Hovedinnhold

Her er bilene som ruster mest - og minst

Se tabellene: Audi og BMW best - krisebilen er Mazda 6

SLURV: Biler som ruster er slurvete bygget. Typiske steder der produsentene har beskyttet for dårlig mot rust er nedre kant av dørene og kanaler Biler som ruster har heller ikke påført rustbeskyttelse fra fabrikken. Andre dårlige produksjonsmetoder som blir avslørt er dårlig liming og dårlig forsegling, slik at fukt og skitt kan komme til, skriver danske Motor. I de bra bilene er alle slike operasjoner i konstruksjon og produksjon gjennomført etter boken, skriver bladet. Foto: Jan Petter Lynau
SLURV: Biler som ruster er slurvete bygget. Typiske steder der produsentene har beskyttet for dårlig mot rust er nedre kant av dørene og kanaler Biler som ruster har heller ikke påført rustbeskyttelse fra fabrikken. Andre dårlige produksjonsmetoder som blir avslørt er dårlig liming og dårlig forsegling, slik at fukt og skitt kan komme til, skriver danske Motor. I de bra bilene er alle slike operasjoner i konstruksjon og produksjon gjennomført etter boken, skriver bladet. Foto: Jan Petter Lynau
(VG Nett) Er du på jakt etter en nyere bruktbil, bør den omfattende undersøkelsen av rust på nyere biler være din «bibel». Undersøkelsen avslører at det er store forskjeller i hvor mye bilene ruster.

Denne saken handler om:

FAKTA

Svenske Swerea KIMAB (tidligere Korrosjonsintitutet) har i en fellesnordisk undersøkelse på studert rustskader på 30 av de vanligste bilmodellene fra 2002 til 2205.

Deler fra dører, panser, bakluker, bakskjermer og kanaler er saget ut av karosserier på cirka 1.000 biler som er samlet inn på demonteringsanlegg i Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Bilene har gått i vanlig trafikk i et av verdens tøffeste veimiljøer med tanke på rust, på grunn av utstrakt bruk av salt.

Delene er undersøkt for rustangrep. Det er vurdert en rekke faktorer, konstruksjonens innvirkning, overflatebehandling, limfuger, tetting og rustbeskyttelse.

Metoden gjør at rustangrep kan oppdages tidlig.

Undersøkelsen er finansiert av elleve bilprodusenter, to stålprodusenter, fem produsenter av rustbeskyttelse og den danske bilistorganisasjonen FDM. Norske NAF er ikke med.

Allerede på tre år gamle biler begynner rusten å gnage i det skjulte, men ikke på alle biler, avslører den omfattende nordiske rustundersøkelsen.

Svenske Swerea Kimab (sa faktaboks lengre ned til høyre) har undersøkt 30 vanlige bilmodeller for de tidlige sporene av dårlig arbeid fra bilprodusentenes side når det gjelder beskyttelse mot rust.

En rekke karosserideler er saget ut av biler og lagt under lupen. Inni kanaler og i små hulrom avsløres rusten tidlig. Får rusten utvikle seg i fred, regnes den for å være blant de aller mest kostnadskrevende reparasjonene på en bil.

Å utbedre store rustangrep kan ofte koste langt mer enn å bytte en motor.

Les:Rustgaranti øker mest.

Store skiller

Rustundersøkelsen viser store forskjeller mellom de undersøkte bilmodellene.

* Audi A4, Volvo V70/XC70 og Volkswagen Golf har minst rustangrep blant 2002/2003-modeller. Flere følger tett bak, se tabeller nederst i artikkelen.

* BMW 5-Serie, Nissan Micra, Renault Megane og Volvo S40 har minst rustangrep av 2004/2005-modellene. Ytterligere 10-12 modeller er bra beskyttet mot rustangrep, se fullstendig tabell nederst i artikkelen.

* Verst blant 2002/2003-modellene er Chevrolet Trans Sport og de to svært populære bilene i Norge, Mazda 6 og Ford Focus.

* Størst rustangrep på 2004/2005-modellene er observert på Hyundai Santa Fe, Kia Picanto og Ford Focus.

Les:18.529 Ford-modeller sjekkes for rustfare.

Les også:26.000 Toyota Yaris kan ha rustfeil.

Mange sliter

Ved forrige tilsvarende rustundersøkelse ble det avslørt større rustangrep på tre til seks år gamle biler enn ved denne undersøkelsen, ifølge Swerea KIMAB.

- Generelt har rustbeskyttelsen bedret seg fra årsmodellene 1998-2001-modller som ble undersøkt sist gang, til 2002/2005-modellene som er undersøkt denne gangen. Men selv om rustbeskyttelsen på de undersøkte bilmodellene har blitt bedre, er rust fortsatt et stort problem på mange bilmodeller, sier Bo Rendahl i Swerea KIMAB.

Ford Mondeo hadde store problemer med rust blant annet i dørene på 2002/2003-årgangen, ifølge det danske medlemsbladet i bilistorganisasjonen FDM, Motor. Problemet er stort sett forsvunnet på årsmodellene fra 2004/2005.

Den sannsynligvis største rustskandalen i moderne tid, sto Mercedes for. Rundt årtusenskiftetble det kjent at produsenten som akkurat hadde innført en rustgaranti på 30 år, hadde produsert prestisjemodller som rustet.Særlig E-klasse, men også C-Klasse ble brunflekket av skjemmende rust.

Les også:Rustproblemer sender Mercedes til bunns.

Også Mazda har slitt med dårlig beskyttelse mot rust. Frem til 2005 har Mazda slitt med til dels store rustproblemer på 3, 5 og 6-modellene, ifølge NAF.

Dårlig konstruksjon og slurv

Flere norske bilimportører etterbehandler bilene mot rust når de kommer til Norge. Men det gjelder ikke alle eksemplarer av samme modell. Mazda har tidligere opplyst til VG Nett at de bare rust-etterbehandler rundt 75 prosent av nye Mazda-modeller som selges i Norge.

Resulatene viser at de viktigste faktorene ved produksjonen for å ha høy motstand mot rustangrep er:

* Bra design som hindrer at fukt og smuss når inn mot sårbare punkter som er punktsveiset og ved plateskjøter.
* Forsinket karosseri eller karosseridetaljer i aluminium.
* Lakk med god heft. Godt lakkert inn i spalter og sprekker.
* Nøyaktig påført lim der karosserideler er limt sammen.
* Godt forsegleokde plateskjøter.
* Behandling med rustbeskyttelse i sprekker som ikke er dekket av lim eller tettet.

TEKST TIL TABELLENE: Bilene er rangert og middelverdi av rustgraden er oppgitt. Best er øverst.
* Gjennomsnittbilen.
** Signifikant lavere motstandsevne mot rust enn middelbilen.
NB! For 2002/2003-modellene gjelder følgende: Hyundai Santa Fe er ikke tatt med i bergningen av middelverdi fordi det er for få undresøkte biler i undersøkelsen.
For 2004/2005-modellene gjelder følgende: Audi A4, Mazda 3, Mazda 6, Mercedes C-Klasse, Mercedes E-Klasse og Seat Ibiza er ikke tatt med i bergningen av middelverdi fordi det er for få undersøkte biler i undersøkelsen.

Bilmodeller 2002/2003Middelverdi
Audi A40,02
Volvo 70-serie0,04
VW Golf0,06
Mercedes C-Klasse0,07
Opel Astra0,07
Renault Megane0,07
Volvo 40-serie0,08
VW passat0,09
Mitsubishi Carisma0,12
Skdoa Octavia0,17
Nissan Micra0,21
Peugeot 3070,21
Citroën C5 *0,22
Saab 9-5 *0,22
Fiat Punto0,25
Saab 9-30,28
BMW 3-Serie0,34
Toyota Corolla0,35
Mercedes E-Klasse0,47
BMW 5-Serie0,59
Ford Mondeo0,65
Seat Ibiza0,7
Ford Focus **0,88
Mazda 6 **1,24
Chevrolet Trans Sport **1,64


Bilmodeller 2004/2005Middelverdi
BMW 5-Serie0,01
Nissan Micra0,02
Renault Megane0,02
Volvo 40-serie0,02
Ford Mondeo0,03
Peugeot 3070,03
Saab 9-30,03
Fiat Punto0,04
Volvo 70-serie0,04
Opel Astra0,05
Saab 9-5 *0,05
Skoda Octavia0,06
Citroën C50,08
VW Golf0,08
Mercedes A-Klasse0,11
VW Passat0,13
BMW 3-Serie0,21
Toyota Corolla0,24
Hyundai Tucson0,28
Ford Focus **0,39
Kia Picanto **0,43
Hyuundai Santa Fe **0,96

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor