Hovedinnhold

Test av nye Volvo V40: Stilfull svenske

VERONA (VG) Det er lett å oppsummere Volvo V40 - perfekt foran - og ikke helt patent bak.

VG følger

PLUSS OG MINUS

Pluss:
  • Sittestillingen og seter er svært høy klasse.
  • Solide kjøreegenskaper.
  • Høyt sikkerhetsnivå (utstyr).
  • God benplass i baksetet.

    Minus:
  • A-stolpe/speilhus skygger noe for sikt til høyre (for kort sjåfør).
  • Savner oppbevaringsrom i senterkonsollen.
  • «Gammeldags» automatgirkasse.
  • Savner liten bensinmotor.

Det er ikke utseendet vi snakker om. Tvert imot. Designen på Volvos første skikkelige bil i kompaktklassen - V40 - en kombikupe på størrelse med Volkswagen Golf og Ford Focus, vil de fleste si er vellykket.

Men det er også i designen at noe av «problemet» ligger.

Taklinjen skråner bakover bilen, og konstruksjonen av bakdørene kombinert med den lave taklinjen og en høy dørterskel, gjør innstigningen til baksetene kronglete.

De aller fleste voksne mennesker vil måtte krøke seg inn og ut inn. Takhøyden i baksetet, særlig med glasstak, er også lav.

VG har prøvekjørt den nye Volvo-modellen i Valpolicella-området i Nord-Italia på til dels svært utfordrende veier, med hårnåler og krappe svinger, men også i bytrafikk og på motorveier.

Dette er ikke bare en lekker, solid og sikker bil, den er også meget habil på veien.

Fint for vanlige folk

Volvoen byr på minst like gode og morsomme kjøreegenskaper som Audi A3, men har etter vår mening et lite stykke igjen til det som blir regnet som kongen av sportslige kjøreegenskaper, BMW 1-serien.

LITT MINDRE: Bagasjerommet er blant de minste i klassen (bare Lexus er mindre). Det er for eksempel 15 liter mindre enn i Volkswagen Golf. To på tur vil normalt ikke by på problemer. Foto: Hanne Hattrem
LITT MINDRE: Bagasjerommet er blant de minste i klassen (bare Lexus er mindre). Det er for eksempel 15 liter mindre enn i Volkswagen Golf. To på tur vil normalt ikke by på problemer. Foto: Hanne Hattrem

Tror på diesel

Volvo er overhodet ikke bekymret for at frykt for kjøreforbud for dieselbiler i Oslo skal skremme kjøperne. De fleste kommer til å velge den lille D2-dieselen med fabrikkoppgitt forbruk på bare 0,36 liter per mil, tror Volvo. I ribbet utgave koster denne 249.900 kroner, cirka 20.000 under billigste Audi A3-modell.

Saken fortsetter under bildet.

GJENKJENNELIG: Senterkonsollen i «skandinavisk design» har fortsatt for små knapper, og et svært utilgjengelig oppbevaringsrom på baksiden. Foto:
GJENKJENNELIG: Senterkonsollen i «skandinavisk design» har fortsatt for små knapper, og et svært utilgjengelig oppbevaringsrom på baksiden. Foto:


Dette er naturligvis ikke en motor som flommer over av muskler. Du må gire ganske mye for å hente krefter. For vanlige folk og i vanlig bruk er dette helt fint.

For den som ytelsesmessig vil ha litt mer enn tungen ut av munnen er det en rekke valgmuligheter. Vi har kjørt bensinmotoren på 180 hestekrefter kalt T4. Både denne og dieselbroren på 177 hestekrefter er motorer som sparker godt unna.

PS! Når VG prøvekjører nye modeller i en kort periode beskriver vi et førsteinntrykk av bilen og kaster ikke terning.

Modellen må gjennom mer omfattende og metodisk vurdering over en til to uker av VG og NAFs testteam, før den gis terningkast.

PANSERPUTE: Syv sensorer registrerer om bilen treffer et menneske og smeller opp panseret i bakkant mot frontruten. Kroppen vil unngå sammenstøt med de hardeste motordelene. Foto: Hanne Hattrem
PANSERPUTE: Syv sensorer registrerer om bilen treffer et menneske og smeller opp panseret i bakkant mot frontruten. Kroppen vil unngå sammenstøt med de hardeste motordelene. Foto: Hanne Hattrem
Volvo V40Audi A3BMW 1-SerieLexus CT200h
UtstyrsnivåBasisBasisBasisHybrid
Motor1,6 D1,6 D2,0 D1,8 B
Hk115 hk105 hk116 hk136 hk
Dreiemoment270 Nm250 Nm260 Nm300 Nm
Gir6 M6 M6 MAut
DrivhjulForanForanBakForan
Pris249.900 krCa 270.000 kr285.600 kr291.000 kr
Lengde437 cm424 cm432 cm432 cm
Vekt1300 kgFra 1175 kg1310 kg1370 kg
0-100 km/t12,3 s11,3 s10,3 s10,3 s
ToppfartIkke oppgitt112 km/t200 km/t180 km/t
Forbruk blandet0,36 l/mil0,38 l/mil0,43 l/mil0,38 l/mil
CO2-utslipp94 g99 g114 g87 g
Bagasjerom335 l365 l360 l275 l
Bagasjerom, nedf1032 l1100 l1200 l985 l

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer