Hovedinnhold

Test av Mercedes S400 Hybrid: Først med litium-ion-batterier

Den første hybridmodellen fra Mercedes har spennende batteriteknologi.

VG følger

FAKTA

Prøvekjøringen er utført av VG og VG Netts bilmedarbeidere Øystein Larsen-Vonstett og Hanne Hattrem , i samarbeid med teknisk konsulent Dag Edvardsen fra NAF Testteam. Dette er våre vurderinger av bilen etter at vi har prøvekjørt den i vanlig bruk i en uke.

Merke: Mercedes

Modell: S400 Hybrid

Kategori: Luksussedan

Prisklasse: 1.109.400 – 3.380.500 kroner (S65 AMG lang versjon).

Konkurrenter/Alternativer: Lexus LS600h, Audi A8, BMW 7-Serie.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

EIERNE MENER: Mercedes-eiere generelt er godt over gjennomsnittet fornøyd med bilene sine, og ligger på niende plass i bladet Motor/NAFs Autoindex, som er Nordens største eierundersøkelse. Rusten synes å være et tilbakelagt kapittel for Mercedes.

Hybrid-begrepene:

Mild hybrid: Bilen drives av en forbrenningsmotor, har start-stopp-teknologi og regenererer bremseeffekten. Elektromotoren er kun et supplement til forbrenningsmotoren. Bilen kan ikke kjøre på strøm. Sparer i snitt 15 prosent drivstoff. Eksempel: Honda Insight.

Full hybrid: Som mild hybrid, men har kraftigere elmotor og større batteri. Kan også kjøre på strøm over korte strekninger. Sparer i snitt 25 prosent drivstoff. Eksempel: Toyota Prius. Lexus RX400h.

Plug-in-hybrid: En hybridbil som også kan lades via strømnettet og kan kjøre lengre på elektrisitet. Har det største potensialet for CO2-reduksjon av hybridene. Eksempel: Ingen på markedet ennå.

Elbil med rekkeviddeforlenger: Bilen drives kun elektrisk, men har en liten forbrenningsmotor på 20-50 hestekrefter, som kun lager strøm som igjen lader batteriet etter behov. Kan kjøre like langt som en vanlig bil, med et utslipp på rundt 40 gram CO per kilometer. Krever langt mindre teknikk en hybridmotoren og mindre batteri. Eksempel: Chevrolet Volt kommer i USA i 2010. Opel Amprea.

Mercedes S400 hybrid er verdens første serieproduserte bil med litium-ion-batterier.

I dag regnes ulike former for batterier basert på verdens letteste metall - litium - å være mest aktuelt for elbiler og hybridbiler. Og fra neste år kommer enda flere modeller med litium-ion-batterier.

Les alle VGs biltesterher

Mercedes S-Klasse hybrid med litium-ion-batterier varsler at Mercedes er trygg på teknologien. Det har tatt litt tid. Allerede på bilutstillingen i Detroit i 2005 ble denne bilen vist.

Bedre kapasitet

Fordelen med litium-ion-batterier er høyere kapasitet og gode egenskaper i lave temperaturer. De tåler klattlading godt og vekten er lavere. Men de er dyrere.

Les også:Audi med hybrid-SUV i 2011

Flaggskipet i Mercedes S-Klasse har en liten batteripakke plassert i motorrommet.

Effekten fra elmotoren på 20 hestekrefter - konkurrenten Lexus LS 600h har 224 hestekrefter fra sin elmotor - kan virke litt ynkelig. Men ser vi på de offisielle tallene for Mercedes-hybriden, er det klart at hybridsystemet virker.

Bensinmotoren på 3,5-liter og elmotoren produserer et utslipp på 186 gram CO2 per kilometer. Forbruket er 0,79 liter per mil ved blandet kjøring, 0,63 på landeveiskjøring og 1 liter på bykjøring.

CO2-mester

Mercedes påstår selv at de er CO2-mester i luksusklassen, en påstand det vel er belegg for. BMWs 730 med helt vanlig dieselmotor er imidlertid bare noen små gram unna, og det uten så mye som en liten vinduspussermotor for å assistere forbrenningsmotoren.

Utslippstallene til Mercedes-hybriden kunne godt vært lavere, hvis de virkelig ville imponere.

Les også:Her er den første fullhybriden fra Mercedes

Mercedesen er en såkalt mild hybrid, det vil si at bilen ikke kan kjøres på elektrisitet alene, som for eksempel Toyota Prius.

Det eneste du merker til hybridsystemet, er at bensinmotoren slår seg av og på når du stopper i trafikken. Noe som er nesten umulig å registrere, for denne bilen er utrolig godt støyisolert.

Når bilen setter i gang igjen, for eksempel når det blir grønt lys, er det elektromotoren som setter hoveddrivverket i gang. At elmotoren tar dette løftet, er gunstig for forbruket. Oppstarten er en av de aller mest drivstoffkrevende operasjonene.

Bilen har et godt skyv, og er sterk og fleksibel under kjøring - akselerasjonen fra 0-100 km/t er på 7,2 sekunder.

Å bruke en slik bil til hverdags og fest er de færreste forunt. Med pris på 1 250 000 kroner skulle det bare mangle at det ikke er litt luksus å boltre seg i, som ekstremt bekvemme seter, en nydelig sjutrinns automatgirkasse og luftfjæring.

Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
Ypperste klasse lukusus-komfort. Utrolig stille i kupeen, her kan du nesten høre en parkeringsbillett falle på gulvet. Grafisk speedometer er veldig stilig. Vår modell har såkalte multikontur-seter, og sidestøtten klemmer til når du kjører i svinger. Det allsidige setet kan også massere.

Kjøregenskaper:
En drøm å kjøre, komfortabel, stor, trygg - og kvikk. Vi opplevde en rykking i drivverket ved retardasjon, i overganger der bilen girer seg ned og turtallet synker. Det kler ikke en luksusbil til så mye penger.

Familiemiljøet:
Luksus foran luksus bak, og stort bagasjerom.

Miljøvennlighet:
Har lavere utslipp en hybridkonkurrenten Lexus og alternativer fra Audi og BMW i denne klasse. Men - utslippet kunne vært lavere, og bilen kan ikke kjøres bare på elektrisitet.

Sikkerhet:
Hybridbilen er pakket med sikkerhetsutstyr, og piper og varsler om du krysser linjer i veibanen uten å blinke, når det er noe i dødvinkelen, og hvis kjøringen din viser tegn til at du kan være faretruende trøtt. Fartsholdersystemet er slik at du setter bilen i ønsket hastighet, og så gasser og bremser bilen selv - helt ned til stopp. Hvis bilen har stått stille i 1,5 sekunder eller mindre, starter den å kjøre av seg selv. Står den lengre enn 1,5 sekunder, er det bare å berøre gasspedalen. Hadde alle kjørt like velutstyrte biler sikkerhetsmessig, vill antallet trafikkdrepte og skadde vært betraktelig redusert.
Biløkonomi/å eie:
Dette er luksus - og prisen er deretter. Rusten er et tilbakelagt kapittel for Mercedes.

MerkeMercedesLexusBMWAudi
ModellS400 HybridLS 600h740 DA8
Pris1.247.100 kr1.636.600 kr1.291.200 kr1.111.600 kr
Lang versjon1.308.500 kr1.741.600 kr1.338.500 kr1.515.300 kr (4,2l)
Testbil3,5 l bensin5,0 bensin3,0 diesel3,1 l bensin
TeknologiHybridHybridKonvensjonellKonvensjonell
Effekt279 hk/385 Nm394 hk/520 Nm326 hk/450 Nm260 hk/330 Nm
Effekt20 hk224 hk--
0-100 km/t7,2 s6,3 s5,9 s7,7 s
Toppfart250 km/t250 km/t232 km/t250 km/t
Forbruk0,79 l/mil0,93 l/mil0,99 l/mil1.09 l/mil
CO2-utslipp186 g219 g232 g259 g
L/b/h510/187/148/ cm503/188/149 cm507/190/148 cm506/189/144 cm
Bagasjerom560 l330 l500 l500 l
Vekt2030 kg2270 kkg1860 kg1785 kg
Garanti3 år3 år3 år3 år
Lakk3 år3 år3 år3 år
Rust30 år12 år12 år12 år

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer