Hovedinnhold

Bruktbilkupp til under 50.000!

Her er ti gode kjøp fra eksperten

GODE KJØP: Her er fire av ti gode bruktkjøp til under 50.000 kroner. Øverst fra venstre og rundt: Skoda Fabia, Citroën Berlingo, Renault Laguna og Nissan Micra. Foto: VG arkiv
GODE KJØP: Her er fire av ti gode bruktkjøp til under 50.000 kroner. Øverst fra venstre og rundt: Skoda Fabia, Citroën Berlingo, Renault Laguna og Nissan Micra. Foto: VG arkiv
Det er faktisk mulig å få en fullt brukbar bil til under 50.000 kroner. VG og bladet Bil har plukket ut ti bruktbilkupp i prisklassen.

VG følger

Den skal få barna i barnehagen og deg til toget eller på butikken. I denne priskategorien er det mange som leter etter den klassisk rimelige nummer to-bilen.

STYR UNNA: - Du må vite hva du skal se etter, og styre unna de dårlige kjøpene, sier bladet BILs redaktør og bruktbilekspert Stein Pettersen. Foto: Frode Hansen
STYR UNNA: - Du må vite hva du skal se etter, og styre unna de dårlige kjøpene, sier bladet BILs redaktør og bruktbilekspert Stein Pettersen. Foto: Frode Hansen

- Det er absolutt mulig å få en praktisk bil til den samme prisen som en ny bil har i verditap på et år. Du må imidlertid vite litt om hva du skal se etter, og gjerne styre unna de bilene som alle andre vil ha, sier redaktør Stein Pettersen i bladet Bil.

Bruker du litt tid på å lete kan du fryde deg over å gjøre noe skikkelige kupp.

SJEKKLISTE FOR BRUKTBILKJØP - SE NEDERST I ARTIKKELEN.

LES FLERE BRUKTBILSAKER PÅ BILNORGE.NO. 

Renault Laguna

Foto: VG arkiv
Foto: VG arkiv


Pris: Å selge eldre brukt Renault er ikke direkte lett, og det kan du dra nytte av. Du finner biler med 1,6-liters bensinmotor til under 50.000. Merk at modellskiftet skjedde i 2001.

PLUSS: Sikker og superkomfortabel bil for småpenger, dårlig rykte gir deg et godt kjøp. Greie priser på de fleste slitedeler.

MINUS: Sjekk at elektronikken fungerer som den skal, blant annet nøkkelkortet. Dårlige coiler gjør at motoren går dårlig, men er ikke så kostbart å bytte.

Opel Astra

Foto: VG arkiv
Foto: VG arkiv


Pris: Det er fullt mulig å finne en stasjonsvogn fra 2001 for under 50.000.

PLUSS: En bil med god plass, bra reservedelspriser og som de fleste litt eldre brukt Opel, underpriset. Pass på at registerreim er skiftet. God lastekapasitet og mye bil for pengene. Bra komfort og gode, forutsigbare kjøreegenskaper.

MINUS: Designmessig gammeldags, lavt utstyrsnivå. Sjekk rust på hjulbuer bak.

Citroën Berlingo

Foto: VG arkiv
Foto: VG arkiv


Pris: Om plass for pengene betyr noe er også Berlingo et aktuelt valg. Du finner tosetere så nye som 2004 og 2005 til under 50.000, men vurder også en eldre bil med lav kilometer.

PLUSS: Plass og lav pris er hovedargumentet for å kjøpe en Berlingo.

MINUS: Sjekk historien på bilen, håndverkerbiler er ofte tøft kjørt og dårlig vedlikeholdt. Knekte fjærer foran er ikke uvanlig. Sjekk slitasje i forstilling.

Ford Transit Connect

Foto: VG arkiv
Foto: VG arkiv


Pris: Du finner 2005-modeller med rundt 150.000 på telleren til under 50.000. Toseteren ble introdusert i 2002. Er basert på en forsterket personbilplattform, noe som gir bedre kjøreegenskaper

PLUSS: Mye lasteplass, lettkjørt og komfortabel biltypen tatt i betraktning. Bra motorer.

MINUS: Spartansk interiør, ofte hardt brukt og kunne trengt et gir til for lengre turer.

Skoda Fabia

Foto: VG arkiv
Foto: VG arkiv


Pris: Du kan finne 2003-modeller gått noe over 100 000 med 1,4-liters bensinmotor på 75 hester, altså ingen racer, men bra transport.

PLUSS: Samme plattform som fjerde generasjon VW Polo og Seat Ibiza. God byggekvalitet, selv om særlig de dårligst utstyrte bilene nok har et billig preg.

MINUS: Lever opp til målet om å levere mye bil for pengene. Solide biler med enkel teknologi og få problemer.

Lite luksus, billige materialer. Sjekk giroverføringen.

LES: TI BRUKE TIL FAMILIEN - TIL UNDER 200.000. 

Mazda 626

Foto: VG arkiv
Foto: VG arkiv


Pris: Det er vanskelig å komme unna Mazda på en slik liste. Du får en 2001-modell stasjonsvogn med noe over 150.000 på telleren for 50.000.

PLUSS: Mazda-kvalitet og driftssikkerhet gjør det til et av de tryggere bilkjøpene i denne klassen. Stort bagasjerom i stasjonsvognen.

MINUS: Ultrakjedelig design ute og inne, i overkant mye støy fra dekk og motor i forholdt til konkurrentene.

Daihatsu Sirion

Foto: VG arkiv
Foto: VG arkiv


Pris: Du får den lille tresylindrede enliteren med firehjulsdrift til under 50.000. Da er det biler fra rundt 2000. Greier du deg med forhjulsdrift, kan du finne 2002-modeller med 1,3-literen for 10.000 mindre.

PLUSS: Billigere og mer driftssikker firehjulstrekker er det vanskelig å finne. Bilen er en samproduksjon med Toyota.

MINUS: 54 hestekrefter i den lille tresylindrede motoren er ikke mye. Sjekk rust og bremserør.

Toyota Hilux

Foto: VG arkiv
Foto: VG arkiv


Pris: Pickup kan være et morsomt alternativ i denne klassen. Prisene varierer ekstremt, men du kan finne greie nittitallsbiler til under 50.000. Merk deg at de også finnes med bare bakhjulstrekk. Du finner også biler med bakseter.

PLUSS: Robust, praktisk og tøff. Skikkelig sliter for den som ikke synes komfort er viktig.

MINUS: Ukomfortabel og støyende, sjekk nøye for rust, fjærer bak og at glødingen fungerer som den skal.

PS! Bildet viser en 2002-modell.

Nissan Micra

Foto: VG arkiv
Foto: VG arkiv


Pris: Du finner 2002-modeller fra rundt 30.000 kroner, det er mulig å finne biler med ned mot 100.000 kilometer kjørelengde. Liten driftssikker bil med et solid pensjonistpreg, men om du kan overse det - og ikke trenger mye plass - er det en flott billigbil.

PLUSS: Driftssikker, lettkjørt og fult mulig å finne biler med lav kjørelengde. Har registerkjede.

MINUS: Sjekk at motor går jevnt, kan være defekt luftmassemåler. Sjekk lekkasje på bremsesylindre bak.

LES: SMART OG BILLIG SMÅBIL. 

Toyota Yaris

Foto: VG arkiv
Foto: VG arkiv


Pris: Du må tilbake til 2000 for å finne en bil til under 50.000 kroner. Det er en bil med et godt rykte, og det må du betale for.

PLUSS: Toyota-kvalitet, med japansk enkelhet. Liten bil med lavt forbruk.

MINUS: Mange vil ha brukt Toyota, det gjør noe med prisene. Ikke superkomfort og de minste motorene er mest egnet til småkjøring.

Sjekkliste for bruktbilkjøp

Her er NAFs tekniske konsulent Dag Edvardsens viktigste sjekkpunkter når du kjøper 10-12 år gammel bruktbil.

- Har du sjekket disse, eliminerer du en stor del av de vanligste problemene ved kjøp av bruktbil, sier han til VG.

OMLAKKERING: Skyldes ofte kollisjonsskader.

BULKER: Dersom bilen er relativt ny bør du få avslag for småbulker.

RUST: Sjekk spesielt kanaler, hjulbuer og nedkant av dørene, samt innerside bakluke

DEKKMØNSTER: Minimumsdybden på vinterdekk skal være minimum 3 mm og 1,6 mm på sommerdekk. Nye dekk koster fort 4000-5000 kroner. Sjekk at dekket er jevnt slitt over hele overflaten. Ujevn slitasje kan tyde på forstillings-/hjulopphengsfeil.

MOTOR: Sjekk at motorrommet ser pent ut. Batteripoler skal være rene. Sjekk om motoren har synlig tegn etter olje eller kjølevannsslitasjer. Husk å sjekke at registerreim er byttet hvis bilen har dette.

BAKLUKEN: Sjekk om baklukedemperne fungerer bra og holder luken oppe.

DØRFUNKSJON: Sjekk om dører/ skyvedører lukker greit uten slark eller ulyd. Sjekk om alle elektriske vindusheiser går helt ned og opp.

SLITT STOFF: Sjekk for rifter, sigarettglo-hull og slitasje i interiøret. Det kan si mye om bruken av bilen. Sjekk om det er samsvar mellom kilometerstand og slitasje.

KNOTTE- OG HEISTEST: Vri, skru og trykk på alle knotter og brytere for å se om de virker. Sjekk klimaanlegget. Sjekk at alle instrumenter virker.

SERVICEHEFTET: Punktlige servicer er en svært god indikator på at bilen er i god stand.

PRØVEKJØR! Starter bilen lett? Tar kløtsjen langt ute eller ujevnt kan det tyde på at den er slitt. Gir fra første til femte eller sjette og tilbake igjen. Hvis det er noe feil (tung og vanskelig å få i gir) kan dette bli en kostbar reparasjon. Sjekk også med en kraftig innbremsing. Drar bilen til en av sidene kan det også bli en kostnadskrevende reparasjon.

RUTER OG GLASS: Sjekk at frontruten og alle lykteglassene er hele. Dette er ofte dyre deler å bytte når du ikke passerer den periodiske kontrollen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer