Hovedinnhold

Test av Volkswagen Golf: Gammelmodig

VW Golf er en suksessoppskrift av de sjeldne. Men akkurat i denne duellen virker den rett og slett litt gammel.

VG følger

OM TESTEN

  • Den ubestridte eneren blant norske nybiler, VW Golf, møter sin hittil sterkeste utfordrer, nye Ford Focus.
  • Målet til nykommeren er intet mindre enn verdensherredømme!
  • De siste årene har Volkswagen Golf vært den klart mest solgte bilen i Norge.
  • Også i Europa topper den kompakte folkebilen bestselgerlistene.
  • Ford har nå bygd bil som er både større, like gjerrig og stappfull av avansert utstyr du ikke kan få til Golfen.
  • Prisene er heller ikke veldig forskjellige.
  • Testen er kjørt av VG i samarbeid med NAF Testteam.

Den sjette generasjonen av VW Golf kom i 2008.

Det var ikke veldig mye som ble endret på rent designmessig, sammenlignet med forløperen. Hvorfor endre noe som fungerer til de grader, tenkte nok Volkswagens folk.

Det var riktig da. Men så kom Ford Focus.

Her er det ingen kaffekopp som sier fra når du er trøtt, en
diskré risting på rattet når du er på vei ut av kjørebanen din eller et symbol som minner deg om at du er i ferd med å bryte fartsgrensen.

Golfen virker rett og slett litt gammeldags og stusslig i interiør og fremtoning.

LES TESTEN AV FORD FOCUS HER.

SAMLESIDE: ALLE BILTESTER.

SE VIDEO AV BILENE HER!

Artikkelen fortsetter.

Foto: VG Design
Foto: VG Design


Fantastisk bil

Når det er sagt, så er Golfen en fantastisk bil på de fleste andre måter. Her finner de aller fleste seg til rette.

Fjæring og kjøreegenskaper er en perfekt blanding av det komfortable og det mer sportslige.

Setene er minst like gode som i Focusen og førermiljøet er rent og ryddig. Plassen i baksetene er omtrent like god på begge.

Bagasjerommet i VW Golf er belemret med en litt høy lasteterskel. De 350 literne i bagasjerommet er også 13 liter mindre plass enn det Ford Focus kan by på.

SE FLERE BILDER FRA TESTEN HER!

Bilen VG og NAF kjørte var en 105 hestekrefters dieselvariant med det høyeste utstyrsnivået Highline.

Prismessig ligger den 10.000 kroner under Focusen, med en pris på 256.270 kroner.

Da får du til gjengjeld en bil som er ti hestekrefter svakere og har noe dårlige prestasjoner selv om det ikke skiller mye.

Foto: VG Design
Foto: VG Design

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer