Hovedinnhold

Test av Nissan Qashqai: Popstjernen har tatt Botox

Nissan Qashqai, suksessbilen med det rare navnet som satte en ny standard for bilkjøperne, er ute i ny innpakning.

Denne saken handler om:

FAKTA NISSAN QASHQAI

Merke: Nissan

Modell: Qashqai

Kategori: Crossover/liten SUV i kompaktklassen

Prisklasse: 245.000 – 365.000 med forhjulstrekk. 332.000 – 459.000 med firehjulstrekk

OM TESTEN: Testen er kjørt i vanlig bruk, og vurderingene er gjort av VGs bilmedarbeider Jørn Kaalstad og Hanne Hattrem.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

Bilmodellen var en liten pioneer og sensasjon da den kom i 2007 og etablerte en ny bilklasse. Crossover er beskrevet som en mellomting mellom Volkswagen Golf og Toyota RAV4.

Nissan Qashqai har solgt enormt siden den ble lansert. Den gikk rett hjem, ikke bare hos norske bilkjøpere. I hele Europa har denne bilen vært Nissans gullkalv.

Siden 2007 har mange bilprodusenter kastet seg over det lukrative, crossoversegmentet. Nå kan du i tillegg velge blant Skoda Yeti, Peugeot 3008, Hyundai ix35, for å nevne de mest populære rimelige modellene med tohjulstrekk.

Never change a winning team, heter det, og det er vel kanskje det Nissan har tenkt, da de planla denne oppfølgeren som snarere har gjennomgått en botoxinnsprøytning enn en facelift!

Her er det nemlig lite nytt i forhold til den forrige modellen. Den har gjennomgått en ultralett facelift - du må ha bilene ved siden av hverandre for å se hva som er nytt:

Nytt instrumentpanel. Nye front- og baklykter, og lett oppstramming av øvre og nedre del av grillen. Litt ny design på panser, støtfangere og skjermer. To nye farger (!).

SE BILDET AV NY OG GAMMEL MODELL SAMMEN, OG FLERE BILDER FRA TESTEN HER!

HER ER ALLE VÅRE BILTESTER.

God sikt alle veier

Førermiljøet i Qashqai er bra. Du setter deg rett inn, har god oversikt alle veier fra en befriende høy posisjon.

Sidespeilene er store og innfellbare. A-stolpen tar ikke altfor mye av sikten. Sikten bakover ved rygging og lukeparkering er heller ikke blant de verste, men kileform-designet som skråner bakover og smalner de bakre vinduene er ikke optimalt for god sikt bakover,

Innvendig har nye Qashqai fått nytt instrumentpanel. Pluss for forbruksmåleren som er enkel å nullstille og gir god veiledning også om konstantforbruket.

Bilen er kompakt og inngir en følelse av kvalitet i interiøret. Bilen er enda mer praktisk enn forgjengeren med to koppholdere og enda et lite rom i midtkonsollet.

Men, det er påtagelig opplevd støy i bilen - fortsatt, selv om dette skal ha blitt bedre ifølge produsenten. Bilen har fått ny lydisolering i torpedoveggen mellom motorrommet og kupeen, og en spesiell «akustisk» frontrute.

Vi har ikke målt støyen, men inntrykket i vår testbil - en 2,0 liters diesel, er at dette fortsatt er litt bråkete. Dette har vi påpekt før, med Qashqai +2.

Dette er ikke en bil som ligger limt til underlaget i svinger under høy fart. Men, den korte, høyreiste bilen har ellers et bra veigrep, og fin og direkte styring, som gjør den spesielt godt egnet for bykjøring.

Les:13 sjekkpunkter før du kjøper ny bil.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tabell: VG Grafikk
Tabell: VG Grafikk


Skuffende lite

Vi er imidlertid skuffet over bagasjeromsplassen. Det beskjedne «hullet» bakerst (410 liter) er dårligst i klassen. Dessuten, gulvet blir ikke flatt når du legger ned baksetene, og plassen (860 liter) blir da faktisk under halvparten av konkurrenten, Skoda Yeti!

Bakkeklaringen på 20 cm er best i klassen! Nissan Qashqai er en av landets mest solgte bilmodeller. I 2008: 2979 eks (nr. 8), 2009: 2763 eks. (nr. 6). Hittil i år er det solgt 917 eks (nr. 4). Da er både 2wd-, 4wd-og Qashqai+2-versjonene medregnet

Her er våre vurderinger:

Tabell: VG Grafikk
Tabell: VG Grafikk

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor