Hovedinnhold

Skoda Fabia vokser alle veier

Test av Skoda Fabia: Blant de største småbilene

BILLIG: Vi kjørte langtur i normalt tempo, og brukte 0,47 liter diesel per mil. Foto: Hanne Hattrem
BILLIG: Vi kjørte langtur i normalt tempo, og brukte 0,47 liter diesel per mil. Foto: Hanne Hattrem
(VG Nett) En av markedets rimeligere småbiler har fått ny fasong - og er blitt en nær "fabiaktig" hverdagsbil.

VG følger

Skoda Fabia

Motor:1,4/80 hk.
Pris:184.200 kr
Billigste: 144.900 kr
Pluss:God sikt, sitte- og kjørestilling. Oppleves som en romslig bil. MP3-inngang er standard. Høyt sikkerhetsnivå på de fleste modellene.
Minus:Ikke antiskrens på rimeligste modell. Dieselmotoren oppleves som støyete og mangler etter vårt syn noe fleksibilitet ved bykjøring og kjøring i lave hastigheter.
VG Nett mener:Skoda Fabia er en lettkjørt og stabil småbil, med god innvendig plass. Sikkerhetsnivået er høyt på de fleste modellene, og bilen har fått et mye stiligere utseende.

Skoda-slagordet mye bil for pengene lover mye, men billigst i denne klassen er Skoda Fabia ikke.

For eksempel kan både Hyundai og Ford med sine modeller Getz og Fiesta tilby biler med omtrent samme motorisering - til lavere pris. Fabia ligger heller ikke så langt under konsernsøsteren VW Polo i pris.

VG Nett var blant de første til å prøvekjøre småbilnyheten bare få timer etter at bilene "landet" i Norge - på langtur langs Østfold-kysten.

Et annet mantra for Skoda er å utnytte plassen godt: Det har den tsjekkiske bilprodusenten lyktes med. Forseteryggene har fått en innfalsing, slik at det er bedre plass til ben i baksetet.

Den ekstra takhøyden på fem centimeter gir god romfølelse, og også fysisk gjør de små centimeterne underverker. To gjennomsnittshøye voksne vil ikke ha problemer med å sitte bak hverandre i en middels en søndagsturs lengde.

Litt mørkt

Småbilen Fabia i sin andre versjon (etter Felicia) , som faktisk er vokst til å bli like stor som Golfen var først på nittitallet, oppviser flere positive egenskaper.

Bilen er lett å sette seg inn i og stige ut av. Sikten er god, og setene oppleves som meget behagelige. Sidestøtten er fast, sitteputen bør være lang nok til de fleste sjåfører, og førersetet kan justeres i høyden.

LIK: Fabia er bygget på samme plattform som Roomster, og har også fått tydelige Roomster-trekk i fronten. Foto: Hanne Hattrem
LIK: Fabia er bygget på samme plattform som Roomster, og har også fått tydelige Roomster-trekk i fronten. Foto: Hanne Hattrem

Alle utstyrsnivåer får høydejusterbart førersete, fireveis rattjustering, klimaanlegg og sentrallås. Men det kan oppleves litt tungt og svart visuelt i førermiljøet, selv om den opplevde kvaliteten er omtrent på Volkswagen-nivå.

Bilen kan imidlertid leveres med store deler av den innvendige kledningen i lys farge.

Men du må opp et utstyrsnivå, fra basisnivået Classic til Ambiente, for å få selvfølgeligheter elektriske vindusheiser og elektrisk justerbare sidespeil. Først på dette utsyrsnivået kommer også hodeairbagen.

Da har bilen seks kollisjonsputer.

Fleksibel

RETROTAK: Fabia har fått en litt Suzuki Swift-aktig retrocut på taklinjen. Etter nyttår kommer den også med tak i kontrastfarge. Taket kan være enten sølv eller hvitt. Foto: Hanne Hattrem
RETROTAK: Fabia har fått en litt Suzuki Swift-aktig retrocut på taklinjen. Etter nyttår kommer den også med tak i kontrastfarge. Taket kan være enten sølv eller hvitt. Foto: Hanne Hattrem

Bakseteryggen er delt, og kan felles ned, og bagasjerommet har vokst til 300 liter, som er blant de aller største i klassen. Dermed har småbilen, som faktisk er på størrelse med en Golf III.

På veien oppleves Fabia som en trygg og stabil bil. Bilen holder seg fint på veien, krenger lite, men er langt fra noen racerbil.

Fabia kommer med flere diesel- og bensinmotorer. Den minst 1,2-literes bensinmotoren kan fås med 60 eller 70 hestekrefter. I utstyrsnivået Ambiente (med blant annet antiskrens-system, hodeairbager, fjernbetjent sentrallås) blir 70-hestersversjonen volummodellen, tror Harald A. Møller.

Den største dieselmotoren er konsernets velkjente 1,9-diesel, på 105 hestekrefter. Bensinversjonenes kraftigste motor er 1,6-litern på 105 hestekrefter.

Fabia kommer også i en sport-versjon, med blant annet sportsseter, radiokontroll fra rattet og tåkelys med hjørnefunksjon.

MODERNE: MP3-tilkopling er standard på alle Skoda-modellene, og det er også mulig å kjøpe en egen Skoda Fabia-iPod. Foto: Hanne Hattrem
MODERNE: MP3-tilkopling er standard på alle Skoda-modellene, og det er også mulig å kjøpe en egen Skoda Fabia-iPod. Foto: Hanne Hattrem


FAKTA: Kilde Opplysningsrådet for Veitrafikken. Dataene i tabellen gjelder for femdørsvarianter med dieselmotor.

SkodaVWHyundaiFord
FabiaPoloGetzFiesta
Motor1,4/80 hk1,4/80 hk1,5/88 hk1,4/68 hk
Dreiemoment195/2200 Nm195/2200 Nm215/1900160/2000
Pris184.200 kr195.580 kr173.950 kr165.800 kr
Billigste144.900 kr148.623 kr134.950 kr143.800 kr
L/H/B, cm399/150/164391/165/147382/167/149392/163/142
Bagasjerom300 l270 l297 l284 l
0-100 km/t13,2 s12,8 sIkke oppgitt15,0 s
Forbruk, snitt0,48 l/mil0,45 l/mil0,55 l/mil0,44 l/mil
CO2-utslipp127 g/km119 g/km118 g/km116 g/km

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer