Hovedinnhold

Test av Volvo V50: Litt lite å by på

Foto: Jan Petter Lynau
Foto: Jan Petter Lynau

VG følger

Førermiljø: Godt sikt. Pent og ryddig med «nordisk design» på midtkonsollen, og velordnet førermiljø. Men knottene er for små, og flere for lavt plassert. Strider noe mot helhetlig sikkerhetstankegang. Rommet innunder midtkonsollen oppleves litt klønete å bruke. Meget gode seter. Praktisk førermiljø.

Test av miljøvennlige stasjonsvogner:
Saab 9-3:Praktisk svenske
Skoda Octavia:Enkelt og bra til god pris
Renault Laguna ECO:Ekkeftiv motor - mye ståk
BMW 318D:Best på utslipp - men dyr

Kjøreegenskaper: Presis og fin girkasse, ligger trygt på veien, men denne motoren har lite å by på i forhold til konkurrentene.

Familiemiljøet: Mangler Isofix-feste for barneseter. Noe tungvint seteløsning for å utvide bagasjerommet, til gjengjeld blir gulvet helt flatt med baksetene nedfelt. Brukbar plass til tre bak, men to sitter best.

Les også:Her er de mest CO2-vennlige familiebilene

Sikkerhet: Tvillingen i sedanversjon (S40) har fått fem av fem mulige stjerner i EuroNCAP, men resultatet kan ikke uten videre overføres til V50. Hodestøtter som skal hindre nakkesleng, men mangler Isofix.

Biløkonomi: Rimeligere enn Saab, Volvo-eierne er blant de mest fornøyde i Norge i Motors undersøkelse AutoIndex (sjuende plass).

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer