Hovedinnhold

Test av Opel Insignia: Stor utenpå - liten inni

Det er ikke mye tradisjonell Opel igjen over nye Opel Insignia stasjonsvogn. Det er nok Opel glad for.

VG følger

FAKTA

VGs biltest er kjørt over en periode på to uker. Bilene er vurdert ut fra praktisk bruk, tekniske data og uavhengige tester av sikkerhet.
VGs testlag består av NAFs tekniske konsulenter Dag Edvardsen og Audun Bergerud, samt VGs bilmedarbeider på papir og i VG Nett.
Terningkast på de enkelte biler kan variere fra test til test da bilene vurderes i forhold til hverandre.

PS! Da VG i fjor høst testet stasjonsvognklassen, var det Mazda 6 som stakk av med seieren. Mens både bestselgeren Ford Mondeo og Citroën C5 fikk meget hederlig omtale. Les mer om denne og andre biltester på VG Nett

Merke: Opel

Modell: Insignia

Kategori: Stasjonsvogn i familiebilklassen

Prisklasse: 294.900 kr – 636.500 kr

Konkurrenter: VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Skoda Octavia, Mazda 6, Citroën C5, Saab 9-3, Peugeot 407, Volvo V50, Honda Accord.

Pluss: Svært gode kjøreegenskaper, premiumfølelse, design.

Minus: Litt for liten, litt for dyr i drift, Opel-kunder har tidligere vært lite fornøyd med bilkjøpet sitt.

Bilmerket har nemlig tapt stort i det norske markedet de siste årene.

Det første som slår deg med denne bilen, bortsett fra det oppsiktsvekkende ytret, er størrelsen. Men på innsiden har ikke dette gitt mer plass i familiebilen.

Les også:Toyota topper VG-test
Les også:Test av Volkswagen Passat
Les også:Test av Honda Accord
Les også:Test av Toyota Avensis

Bagasjerommet er nest minst i testen. Den enorme bagasjeromsdøren svarer alene omtrent for hele den ekstra lengden. Bagasjerommet svelger mindre enn både Avensis og Passat gjorde i VGs lille pakketest. Bakseteplassen er heller ikke noe å rope hurra for.

Se store bilder fra testen av Opel Insignia her!

Kjøreglad bil

Men kjøremessig er dette meget bra. Insignia fremstår som den bilen med det mest sportslige kontante understellet. VGs testbil var utstyrt med 19 tommers lavprofildekk, som gjør at du virkelig får føling med underlaget ved kjøring på dårlig landevei. Den er presis, og jobber du litt med motoren leverer den svært bra. Sikten ut bakvinduet og de svært små sidespeilene trekker ned. Her har nok en gang sprekt design vunnet over funksjonalitet.

Skal du ha en kjøreglad bil er det denne eller Passat du bør velge om du er en vanlig tobarnsfamilie.

Bilen er også den blant de testede modellene som slipper ut mest CO2 og bruker mest diesel av de sammenlignbare variantene. Samtidig er den bare slått på pris av Toyota Avensis.

Dette sier eierne: Opel-eierne er blant de mer misfornøyde med bilene sine. Både kjøreopplevelsen og oppfatningen av servicen de får på sitt merkeverksted er godt under middels.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer