Hovedinnhold

Test av Peugeot 308 CC: Fransk nytelse

Med nye Peugeot 308 CC kan du få en vifte i setet som holder deg varm i hodet ved toppløs kjøring på kjøligere dager.

VG følger

KABRIOLET-GUIDE

Vi har prøvekjørt sommerens kabrioletnyheter. NAFs tekniske konsulenter fra NAF Testteam Audun Bergerud og Dag Edvardsen har utført den tekniske vurderingen av bilene sammen med VG og VG Netts biljournalister.

Merke: Peugeot

Modell: 308 CC

Kategori: Kabriolet

Prisklasse: 342.900 – 418.500 kroner

Konkurrenter/Alternativer: være BMW 1, Audi A3, Opel Astra, VW Beetle, Renault Megane, VW Eos.

PLUSS: Sporty og god å kjøre, Meget god sikt fra førerplass rundt bilen selv med taket på.

MINUS: Lite bagasjerom til en fireseter å være, barn i baksetene blir sittende veldig lavt.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Priser er uten leveringskomkostninger.

På de behagelige forsetene kan du for noen tusenlapper (7500 kroner) få en egen vifte som blåser varm luft for eventuelle hoder som greier å holde seg kalde i denne «hete» kabrioleten.

Det er ikke uten grunn Peugeot sine kabrioleter de siste årene har solgt bra. Prisene har ikke vært avskrekkende og komforten hos franskmannen har vært upåklagelig. Nye 308 kabriolet skuffer heller ikke i så måte.

Inngangsprisen på bilen er 342 900 kroner. Da får du en 1,6 liters bensinmotor med 120 hestekrefter. Bilen VG prøvekjørte på kroatiske svingete veier i utkanten av ferieparadiset Dubrovnik var en 150 hestekrefters turbobensinmotor.

Les også:VG tester sommerens toppløse nyheter

Spreking

Bilen er overraskende sportslig og sprek i kjøreoppsettet. Komforten som Peugeot har vært så kjent for har måtte vike noe for mer presis og underholdende kjøring. Med ståltaket nede (tar cirka 20 sekunder) og skjermen oppe bak forsetene, er det svært lite vindsus og lyd inni bilen.

Det er ikke mye plass å skryte av med taket nedslått i bagasjerommet. Her er det en par halvstore bager og så er det fullt. Men i baksetet er det faktisk ganske ok plass.

Saken fortsetter under tabellen

Les flere biltester her

Pluss: Sporty og god å kjøre, Meget god sikt fra førerplass rundt bilen selv med taket på.

Minus: Lite bagasjerom til en fireseter å være, barn i baksetene blir sittende veldig lavt.

Disse kabrioletene er også testet:

Mazda MX-5: Perfekt balanse
Den lille girspaken du bare trenger å vippe på håndleddet for å sette i gir og den nærmest perfekte vektbalanse i bilen gir enorm kjøreopplevelse.
Les hele testen

Audi A5 kabriolet:
For alle årstider Fire seter og et tykt stofftak med meget god lyddemping gjør Audis nye kabriolet til en helårsbil.
Les hele testen

BMW Z4: Klassisk og rå!
Det er ikke så mye BMW som det pleier å være i den lekre roadsteren Z4. Det er ikke nødvendigvis negativt.
Les hele testen

Mini Cooper S: Sjarmklumpen
Mini kabriolet har høy sjarmfaktor, men sikten bakover og til siden er såpass dårlig at det ødelegger for totalkarakteren.
Les hele testen

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer