Hovedinnhold

Av med masken for nye Mazda 6

STIVERE: Karosseriet er 30 prosent stivere gjennom utstrakt bruk av høyfast stål, mens vekten opprettholdes på omtrent samme nivå som tidligere. Foto: Produsent
STIVERE: Karosseriet er 30 prosent stivere gjennom utstrakt bruk av høyfast stål, mens vekten opprettholdes på omtrent samme nivå som tidligere. Foto: Produsent
Tredje generasjon Mazda6 har tatt et gigantisk steg med hensyn til design.

VG følger

Mazda dro i dag teppet av sin nye 6-modell.

Bak fasaden skjuler det seg mye ny teknologi. Kanskje kan modellen som er ny fra bunnen rette på den norske Mazda-nedturen.

I 1971 var Mazda Norges mest solgte japanske bilmerke. De hadde en markedsandel på personbiler på 7,6 prosent. Ved utgangen av 2011 var merket det 19. største i Norge, med en markedsandel på på 1,3 prosent. Men nå klatrer Mazda.

Stasjonsvogn senere

Det er sedanen som i dag er avduket på bilutstillingen i Moskva. Stasjonsvognen kommer til Paris-utstillingen om en måned.

Begge modellene er på plass i Norge tidlig neste år, med et utvalg av bensin- og dieselmotorer - alle med Mazdas nye SkyActiv-teknolog, som omfatter en rekke drivstoffbesparende tiltak i motor og drivverk.

Et nytt system som debuterer i Mazda6 er i-Eloop.

Dette er stopp/start-automatikk slik vi har blitt vant med fra de fleste produsenter i dag. Men Mazda benytter en kondensator i stedet for tunge batterier for å lagre strøm som genereres ved retardasjon.

Denne strømmen kan benyttes i bilens elektriske systemer, og dermed sparer man motoren for en del oppgaver, noe som resulterer i lavere drivstofforbruk.

Vokser

Nye Mazda6 har vokst sammenlignet med forgjengeren.

Akselavstanden er strukket med 105 mm til 283 cm, framakselen er flyttet 100 mm fremover i forhold til A-stolpen og bakre overheng er også redusert.

Dette har gitt bedre plass alle veier innvendig, ifølge Mazda.

De ytre målene på Mazda6 sedan er en lengde på 487 cm (+12 cm), en bredde på 184 cm (+ 5) og en høyde på 144 cm (- 1).

Bagasjerommet er oppgitt til 483 liter, 36 mindre enn i forgjengeren.

SE FLERE BILDER AV DEN NYE MAZDAEN HER!

Diesel kommer

I Moskva står Mazda6 utstilt med to forskjellige bensinmotorer, Skyactiv-G 2,0 med 150 hk og Skyactiv-G 2,5 med 192 hk.

Det er ikke usannsynlig at de vil legge dieselmotorer i stasjonsvognen som skal debutere i Paris.

I 2008, da dagens 6-er var ganske ny, solgte Mazda 1800 biler i Norge. I fjor ble det ifølge OFV kun registrert 576 nye Mazda6, og i år ligger det an til enda lavere tall.

Døm selv: Er dette verdens styggeste bil?

Les: BMWs kunstbiler vises i Norge.

Samleside: Årets nybillanseringer.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer