Hovedinnhold

Test av Peugeot 5008: Familievennlig vinner

SMEKKER: Franskmannen har et bra ytre utseende med lekre linjer. Foto: Marius Knutsen
SMEKKER: Franskmannen har et bra ytre utseende med lekre linjer. Foto: Marius Knutsen
(VG) Peugeot 5008 er bilen for deg som er mer opptatt av plass enn av spreke kjøreegenskaper.

VG følger

Du merker faktisk godt de 14 centimeterne denne bilen er lengre enn VW Touran.

Dette er en syvseter hvor den bakerste seteraden både er grei å komme seg inn til, og hvor plassen for de små langt der bak er levelig. Det teller mye i VG og NAFs duell.

LES TESTEN AV VW TOURAN  HER 

SE ALLE VÅRE BILTESTER 

SE BILDESPESIAL NEDERST I ARTIKKELEN ELLER  HER 

Førerplassen stiger du rimelig rett inn i, i forhold til den tyske konkurrenten som du i større grad setter deg ned i. Vel inne i bilen er sittestilling og komfort vel så bra som i VW Touran. Den seks trinns tette og fine, men noe langstegede girspaken er plassert på en opphøyet midtkonsoll.

Det er i midtkonsollen den store svakheten med 5008 er å finne. På en bil som har både head up display (hastigheten vises på en liten skjerm som spretter opp foran deg ved frontruten), panoramatak og alt mulig annet av utstyr, må det være mulig å utruste den med skikkelig koppholdere.

Til kaffekoppen

Det blir sagt at franskmenn stopper bilen for å ta kaffekoppen sin, men slik er det definitivt ikke for alle nordmenn. Den svære midtkonsollboksen har noe bak som minner om en holder, men den må være lagd nærmest for syns skyld. Ellers er 5008 en bil med mange praktiske oppbevaringsrom.

A-stolpen (stolpen mellom sidevindu foran og frontruten) er litt for stor og hemmer noe for sikten fremover til siden. De store sidespeilene sammen med ok sikt rundt bilen gjør den likevel til en enkel bil å manøvrere.

Sammenlignet med den mer kasseaktige VW Touranen er den imidlertid hakket vanskeligere å få oversikten rundt.

De individuelt flyttbare tre setene i andre seterad er både gode å sitte i og enkle å felle ned eller få opp igjen.

Bilen er utrustet med den kjente 1,6 liter motoren som tross sitt lave volum, er et skikkelig arbeidsjern. Trekker uten dødpunkter fra tomgang og oppover, servoen er lett og styringen er presis.

Avfjæringen er, som så ofte i franske biler, svært komfortabel. Der VW Touran er mer sportslig og stiv i oppsettet, er 5008 i større grad et kompromiss mellom det sportslige og det komfortable. Asfalt- og broskjøter svelges unna langt bedre enn av den tyske «nykommeren.»

Her er VG og NAFs vurdering av Peugeot 5008

..

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer