Hovedinnhold

Test av Renault Grand Scenic: Blant de beste

Renault Grand Scenic er best på plass i baksetet og best for de på tredje seterad. Hadde det ikke vært for et frynsete rykte og gjennomsnittlige kjøreegenskaper kunne dette holdt til seier.

VG følger

Renault Grand Scenic

  • Motor: 1,5 l diesel 7 seter Expression
  • Pris: 299 900 kroner
  • Ytelse: 110 hk
  • Forbruk blandet: 0,53 l / mil
  • CO2-utslipp: 138 g / km
  • Dreiemoment: 240 Nm
  • Mål l / b / h: 4,56 / 1,84 m / 1,64 m
  • Vekt: 1430 kg
  • Aks 0-100 km / t: 11,5 sek
  • Toppfart: 195 km / t
  • Tillatt tilhengervekt med brems: 1300 kg
  • Billigste modell: denne versjonen
  • Bagasjerom:
    Som syvseter: 208 liter
    Som femseter: 610 liter
    Som toseter: 1920 liter

Med fem års garanti og en knallgod flerbruksbil bør Renault definitivt være på sjekklisten til norske småbarnsfamilier som er ute etter en bil i denne klassen.

Bare synd for Renault at biløkonomi både handler om hvor mye du betaler for bilen (Renault er svært bra priset som nybil) og hvor mye du får igjen.

BILDEGALLERI:Se flere bilder av Renault Grand Scenic her!

Det franske merket er nemlig på bunnen i NAFs AutoIndex oversikt over hvor fornøyde eiere av forskjellige bilmerker er. Dette gjenspeiles ofte i hvor mye du får igjen for bilen når den en dag skal selges.

LES OGSÅ TESTENE AV DE ANDRE FLERBRUKSBILENE:
Peugeot 5008 || Citroën C4 Grand Picasso || Toyota Verso || Mazda 5

For å veie opp for dette tilbyr Renault nå fem års garanti på nybilkjøpet. Det er blant de aller beste garantiordningene i bransjen. Isolert sett er dette nemlig en meget god bil.

Den 1,5 liters store dieselmotoren leverer både lave utslipp og forbrukstall i tillegg til at den ikke oppleves som undermotorisert.

Les også:Nykommer vinner test av fem flerbruksbiler

Renault har også fått skikk på styrefølelsen. Den er presis og god, Lett å kjøre, lett og gire. På litt mer ujevnt underlag kommer den franske gyngefølelsen litt tilbake.

Innvendig er det midtstilte instrumentpanelet med på å gi bilen en flott minimalistisk uttrykk. Samtidig viser forskning fra blant andre SINTEF at blikket til føreren blir trukket vekk fra veien med denne plasseringen. Dette blir det trukket for i testen.

Du sitter også godt i setene, selv om de er litt i hardeste laget.

Praktisk bruk:

Best på plass i andre og tredje seterad. Andre rad kan felles opp enkelt. Setet kan også tas ut. Nedfellingen av tredje seterad er svær enkel. Gulvet blir imidlertid ikke helt flatt.

Det er enkelt, også for voksne og komme seg inn og ut fra tredje seterad for voksne. Det er også klart høyest avstand mellom seteputen på tredje seterad og gulvet på Grand Scenic.

Plassen i bagasjerommet både med alle setene i bruk og på plass er blant de aller beste uansett seteløsning.

Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
Meget god sikt, også bakover. Store sidespeil. Litt harde seter, fine hodestøtter, med vinger. Fin sittestilling. Midtstilte instrumenter trekker ned, man må trekke synet vekk fra veien. Instrumentene har imidlertid god lesbarhet, også i sol. Elektrisk brekk, mangler hillhold-funksjon. Flyttbar midtkonsoll med gigaplass.

Kjøreegenskaper:
Renault har fått skikk på styrefølelsen, presis og god. Lett å kjøre, lett og gire. Kraft nok fra 1,5-litersdieselen.

Familiemiljøet:
Størst plass i andre og tredje seterad. Fin inn- og utstigning til tredje rad.
Andre og tredje rad kan felles opp enkelt. Gulvet blir imidlertid ikke helt flatt. Bagasjeplass blant de beste.

Miljøvennlighet:
Kjører billigst av flerbruksbilene i denne testen. Utslipp på 138 gram CO2 ved blandet kjøring, og et forbruk på 0,53 liter per mil.

Sikkerhet:
Fem av fem mulige stjerner og høy poengsum for kollisjonsbeskyttelse av voksne foran i EuroNCAPs kollisjonstest. Middels god nakkeslengbeskyttelse foran. Maks score for sidekollisjonsbeskyttelse. Meget velutstyrt, antiskrens, hastighetsbegrenser og setebeltevarsler er standard.

Biløkonomi:
Rimeligst av alle bilene i testen, under 300.000 kroner. Veldig bra med fem års garanti, som er innført for å bøte på et frynsete kvalitetsrykte. Renault er helt på bunnen i eierundersøkelsen NAF Motors Autoindex.

BLI TILHENGER AV BIL & MOTOR PÅ FACEBOOK!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer