Hovedinnhold

Kjøpe bruktbil del 1: Ta de riktige valgene!

Foto: Hanne Hattrem
Foto: Hanne Hattrem
I VG Nett og NAFs Bruktbilskole får du gode råd og tips om å kjøpe bruktbil, om hvordan du skal klage, og hva du kan klage på.

VG følger

SJEKKLISTE BRUKTBIL

  • Prøvekjør alltid bilen.
  • Undersøk bilen nøye.
  • Sjekk kilometerstand og årsmodell.
  • Sjekk om bilen har hatt skade.
  • Sjekk om det er heftelser på bilen.
  • Sjekk om det er eier av bilen som selger.
  • Undersøk om bilens servicehefte er komplett.
  • Ta gjerne en test av bilen. Det er lettere å prute når du kan påpeke mangler og skader.
  • Undersøk om bilen er EU-godkjent og om årsavgift er betalt (send REGNR og bilnummeret på SMS til 2282).
  • Skriv alltid kontrakt. Noter det selger sier i kontrakten. Bruk vedlegg hvis det ikke er plass.
  • Hvis selger vegrer seg mot dette, bør det ringe en bjelle.
  • Print alltid ut salgsannonsen. Her står opplysninger som kan være avgjørende for å kunne bevise at noe er en mangel i en eventuell klagesak.
  • Hvis det ikke er skrevet kjøpekontrakt, skal bilen være i normalt god stand.
  • Husk at selv tilsynelatende ubetydelige småfeil og mangler kan koste mye å utbedre i ettertid.
  • Både deler og verkstedutgifter er ofte høyere enn man tror.
  • Forbrukerkjøpsloven gjelder når du har kjøpt av forhandler.
  • Kjøpsloven gjelder når du har kjøpt privat.

DEL 1: Slik tar du riktige valg.
NAF-testeren: - Ikke forvent deg en feilfri bruktbil.
DEL 2: EU-kontrollen gir ingen garanti.
DEL 3: Kjøpe i Norge eller bruktimportere?
Les: Autofil-sjefes bruktimport-tips: - Slik kan du spare 100.000.
DEL 4: Slik klager du på bruktbilen.
Les: - Hadde bruktbilgaranti, måtte betale.
DEL 5: Er det trygt å kjøpe på bilauksjon?

I dag publiserer vi del 1 om hvor det lønner seg å kjøpe bruktbil, om klageadgang på feil og mangler, og hva du bør tenke på for å ta de rette valgene når du kjøper brukt. Hver dag denne uken vil vi publisere Bruktbilskolen fortløpende. I morgen: EU-kontrollen gir ingen garanti.

PRIVAT ELLER HOS FORHANDLER?
Å velge mellom å kjøpe privat eller hos en forhandler innebærer en risikoavveining. Kjøper du privat, er prisene generelt 10-15 prosent lavere enn hos forhandleren.

Ulempen ved privatkjøp er at du ikke har like god beskyttelse gjennom lovverket. Her er det den vanlige kjøpsloven som gjelder. Denne gir reklamasjonsrett på grunn av en mangel i to år, men kjøper du hos forhandler gjelder forbrukerkjøpsloven, har du reklamasjonsrett i fem år.

Selger er i utgangspunktet ansvarlig for opplysninger som er gitt om bilen. Hvis bilen er solgt «som den står», har selger fraskrevet seg ansvaret for bilen. Men du står likevel ikke helt tomhendt tilbake som kjøper.

DU KAN KLAGE HVIS:
* Du er blitt lovet «gull og grønne skoger».
* Selger har fortiet en vesentlig opplysning, for eksempel at bilen har vært kraftig kollisjonsskadet eller har et unormalt høyt oljeforbruk.
* At bilen er i vesentlig dårligere stand enn det du kunne forvente ut fra alder, pris, kjørelengde og andre opplysninger.

KJØRELENGDE OG ALDER - HVA ER VIKTIGST?
Jo nyere bilen er og jo kortere den har gått, jo bedre bil er den normalt. En bil som har gått kort, har normalt en teknisk fordel.

Når du skal anslå bilens verdi, er begge parametere viktige, men bilens alder trekker mer ned enn om bilen har gått langt. En norsk gjennomsnittsbil går i snitt 15.000 - 17.000 kilometer i året. Småbiler går i snitt 13.000 i året.

Eksempelvis vil det normalt være bedre å kjøpe en tre år gammel bil som har gått 45.000 kilometer (normal kjørelengde), enn en fire år gammel bil som har gått 30.000 kilometer (godt under normal kjørelengde).

Dersom en bil har gått lengre (overkjørte kilometer) eller kortere (underkjørte kilometer) enn det som er snittet, er det vanlig å trekke fra eller legge til på prisen. Hvor mye som skal trekkes fra per kilometer avhenger av bilens størrelse, alder og verdi.

En tommelfingerregel er å trekke fra 50 øre per overkjørte kilometer for normale familiebiler, eksempelvis en tre år gammel vanlig stasjonsvogn. Små biler vil ha mindre trekk per kilometer, mens dyrere biler kan ha større trekk per kilometer.
Eksemplene overfor må kun ses på som retningsgivende. Det er vanlig å bruke trekk/tillegg for overkjørte/underkjørte kilometer i bransjen, men det er ingen bransjestandarder eller regler rundt dette.

NB! Regnestykket gjelder begge veier, det vil si at underkjørte kilometer gir en høyere bruktbilpris.

KJØPE I BYEN ELLER PÅ LANDET?

Prismessig lønner det seg normalt å handle bil i de aller største byene og rundt Oslo. Her er det stort utbud, og følgelig størst konkurranse, med mer press på prisene.

Men - regnestykket behøver ikke nødvendigvis være noe dårligere om man har en bruktbil som skal byttes inn i en ny. Da kan det være like lønnsomt å reise ut av byen.

Siden det saltes stadig mer på norske veier, er flere biler utsatt for salt. Men en bil som har kjørt kun på ikke-saltede veier, er mindre utsatt for saltskader.

HVOR MYE KAN JEG PRUTE?

Prutningsmonnet er mindre enn før, fordi vi har et mer gjennomsiktig marked. I dag kan alle lett orientere seg om prisnivå på internett. Ingen vil prise seg ut av markedet ved å overprise på nettet, så disse prisene vil kunne gi en god pekepinn på hva som er markedspris.

Men en bilforhandler vil alltid ha noe å gå på. Det vanligste er å få med seg omregistreringsavgiften «på kjøpet». Dette er lettere når bilen er noen år gammel, fordi omregistreringsavgiften synker med bilens alder.

Her er satsene for omregistreringsavgift.

Det er verdt å forsøke å prute, husk at det er stor konkurranse. Vi i Norden er ikke særlig gode prutere.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer