Hovedinnhold

Test av Volkswagen Tiguan

HELT GREI: Kanskje noe kjedelig og uten spesielt preg i linjeføringen. En traust og grei SUV. Foto: Jan Petter Lynau
HELT GREI: Kanskje noe kjedelig og uten spesielt preg i linjeføringen. En traust og grei SUV. Foto: Jan Petter Lynau

VG følger


Førermiljø: Gode seter, men sitteputene foran kunne vært noe lenger. Du sitter bak et forholdsvis høyt dashbord med kraftige A-stolper som klart er en sikthindring forover til sidene, i kryss og i rundkjøringer.
Speilene får godkjent. Grei instrumentering med fin kontrast. Hodetøtten bak tar noe sikt bakover.


Kjøreegenskaper: Her finner du absolutt kjøreglede. Fast, fint understell som er bra avdempet. Kontant styring gir aktiv respons. Noe motorstøy i bilen, i overkant hørbar knitring fra dieselmotoren. Når den får på seg «tøflene» - vinterdekkene - kjører du tross alt ganske avdempet. Alt i alt en fin komfortfølelse.


Familiemiljøet: Kvalitetsplast i interiøret, dette er lett å holde rent. Det blir imidlertid trangt bak for tre voksne personer, for to barn derimot, helt fint med to artige flybord på bakseteryggene. Med slike bord i åpen posisjon kan det imidlertid være et spørsmål om risiko i en kollisjon. Høy lasteterskel, men praktisk bagasjerom. Minus for manglende reservehjul. Baksetene kan trekkes fram ca 15 cm, og det gir større bagasjevolum.


Miljø: Høyeste utslipp i testen med 199 g CO2 per kilometer. Snittforebruk på 0,78 i vår kjøring, fabrikkoppgitt forbruk på 0,75 er ikke langt unna dette. Utslippet er for automatkasse (cirka halvparten av salget). Med manuell kasse er utslippet akkurat likt som Subaru Forester.


Sikkerhet: Får fem av fem stjerner i Euro NCAP. Har som de øvrige bilene seks kollisjonsputer. Adaptivt bixenonlys som lyser opp svinger foran deg på test-bilen, meget godt sikkerhetselement, men dette er ekstrautstyr.


Økonomi: Alminnelig god annenhåndsverdi på bilmerket VW, men denne er for ny til å få noen rangering på NAFs Autoindex, bygget opp av tusenvis av bileieres egne erfaringer. VW har som merke vært noe skjemmet av en del mindre feil og ligger under snittet på Autoindex.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer