Hovedinnhold

Bruktbilskolen del 2: EU-kontrollen

Kjøpe bruktbil del 2: - EU-kontrollen lite verdt som kvalitetsstempel

GODKJENT, MEN FULL AV FEIL: - En bil kan ha mange feil og mangler selv om den er EU-godkjent. Vi anbefaler en test eller en tilstandsrapport fra et godkjent bilverksted før inngåelse av kjøpekontrakten, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud. Foto: Hanne Hattrem
GODKJENT, MEN FULL AV FEIL: - En bil kan ha mange feil og mangler selv om den er EU-godkjent. Vi anbefaler en test eller en tilstandsrapport fra et godkjent bilverksted før inngåelse av kjøpekontrakten, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud. Foto: Hanne Hattrem
(VG Nett) EU-kontrollen sier ingen ting om bilens fremtidige kvalitet, og for lite om dagens tilstand. «EU-godkjent» betyr bare at bilen på kontrolltidspunktet er tillatt å kjøre med, advarer NAF.

VG følger

SJEKKLISTE BRUKTBIL

  • Prøvekjør alltid bilen.
  • Undersøk bilen nøye.
  • Sjekk kilometerstand og årsmodell.
  • Sjekk om bilen har hatt skade.
  • Sjekk om det er heftelser på bilen.
  • Sjekk om det er eier av bilen som selger.
  • Undersøk om bilens servicehefte er komplett.
  • Ta gjerne en test av bilen. Det er lettere å prute når du kan påpeke mangler og skader.
  • Undersøk om bilen er EU-godkjent og om årsavgift er betalt (send REGNR og bilnummeret på SMS til 2282).
  • Skriv alltid kontrakt. Noter det selger sier i kontrakten. Bruk vedlegg hvis det ikke er plass.
  • Hvis selger vegrer seg mot dette, bør det ringe en bjelle.
  • Print alltid ut salgsannonsen. Her står opplysninger som kan være avgjørende for å kunne bevise at noe er en mangel i en eventuell klagesak.
  • Hvis det ikke er skrevet kjøpekontrakt, skal bilen være i normalt god stand.
  • Husk at selv tilsynelatende ubetydelige småfeil og mangler kan koste mye å utbedre i ettertid.
  • Både deler og verkstedutgifter er ofte høyere enn man tror.
  • Forbrukerkjøpsloven gjelder når du har kjøpt av forhandler.
  • Kjøpsloven gjelder når du har kjøpt privat.

Mange bruktbiler selges i dag med opplysninger fra selger, som «Nylig EU-kontrollert» eller «EU-godkjent i to år».

Her kaster selgere blår i øynene på folk, mener teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

- En godkjent EU-kontroll betyr ikke at bilen er feilfri og ikke trenger reparasjoner i to år fremover. En bil kan ha mange feil og mangler selv om den er EU-godkjent. Vi anbefaler ikke å kjøpe bil kun ut fra kriteriet at den er godkjent på EU-kontroll. En EU-kontroll er kun en «øyeblikkskontroll» av sikkerhetsmessige punkter som for eksempel bremser, hjuloppheng, avgass, og farlige rustskader, sier Bergerud.

I dag publiserer vi del 2 av VG Netts og NAFs Bruktbilskole. Hver dag denne uken vil vi publisere Bruktbilskolen fortløpende.

I morgen: Lønner det seg å kjøpe bruktbil i Norge, eller å bruktimportere?

DEL 1:Slik tar du riktige valg.
NAF-tester:- Ikke forvent deg en feilfri bruktbil.
DEL 2:EU-kontrollen gir ingen garanti.
DEL 3:Kjøpe i Norge eller bruktimportere?
Autofil-sjefen:- Masse penger å spare på bruktimport.
DEL 4:Slik klager du på bruktbilen.
Les:Hadde bruktbilgaranti, måtte betale.
DEL 5: Er det trygt å kjøpe på bilauksjon?

De neste delene i Bruktbilskolen bestemmer du. Har du tips om temaer - send en mail tilVG Netts reporter.

Fra bilen er fire år

Periodisk kjøretøykontroll (PKK), populært kalt EU-kontroll må gjennomføres annet hvert år på personbiler. Den første kontrollen er når bilen er fire år gammel. Kontrollen kan utføres på bilverksteder (mest vanlig), eller hos NAF, som er eneste uavhengige EU-kontrollør.

I 2009 ble det totalt gjennomført 853.540 EU-kontroller av personbiler i Norge.

441.178 biler ble godkjent ved første kontroll, en andel på 52 prosent, opplyser Statens vegvesen.

Varebiler har lavere feilprosent, med en godkjentandel på førti prosent.

Feilene som oppdages klassifiseres etter alvorlighetsgrad.

En bil får godkjent EU-kontroll selv om den har en eller flere mindre alvorlige nummer 1-feil. Da må den ikke inn til etterkontroll, men feilene må like fullt utbedres.

I 2009 ble det avdekket flest feil på bremser. 259.166 av de kontrollerte bilene ble avmerket for dårlige bremser, og måtte inn til etterkontroll.

Deretter følger feil på akslinger, fjærer og hjul som den nest største posten, med 216.962 avmerkinger.

136.347 biler hadde feil på lys og/eller det elektriske, og 3925 biler måtte utbedres og deretter forevises til kontroll hos trafikkstasjonen til Statens vegvesen.

Dette er i hovedsak biler som er ombygd med for eksempel kufanger eller påmontert senkesett, eller bygget om til varebil uten at det er registrert i vognkortet.

HAR DU ERFARINGER, TIPS ELLER RÅD DU VIL DELE MED LESERNE - BRUK FELTET NEDERST I SAKEN!

Anbefaler tilstandsrapport

Den periodiske kontrollen, som EU-kontroller heter på fagspråket, skal være en forholdsvis enkel og billig kontroll for bileier.

Kontrollen skal ivareta trafikksikkerheten, og resultatet av kontrollen omhandler punkter som angår miljø og sikkerhet.

Statens vegvesen opplyser at periodisk kjøretøykontroll er en vurdering av tilstanden til bilen der og da.

- Kontrollen må ikke forveksles med en tilstandsrapport eller service, og kontrollen skal ikke ta høyde for fremtidig bruk, sier Leif Magne Halvorsen i seksjonen for tilsyn og kontroll i Statens vegvesen, Vegdirektoratet.

- I forbindelse med kjøp av bil vil det nok være nyttig med en grundigere kontroll for å avdekke mindre slitasje, kontroll for rust som i fremtiden kan skape problemer, samt at komponenter som omhandler kjøretøyets driftssikkerhet og pålitelighet blir undersøkt nærmere, sier Halvorsen.

- Vår anbefaling er å ta en NAF-test eller få en tilstandsrapport fra et verksted før inngåelse av kontrakten, sier Bergerud.

Foto: Hanne Hattrem
Foto: Hanne Hattrem

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer