Hovedinnhold

Test av Toyota Aygo: Lettkjørt og praktisk

Lille Toyota Aygo er som Toyotaer flest - en praktisk bil.

VG følger

TESTFAKTA

Merke: Toyota

Modell: Aygo

Kategori: Minibil

Prisklasse: 117.600 - 151.600 kroner

Konkurrenter/Alternativer: Ford Ka, Peugeot 107, Fiat 500, Opel Agila, Hyundai i10, Toyota IQ, Citroën C1, Citroën C2, Smart fortwo, Fiat Panda, Chevrolet Matiz.

PLUSS:: God sikt rundt bilen, praktisk, god støyskjerming til å være denne klassen, enkel å kjøre.

MINUS: Ikke ESP som standard, lite bagasjerom, litt daff.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Priser er uten leveringskomkostninger.

NB! VG og NAFs testteam gir aldri mer enn terningkast tre for biler som ikke har antiskrens som standardutstyr på alle modellvarianter.

Til tross for den lille tresylindrede motoren er den både energisk og fin i trafikken. Bilen er klart enklere å manøvrere rundt i bymiljøet eller på en uoversiktlig parkeringsplass enn Ford Ka. Du sitter fint og har god oversikt rundt hele bilen.

Motoren leverer også jevnt godt selv om Ford Ka virker mer kjøreglad.

Biler i denne prisklassen støyer gjerne mer enn de litt større småbilene. Her er Aygo et heldig unntak. Bare når du akselererer raskt hører du den iltre lyden av tre sylindre som begynner å jobbe.

Innvendig dominerer det enorme speedometeret, og som dette er alle knapper og annet utstyr oversiktlig og logisk plassert. Du sitter faktisk også helt ok i forsetet selv om det er litt korte seter.

Les:Test av Ford Ka: Sporty og upraktisk.

Les også:Norges 10 billigste biler.

Knapp plass bak

Bagasjerommet er med sine 138 liter en god del mindre enn i Kaen, men til gjengjeld kan du dele baksetene i to om du bare har en passasjer i baksetet. Bakseteplassen på de to bilene skiller ikke veldig mye: Det er plass til to voksne, men to barn har det nok langt bedre om det er mer enn en tur kjapp tur på trening eller for å handle.

Den elendige terningen oppnår Toyotaen ganske enkelt fordi det ikke er ESP som standard på denne bilen. VG og NAFs testteam gir aldri mer enn terningkast tre for biler som ofrer denne meget viktige sikkerhetsdetaljen for å holde prisen nede.

Toyota Aygo er mindre enn Ford Ka, den bruker mindre drivstoff, er billigere i innkjøp og slipper ut minst CO2

Aygo fås kun med den tre sylindrede 1 liters bensinmotoren. Dyreste modell, en Aygo + Blue er en mer eksklusiv utgave av småbilen. Med automatgir kommer denne på 151 600 kroner.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer