Hovedinnhold

Tung luksus og gullsøm for kineserne

LAMBO-SUV: Med 600 hestekrefter under panseret lanserte supersportsbilprodusenten Lamborghini sitt SUV-konsept Urus. Utseende minner kanskje mest om en BMW X6. Den fem meter lange bilen er bare 1,66 meter høy, men er til gjengjeld hele to meter bred. Foto: AP
LAMBO-SUV: Med 600 hestekrefter under panseret lanserte supersportsbilprodusenten Lamborghini sitt SUV-konsept Urus. Utseende minner kanskje mest om en BMW X6. Den fem meter lange bilen er bare 1,66 meter høy, men er til gjengjeld hele to meter bred. Foto: AP
Et monster av en Lamborghini-SUV, et par klassiske britiske luksusbiler, komplett med gullsøm, er motoriserte herligheter som skal lokke bilgale kinesere.

VG følger

Denne uken åpnet årets kinesiske bilmesse i Beijing.

Der er det ikke det grønne, miljøvennlige og nøysomme som sto i sentrum.

Her er det enorme luksus-SUV-er med voldsomme bensinmotorer og forlengede blytunge luksusbiler som er gjort enda mer luksuriøse for det umettelige kinesiske markedet.

MG MED SUV: Den tradisjonelle engelske bilprodusenten MG er nå eid av kinesere. De viser frem en liten snerten konsept-SUV, Icon, på bilutstillingen som kanskje mest minner om en variant av Nissans Juke. Foto: Produsent
MG MED SUV: Den tradisjonelle engelske bilprodusenten MG er nå eid av kinesere. De viser frem en liten snerten konsept-SUV, Icon, på bilutstillingen som kanskje mest minner om en variant av Nissans Juke. Foto: Produsent
KINA-LUKSUS 1: Kina er faktisk det tredje største markedet i verden for Aston Martin. Dragon 88, inneholder flere detaljer i 24 karat gull. Det er spesielle eksteriørfarger som skal symbolisere noe (den avbildede bilen er i champagnefarge som skal signalisere rikdom og vellykkethet.) Det er også broderte gulldragesymboler i hodestøttene. Foto: Produsent
KINA-LUKSUS 1: Kina er faktisk det tredje største markedet i verden for Aston Martin. Dragon 88, inneholder flere detaljer i 24 karat gull. Det er spesielle eksteriørfarger som skal symbolisere noe (den avbildede bilen er i champagnefarge som skal signalisere rikdom og vellykkethet.) Det er også broderte gulldragesymboler i hodestøttene. Foto: Produsent
ROLLS ROYCE FOR KINA: Den allerede enorme Rolls-Royce Phantom (5,83 meter lang) ble vist frem i en ekstra lang versjon spesiallagd for det kinesiske markedet. En V12 motor på 450 hestekrefter, skinninteriør fra okser i alpene og en egen stjernehimmel med hele 1600 små lys i taket skal sørge for ultimat luksus for passasjeren. Kina er luksusbilprodusentens største marked. Foto: Produsent
ROLLS ROYCE FOR KINA: Den allerede enorme Rolls-Royce Phantom (5,83 meter lang) ble vist frem i en ekstra lang versjon spesiallagd for det kinesiske markedet. En V12 motor på 450 hestekrefter, skinninteriør fra okser i alpene og en egen stjernehimmel med hele 1600 små lys i taket skal sørge for ultimat luksus for passasjeren. Kina er luksusbilprodusentens største marked. Foto: Produsent
KINA-LUKSUS 2: Luksusbilprodusenten Bentley viser også frem en spesialvariant i Kina. Dette er deres største marked. Mulsanne Diamond Jubilee Edition kalles vidunderet. Også her er det detaljer av gull som sømmer og broderier, bord i baksete i gull og så videre. Bilen skal produseres i 60 eksemplarer, og er en feiring av den engelske dronningens diamantjubileum. Foto: Produsent
KINA-LUKSUS 2: Luksusbilprodusenten Bentley viser også frem en spesialvariant i Kina. Dette er deres største marked. Mulsanne Diamond Jubilee Edition kalles vidunderet. Også her er det detaljer av gull som sømmer og broderier, bord i baksete i gull og så videre. Bilen skal produseres i 60 eksemplarer, og er en feiring av den engelske dronningens diamantjubileum. Foto: Produsent

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer