Hovedinnhold

Test av Peugeot 107: Aldrende fargeklatt

SER UT: Utseende på Peugeot 107 er mer artig enn på tyskeren. Innvendig er det mye hardplast og et enkelt interiør. Foto: Jan Petter Lynau
SER UT: Utseende på Peugeot 107 er mer artig enn på tyskeren. Innvendig er det mye hardplast og et enkelt interiør. Foto: Jan Petter Lynau
Det har skjedd enkelte eksteriørmessige fornyelser i den nye ansiktsløftede Peugeot 107. Totalt sett fremstår den likevel som gammel.

VG følger

VG og NAF har testet representanten for den mest solgte bilen i minibilklassen i dag, Peugeot 107.

I motsatt hjørne, Volkswagens egentlige folkebil, den nye Up. Startprisen i Norge er på drøye 120.000 kroner.

- Når du kjøper ny bil til under 130.000 kroner i avgiftslandet Norge er det ikke fantastiske kjøreegenskaper, sportslighet eller for den saks skyld masse personlighet du forventer. Her er det snakk om en bil med plass, komfort og nok kjøreegenskaper til å komme deg fra A til B på en grei måte som gjelder, sier NAFs tekniske konsulent og medlem av VG og NAFs testteam, Audun Bergerud.

Tresylindret

En 68 hestekrefters sterk enliters tresylindret bensinmotor og en startpris bare 3000 kroner over VW Up (128.900 kroner) skulle tyde på en relativt jevnbyrdig duell mot nykommeren. Det ble det aldri.

Peugeot 107 har både mindre innvendig plass, dårligere opplevd komfort og leverer mindre kvalitetsfølelse enn den tyske nykommeren. Støydempingen er heller ikke like den beste.

Mens VW Up leverer et bagasjerom på 250 liter er det bare 130 liter i 107.

Smalt bak

I det noe smalere baksetet har du likevel grei sittehøyde for to voksne på kortere tur, men du sitter ikke like godt som i VW Up. Det er rett og slett klasseforskjell mellom bilene.

Den eneste fordelen med Peugeot 107 (og de andre to like trillingene) er at de er noe lettere å håndtere på små områder.
Den er noen centimeter kortere og det kan være gull verdt om du skal komme deg smidigst mulig frem og parkere i tett trafikkerte bymiljø.

Den er også hakket mer kvikk i avtrekkeren.

SE VIDEO FRA TESTEN HER!

SE FLERE BILDER HER!

HER ER VÅRE VURDERINGER:

Førermiljø
Mye hardplast innvendig. God sikt rundt bilen. Mer støyfull enn konkurrenten.

Kjøreegenskaper
Enda mindre presis i styring enn Up. Enda enklere å manøvrere i bymiljø.

Plass
Mindre inni og klart mindre bagasjeplass enn Up.

Miljø
Bruker mer bensin. Mangler girskiftindikator.

Pris
Noe dyrere enn Up med mye av det samme standardutstyrsnivået.

Å eie
Faller omtrent som gjennomsnittet i klassen de første tre årene med en markedsverdi på 56-58 prosent av nybilprisen. Har ifølge Autolease anslag er de årlige vedlikeholdskostnadene på rundt 3000 kroner, under snittet i klassen men ørlite mer enn på VW Up.

Sikkerhet
Tvilllingbilen Citroën C1 ble testet av Euroncap med fire av fem stjerner som resultat. Ikke like mye standard sikkerhetsutstyr som Up.

Design
Fargerik utvendig, litt gammeldags innvendig selv om den er annerledes.

LESER DU DENNE SAKEN PÅ MOBILEN? HER FINNER DU FLERE BILNYHETER.

STOR OVERSIKT: ALLE BILTESTER.

HER ER VG NETTS BILSIDE PÅ FACEBOOK - KLIKK LIKER, OG VI LEGGER DE VIKTIGSTE BILNYHETENE RETT I FEEDEN DIN.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer