skrevet kjøpekontrakt, skal bilen være i normalt god stand.
  • Husk at selv tilsynelatende ubetydelige småfeil og mangler kan koste mye å utbedre i ettertid.
  • Både deler og verkstedutgifter er ofte høyere enn man tror.
  • Forbrukerkjøpsloven gjelder når du har kjøpt av forhandler.
  • Kjøpsloven gjelder når du har kjøpt privat.

NAFs erfaring er at det er langt færre klager nå, både til NAF og Forbrukertvistutvalget og at bransjen er blitt mer seriøs.

I dag er det tilstandsrapport på de fleste biler som legges ut på auksjoner.

Les lengre ned i artikkelen: Moderne bilauksjon foregår døgnet rundt.

I dag publiserer vi del 5 av VG Netts og NAFs Bruktbilskole.
DEL 1:Slik tar du riktige valg.
NAF-tester:- Ikke forvent deg en feilfri bruktbil.
DEL 2:EU-kontrollen gir ingen garanti.
DEL 3:Kjøpe i Norge eller bruktimportere?
Les:Autofil-sjefen: - Slik kan du spare 100.000 kroner på bruktimport.
DEL 4:Slik klager du på bruktbilen.
Les:Hadde bruktbilgaranti, måtte betale.
DEL 5: Er det trygt å kjøpe på bilauksjon?

Har du tips om bruktbil-temaer - send en mail tilVG Netts reporter.

Ryddigere

Bilauksjon tilbyr biler i de fleste bilklasser.

Mens det tidligere hadde rykte på seg for å være en del «kjeltring-biler» med uklar bakgrunn på auksjoner, benyttes salgskanalen i dag av de som må få gjennomført raske salg, fra for eksempel konkursbo eller folk som har behov for et hurtig salg.

På bilauksjon kan du gjøre et godt økonomisk kjøp, fordi salget skal gjennomføres raskt, og fordi det er et lite kostnadskrevende salgsledd.

Kyndige kunder

Kundegruppen på bilauksjoner er normalt bilkjøpere med god teknisk kunnskap om biler. Har du planer om å kjøpe bil på auksjon, og ikke selv har god greie på biler, anbefaler NAF at du tar med en bilkyndig person.

På bilauksjon er det ekstra viktig å gjøre en god jobb i forkant, dersom du skal gjør et godt kjøp, og ha noe fare med i en klage i ettertid.

Bruktbiler på auksjon som koster rundt 30-35.000 kroner selges ofte «som den er», uten tilstandsrapport eller noen form for bruktbiltest. Det gjelder også biler som auksjonen kaller for «ugunstige»; biler som er spesielt vanskelige å selge.

Så fort en bil legges ut på nettet, for auksjon, kan du normalt melde din interesse, se på bilen, prøvekjøre den og studere tilstandsrapporten. Å prøvekjøre bilen auksjonsdagen og gjennomføre en fullverdig inspeksjon av bilen, kan være svært vanskelig.

I forkant bør du også sjekke prisnivået på tilsvarende modell. Bruk finn.no og eventuelt andre kilder til å kartlegge dette. Finn.no og andre som formidler brukte biler via internett, gir et riktig bilde av markedsverdien, er NAFs erfaring.

Sjekk tilgjengelige opplysninger for bilen via veivesenets register. Taster du inn REGNR og bilens registreringsnummer i en SMS, og sender til 2282, får du enkelt tilgang til følgende opplysninger:

- Navn på eier
- Om bilen har gjennomgått EU-kontroll
- Dato for neste EU-kontroll
- Eventuell skyldig årsavgift
- Omregistreringsavgift

Vær ekstremt oppmerksom på hvordan kilometerstanden oppgis. En rekke tvistesaker på kjøp fra bilauksjon oppstår fordi bileieren «blir lurt» på kilometerstanden, fordi kilometerstanden på bilauksjon ofte oppgis som «speedometeret viser».

Det innebærer at den reelle kjørelengden til bilen ikke er dokumentert.

Slik sjekker du markedsprisen på en bilmodell:
* Finn.no er den største aktøren.
* På Rubrikk finner du alle biler til salgs i Norge.
* Hos BilNorge.no finner du bruktbilpriser fra norske merkeforhandlere.

Trenger du gode bruktbilråd? Bilekspertene fra NAF svarte på leserspørsmål på VG Nett. Les intervjuet her.

BEDRE BRANSJE: - Bilauksjonsbransjen er langt bedre enn før, er vår erfaring, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud og Foto: Hanne Hattrem
BEDRE BRANSJE: - Bilauksjonsbransjen er langt bedre enn før, er vår erfaring, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud og Foto: Hanne Hattrem


Vanskelig å klage

Kjøp av bil på bilauksjon vil i de fleste tilfeller være lovbeskyttet gjennom forbrukerkjøpsloven.

Det kan imidlertid være vanskeligere å nå frem med en klage på en mangel overfor bilauksjonen enn ved kjøp hos forhandler. Hva som defineres som en mangel må blant annet ses i forhold til bilens pris. Siden prisen ikke bestemmes av auksjonen, men av de som byr, er det nærmest umulig å nå frem med en klage på en mangel, på dette grunnlaget.

På eldre biler med høyere kilometerstand skal det generelt mye til for å nå frem med mangelsklager, fordi man må påregne en god del slitasje, rust og reparasjoner på gamle biler.

Uansett skal tilstandsrapporten stemme overens med bilens tekniske stand.

Moderne bilauksjon foregår døgnet rundt

Bilauksjon er for viderekomne bilkjøpere - og for folk som vil bli kvitt bilen fort.

- Vi legger ut bilene som skal auksjoneres bort fortløpende på våre nettsider, og en del av dem på finn.no. Da kan kjøpere raskt få oversikten. Vi sender tilstandsrapporten på epost, og potensielle bilkjøpere kan komme innom og se på bilen og prøvekjøre den og legge inn forhåndsbud, sier Gunn Ihlebakke hos Økern Bilauksjon i Oslo.

Hun anslår at Økern Bilauksjon selger rundt mellom 1200 og 1500 biler i året. Auksjonen er av de største aktørene i bransjen, og anslår at de selger om lag 70 prosent av bilene med tilstandsrapport. Rimelige bruktbiler, mellom 50.000 og 130.000 er de mest lettsolgte.

- Vi har få reklamasjoner, sier Ihlebakke, som anbefaler bilkjøperne å være realistiske.

- Bilens stand må ses i forhold til prisen og tilstandsrapporten. Vi ligger godt under prisnivået til finn.nos utropspriser, sier hun.

Artikkelen fortsetter.

INTERNETT FØRST: Bilene på moderne bilauksjon legges ut på internett i forkant, slik at kjøpere kan være best mulig orientert. Foto: Magnar Kirknes
INTERNETT FØRST: Bilene på moderne bilauksjon legges ut på internett i forkant, slik at kjøpere kan være best mulig orientert. Foto: Magnar Kirknes


Selger med NAF-test

Oslo Bilauksjon selger mellom cirka 4500 biler i året, og er den største aktøren i bransjen.

- Vi legger ut bilene på finn.no, og holder nettauksjon tre ganger i uken. Auksjonen går parallelt på nett og i vår auksjonshall. Dette overføres også på web-TV, og interesserte kan se bilene og by online. Det er blitt mer og mer vanlig de siste årene. Vi kommer aldri til å fylle lokalene med folk slik som vi gjorde før internett, sier Asbjørn Johansen i Oslo Bilauksjon

På hver auksjon er det mellom 35 -60 biler som legges frem.

- Mange prøvekjører ikke bilene, men bor du i nærheten anbefaler vi selvsagt det. Men det følger med mye dokumentasjon av tilstanden til bilen som er tilgjengelig på nett. Alle biler som har en verdi på over 50.000 kroner er testet av NAF. Det ligger ved skaderapporter og skadebiler, sier Johansen.

- Har dere mange reklamasjoner?

- Jeg vil ikke si det, i forhold til antallet biler vi selger.

- Prisnivået?

- Vi selger bilene til langt under det som er gjennomsnittlige utropspriser på finn.no, sier Johansen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer