Hovedinnhold

Test av Suzuki Kizashi: Luksus på Suzuki-vis

Suzuki Kizhasi er noe av det beste som er kommet fra den kanten. Bare synd den koster skjorta - hvis ikke du virkelig trenger alt utstyret bilen har som standard.

VG følger

FAKTA SUZUKI KIZASHI

Merke: Suzuki

Modell: Kizashi

Kategori: Sedan med firehjulstrekk, i luksusklassen

Prisklasse: 439.900 kroner

OM TESTEN: Testen er kjørt i vanlig bruk, og vurderingene er gjort av VGs bilmedarbeider Øystein Larsen-Vonstett og Audun Bergerud fra NAF Testteam. Vurderingene av bilen er gjort mot konkurrenter det er naturlig å sammenlikne med

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

439.000 kroner høres kanskje i utgangspunktet ut som en blodpris for en mellomstor Suzuki sedan med firehjulstrekk. Det er når du ser hva som følger med av utstyr prisen begynner å bli mer forståelig. Her er det en haug med det som vanligvis er ekstrautstyr puttet inn som standard.

Skinnseter, xenonlys, fett stereoanlegg, soltak, masse airbager og så videre.

Den 2.4 liters bensinmotoren, som yter hele 178 hestekrefter, er også standard på bilen. Her er det bare farge og type vinterdekk du kan velge. Derfor er det slett ikke noe dårlig pris om du virkelig ønsker alt dette utstyret.

Se store bilder og flere detaljer her.

Konkurrentene dyrere

En helt annen ting er selvsagt om du ikke ønsker en fullspekket bil. Da er dette dyrt. Du kan få både en Audi A4 sedan med firehjulstrekk (160 hk bensin) og en VW Passat med firehjulstrekk og 140 hk diesel er billigere. Biler som både er større og mer miljøvennlige.

Gjennomgående blir allikevel de fleste konkurrentene til dels mye dyrere med Suzukiens utstyrsnivå.

På veien er Kizhasien både meget presis og god å kjøre. Det er ikke noe kjempesprek bil selv om den store motoren kanskje skulle tyde på det. Men den er stiv og sportslig i kjøreoppsettet.

Den trinnløse automatgirkassen står bra til bilen. Støymessig gjør denne kassen imidlertid at bensinmotoren bråker ved kraftig gasspådrag. Når du først er oppe i den hastigheten du ønsker, er lydnivået langt mer dempet, om du ligger i 50-sonen eller cruiser av gårde i 100 på motorveien.

Girkassen har også en manuell innstilling som gir deg muligheten til å styre giringen med håndpaddler ved rattet. VG og NAF kjørte bilen på ordentlig norsk hålkeføre, både med permanent firehjulstrekk og trekk bare på forhjulene.

Dette er en bil som faktisk også greier seg meget bra bare med trekk på to, selv om firehjulstrekken naturligvis gjør den mer fremkommelig. Bilen har også et system som hjelper deg med bakkestarten som standard.

Les alle våre biltester her.

Les også:13 sjekkpunkter før du kjøper ny bil.

OK sikt

Skinnsetene i bilen kunne med fordel hatt litt bedre sidestøtte i en så vidt sportslig bil, men det ligger absolutt innenfor det akseptable. Sikten rundt bilen er også helt ok, selv nakkestøttene i baksetene stjeler en del sikt.

Baksetet er bra for fire men blir mer kummerlig for en femtemann som blir sittendes i midten. Soltaket stjeler en del høyde under taket, men en forhøyning i taket for de helt bakerst gjør at du har noenlunde med plass selv om du er over 180 cm høy. Oppbevaringsrommene i denne bilen er også helt greit.

Rommet i midtkonsollen er litt lite, den er utrustet med to gode koppholdere her. I tillegg er det godt med plass i dørrommene foran.

Suzuki har fått mer fornøyde eiere ifølge NAFs AutoIndex undersøkelse, men de ligger fremdeles under gjennomsnittet. Bilen er ennå ikke krasjtestet av EuroNCAP.

(Artikkelen fortsetter under tabellen).

Foto: Tabell: VG Grafikk
Foto: Tabell: VG Grafikk


Her er våre vurderinger:

Førermiljøet:
Høy kvalitetsfølelse på interiøret. Noe lavt under taket. Støyer noe ved gasspådrag.

Kjøregenskaper:
Svært gode kjøreegenskaper. Sportslig og stivt oppsett. Motoren har ikke kjempemasse krefter i forhold til størrelsen.

Familiemiljøet:
Mindre bagasjerom enn de fleste konkurrenter og alternativer.

Miljøvennlighet:
Er kun tilgjengelig med den stor bensinmotoren, og derved ikke veldig CO2-snill med 191 gram per kilometer.

Sikkerhet:
Bilen er ikke testet av EuroNCAP ennå, så vi gir ikke terning for sikkerhet.

Biløkonomi/å eie:
Dyr hvis du skal ha med alt utstyr. Suzuki har fått mer fornøyde eiere, ifølge NAF Motors Autoindex, men er fremdeles under gjennomsnittet i eiertilfredshet. Det er knyttet noe usikkerhet i forhold til verditapet, opplyser NAF.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer