Hovedinnhold

Så smart er den nye Saaben

GENÈVE (VG NETT) Grillen på nye Saab 9-3 kommer til å se veldig lik ut som på dette blankpolerte sportskupe-konseptet.

Denne saken handler om:

Tips oss

VG Nett i Sveits


VG Nett og VGTV på bilmessen i Genève

Nye Saab 9-3 er ventet om cirka halvannet år.

- Bilen du ser her er en provokasjon, en sporty bil der vi har utviklet en fortsatt aeroinspirert design, men samtidig har pushet grensene. Men ja, mye av fronten du ser på konseptbilen, blant annet den runde formen og grillen vil du kjenne igjen på neste Saab 9-3, sier sjefdesigner Jason Castriota.

«Aeromotional» design kaller Saab formspråket brukt på den skinnende blanke konseptbilen Phoenix, som har verdenspremeire på den 81. bilutstillingen i Genève som pågår frem til og med 13. mars.

Den aluminiumskinnende sportskupeen med plass til fire er i laget i karbonfiber, og er kull sort. Fjorten lag med kromlakk må til for å få bilen til å skinne som polert aluminium.

- Lakken er ikke tilgjengelig for produksjonsbiler ennå, men vi holder på å utvikle og teste den. Om et halvt til ett år er den å få kjøpt for vanilge kunder, sier Castriota.

SE VIDEO AV NYE SAAB PHOENIX HER! 

SE VIDEO AV FERRARIS FØRSTE FIREHJULSTREKKER NOENSINNE. 

Minimalistisk

NYTOLKNING: Den lave fronten er en nytolkningen av Saabs typiske grill. Hovedlykene i LED-lys ikke veldig synlige. Foto: Hanne Hattrem
NYTOLKNING: Den lave fronten er en nytolkningen av Saabs typiske grill. Hovedlykene i LED-lys ikke veldig synlige. Foto: Hanne Hattrem


Inni Phoenix er det meget minimalistisk. Det er skallstoler og deler av interiøret er i metall for å gi følelsen av et sikkerhetsbur.

- Tynne seter kommer. Det jobber vi hardt med å få til, dagens seter er tunge, og det vil også bli mer benplass med tynnere seter. Det er også i tråd med skandinavisk design, sier Castriota.

Han er mest fornøyd med interiøret på den nye konseptbilen.

- Ikke minst infotainmentsystemet som vi har utviklet sammen med Google, og som baserer seg på deres operativsystem Android.
Når tenningen slås på, starter systemet. Via en pekeskjerm i instrumenpanelet som er plassert rett ved førerens fingerspisser ved rattgrep, er det mulig å betjene lydanlegget, klimasystemet, laste ned fra internett eller bruke apper.

- Denne bilen er en trådløs hotspot, og systemet har spart oss for mange knapper i dashbordet, sier Castriota.

Instrumentpanelet er vinklet mot føreren. Alle data vises rett foran føreren i et rundt instrument som er utformet som etterbrenningskammeret på en jetmotor, og i et head-up-display i frontruten.

Instrumentbelysningen er rød, og gjennom små hull i gulvmattene skinner det rødt i LED-lys.

Litt praktisk er bilen også. Bak er det et stort bagasjerom med lav lasteterskel og bakseterygger som kan felles ned i gulvet for å gi bedre plass.

SE NYHETENE - NYTT OG OPPDATERT BILDERIGG! 

Flere nyheter fra bilmessen i Geneve. 

Artikkelen fortsetter!

NAKEN: Interiøret er minmalistisk, og skal gi den samme avskallede følelsen som i en konkurransebil. Foto: Hanne Hattrem
NAKEN: Interiøret er minmalistisk, og skal gi den samme avskallede følelsen som i en konkurransebil. Foto: Hanne Hattrem


Elektrisk bakhjulsdrift

Saab Phoenix har firehjulstrekk.

Kraftforsyningen foran kommer fra en 200-hesters 1,6-liters turbomotor. Bak er det elektrisk drift. Forbruket er en halvliter på mila og utslippet er på 119 gram CO2 per kilometer.

Les: Sløyfet firehjulstrekk - ned 90.000 kroner. 

FØLG VG NETT BIL OG MOTOR PÅ FACEBOOK. 

..

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor