Hovedinnhold

Test av Mercedes GLA: Liten, men knakende god

FEIENDE FLOTT: Mercedes GLA ser nesten ut som en Mercedes A-klasse som har fått for mye tran. Når det gjelder utseende, er dette den kuleste i kassen, per nå. Foto: Øystein Larsen-Vonstett
FEIENDE FLOTT: Mercedes GLA ser nesten ut som en Mercedes A-klasse som har fått for mye tran. Når det gjelder utseende, er dette den kuleste i kassen, per nå. Foto: Øystein Larsen-Vonstett
Den nye såkalte små-SUV-en til Mercedes er ingen klassisk SUV. Som en premium kompaktbil med trekk på alle fire gjør den imidlertid en knakende god jobb.

Denne saken handler om:

OM TESTEN

  • Hovedterningen er ikke et gjennomsnitt av underterningene, men bygger på en helhetlig vurdering av bilen som premium kompaktbil/liten familiebil, med firehjuldrift.
  • Tekniske data: Opplysningsrådet for veitrafikken. Priser er uten leveringsomkostninger (normalt rundt 10.000 kroner).
  • Bilen i tabellene har alle dieselmotor og automatgir. Unntatt Volvo V40 CC, som kun kommer med kombinasjonen bensinmotor/firehjulsdrift.
Testet av VG og NAF

Dette er nemlig en bil som skal se tøff ut og som kan få deg opp den siste kneika til hytta. Bakkeklaringen med det 15 millimeter senkede sportsunderstellet er faktisk bare en centimeter høyere enn på en vanlig VW Golf.

Som kompaktbil er det enkelt å kalle GLA for en suksess. Her er både utseende, kjøreegenskaper og en rikholdig standard utstyrspakke på plass.

VG og NAF kjørte nykommeren med den nest minste dieselmotoren med trekk på alle fire, 220 CDI med 170 hestekrefter. Det var en ren fornøyelse.

Se priser og våre terningkast nedert i artikkelen!

Noe lengre

GLA deler plattform med lillebror A-klasse men har vokst med 15 centimeter i lengden. Dette har blant annet resultert i et større bagasjerom.

Kjøreoppsettet er også hakket mer komfortabelt enn i lillebroren. Den rimeligste utgaven er en forhjulsdreven bensinvariant med 156 hestekrefter til 375.000 kroner.

Opp i pris

BARE AUTOMAT: GLA kommer kun med en meget bra syvtrinns automatigirkasse om du ønsker trekk på alle fire. Girspaken er plassert ved rattet. Dette er en smart løsning som frigjør mye plass i midtkonsollen. Foto: Øystein Larsen-Vonstett
BARE AUTOMAT: GLA kommer kun med en meget bra syvtrinns automatigirkasse om du ønsker trekk på alle fire. Girspaken er plassert ved rattet. Dette er en smart løsning som frigjør mye plass i midtkonsollen. Foto: Øystein Larsen-Vonstett

Med trekk på alle fire må du opp i 455.000 kroner.
Da får du en 136 hestekrefters dieselmotor.

Det betyr at GLA er mer enn 80.000 kroner dyrere enn A-klasse med samme motor og automatgir. Importøren selv forklarer dette dels med at de har puttet på ekstrautstyr for 40.000 kroner som standard i GLA. Blant annet får du med ryggekamera, lys og siktpakke og LED-kjørelys.

Sammenliknet med konkurrentene Audi Q3, BMW X1 og Volvo V40 CC greier den nye lille SUV-en seg imidlertid meget bra på de fleste punkter.

Dårlig sikt bakover

LAVERE HENGERVEKT: Mens både BMW X1 og Audi Q3 kan trekke 2000 kilo, må GL-eieren av en 220-modell nøye seg med 1800 kilo ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Foto: Øystein Larsen-Vonstett
LAVERE HENGERVEKT: Mens både BMW X1 og Audi Q3 kan trekke 2000 kilo, må GL-eieren av en 220-modell nøye seg med 1800 kilo ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Foto: Øystein Larsen-Vonstett

Førermiljøet er i kjent Mercedes-stil luksuriøst, ryddig og intuitivt. Et lite minus er de små sidespeilene og dårlig sikt bakover og til siden. Plassen i baksetet er som i en hvilket som helst annen bil i kompaktklassen. Det duger flott for barn men blir litt i knappeste laget for voksne på lengre turer.

Ifølge det DNB-eide biladministrasjonsselskapet Autolease vil GLA holde seg best i pris om du går for 136 hk diesel-alternativet med trekk på alle fire. De anbefaler dessuten AMG Sport-utstyrslinje eller Urban. Det betyr fort vekk ekstrautstyr for minst 50.000 kroner.

Foto:
Foto:

FLERE BIL- OG MOTORNYHETER

ALFABETISK OVERSIKT OVER SAMTLIGE BILTESTER

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

MerkeMercedesBMWAudiVolvo
ModellGLAX1Q3V40 Cross Country
Variant220 CDI 4MaticAdvantageQuattro S-tronicSummum
Pris486.000 kr479.500 kr479.200 kr494.900 kr
Motor2,1 D2,0 D2,0 D2,0 B
Ytelse170 hk/350 Nm184 hk/380 Nm177 hk/380 Nm180 hk/300 Nm
0-100 km/t8,3 s8,1 s8,2 s8,7 s
Forbruk0,49 l/mil0,55 l/mil0,59 l/mil0,81 l/mil
CO2129 g145 g156 g187 g
Bagasje421/1235 l420/1350 l460/1365 l335/1241 l
Hengervekt1800 kg2000 kg2000 kg1500 kg

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor