Hovedinnhold

Her er den nye Kina-Saaben

Kinesisk bilindustri «eksploderer»

(VG Nett) Bare måneder etter at Saab solgte det gamle produksjonsutstyret for utgående Saab 9-5 til Kina, viser BAIC frem sin versjon - modellen kalt C71.

Denne saken handler om:

Kinesisk bilindustri er handlekraftig og vokser eksplosivt. Det får publikum se på den internasjonale bilutstilling i Beijing som åpnet for publikum i dag.

Her står det flere modeller fra BAIC (Beijing Automotive Industries Company), som er mekket på ikke altfor gammel Saab-teknologi, kjøpt fra General Motors. Modellene C71 og C71 EV er en henholdsvis vanlig og elektrisk utgave av gamle Saab 9-5, og C60 er basert på teknikk fra Saab 9-3.

Mens mange bilprodusenter meldte frafall til prestisjeutstillingene i Detroit i januar i år,og utstillingen i Tokyo noen måneder tidligere, er bilutstillingen i den kinesiske hovedstaden kanskje blitt verdens viktigste bilutstilling.

Kinesiske bilprodusenter jobber hektisk og hardt og gjør fremskrittene forbløffende raskt. På ikke altfor lang sikt vil de bli en seriøs konkurrent til de etablerte bilprodusentene fra Japan, USA og Europa, ifølge toppsjef i Renault-Nissan-Daimler-alliansen, Carlos Goshns uttalelser, referert av Detroit News.

Selv om eksperter og kommentatorer fortsatt mener at den kinesiske bilindustrien har en del å gå på, blant annet hva sikkerhet, design og finish angår, spår de fleste at den kinesiske bilindustrien vil konkurrere på linje med de andre innen ti år.

For 15 år siden var det omtrent ikke egenproduserte bilmodeller i Kina. I dag er det en rekke bilprodusenter som utvikler egne modeller, med Chery Automobile som den største og Geely, BAIC, Great Wall og BYD blant de største i frontlinjen. Geely alene viser 54 produkter (biler, motorer og drivlinjer) på sin 3.000 kvadratmeter store stand.

I tillegg er en rekke av de største bilprodusentene fra resten av verden godt etablert i Kina.

I 2009 gikk Kina forbi USA som verdens største bilmarked - med 13,64 millioner solgte biler.

SE STORE BILDER FRA BILUTSTILLINGEN HER!

Les:Kina utkonkurrerer USA i bilsalg.

Trender

Flere trender bygger seg tydelig opp i det kinesiske markedet. I Kina skal luksusbilene være lange, og de tre tyske luksusbilprodusentene Mercedes, Audi og BMW - i tillegg til en superstrukket Range Rover - er blant modeller fra vesten som er skreddersydde for det kinesiske markedet.

Utviklingen har gått mot egen design og egenutviklede modeller for det kinesiske markedet, ikke bare avdankede saker fra vestlige og japanske produsenter. Ifølge Financial Times, kaster utenlandske bilprodusenter «alt» de har av tipp topp teknologi østover for å være med på kinakjøret.

Les:Sår tvil om Volvos rolle i Geely.

Hurtigtog

Kanskje den heteste trenden av alle i kinesisk bilindustri, er hurtigtogfarten som er satt inn for å utvikle drivstofføkonomiske bilmodeller.

På utstillingen i Beijing skal det stå nærmere 100 ulike avanserte øko-modeller, som skal være med på å begrense forurensningen og landets avhengighet av importert olje.

- Når du ser på Kinas innbyggertall, er det umulig å forestille seg et marked basert på vanlig drivstoff. Det er rett og slett ikke nok drivstoff, sier Daimlers toppsjef Dieter Zetsche på en pressekonferanse under utstillingens pressedager før helgen.

Selskapet som blant annet produserer Mercedes, har nylig inngått en avtale med BYD om å samarbeide om en elbil som skal på markedet i 2013.

Bak BYD står den styrtrike kineseren Wang Chuanfu (42), og blant andre en av verdens rikeste personer, den amerikanske investoren Warren Buffet.

BYD er et bilmerke vi snart får se i Norge, hvis selskapet Autoindustri når målet de har satt seg om at blant andre denstore elbilen e6 skal være på veien i Norge neste år.

- I Kina er det 1,3 milliarder mennesker og noe sånt som 400 millioner husholdninger. Hvis alle disse skal ha en bil med forbrenningsmotor, blir det et problem med oljeprisene. Derfor har utviklingen av alternative biler, enten hybridbiler eller elbiler, tvunget seg frem. Det er innenfor miljøbiler de kinesiske bilprodusentene raskest kan ta igjen konkurrentene. Kanskje ligger de litt foran allerede, sier administrerende direktør i Autoindustri, Jan Kåre Holmedal.

I Kina er det noen få dusin biler per 1000 mennesker. I mange industriland er det mer enn 500 biler per 1.000 mennesker.

Holmedal skulle vært på utstillingen i Beijing, men ble forhindret på grunn av vulkanasken. Men han er som foreløpig eneste ansatte hos den kommende norske importøren, snart på vei til BYD-hovedkontoret for å forberede detaljdiskusjoner i forbindelse med introduksjonen av merket i Norge.

Autoindistri har hatt kontakt med produsenten i flere år.

Les:Kopi-Rollsen får nytt ansikt.

Andre krav

- Den kinesiske bilindustrien har hatt litt andre krav til sikkerhet og miljø, men nå er de i ferd med å tilpasse dette når de forbereder introduksjon i andre markeder som har strengere krav. Dette har vært satt litt på vent på grunn av finanskrisen. Hjemmemarkedet har også vokst enormt, og mange produsenter har konsentrert seg om dette, sier Holmedal.

Han sier at kineserne nå i langt større grad utvikler egne modeller fra bunnen av, i stedet for å kopiere andre. Kinesiske bilkjøpere er blant annet glad i biler med mye krom, skrå frontlykter og sedaner.

Les:Bånn gass i kinesisk bilindustri.

Les også:Ny «lik-kiste» fra Kina.

Øker investeringer

BMW har solgt 20 prosent mer i Kina enn de forutså hittil i 2010, med 34.179 solgte modeller. Produsenten kjemper hardt mot Audi og Mercedes om luksusbil-tronen i Kina. BMW planlegger å utvide sin kinesiske produksjonskapasitet, og samarbeider med Brilliance om produksjonen.

Volkswagen annonserte i forrige uke et oppgradert investeringsprogram i Kina. Produsenten som har som mål å bli verdens største, sier de vil øke investeringen med ytterligere 1,6 milliarder euro (rundt 12,5 milliarder kroner). Fra før er det satt av 4,4 milliarder euro (35 milliarder kroner). Pengene skal brukes til å utvikle nye modeller og anlegge nye fabrikker.

- Økningen i det kinesiske markedet har overgått alles forventninger, sier styreformann i Volkswagen-gruppen, Dr Martin Winterkorn.

I 2010 introduserer Volkswagen-gruppen sju nye og oppdaterte modeller i Kina. Volkswagen produserer allerede 19 ulike modeller i Kina.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor