Hovedinnhold

Test av Mercedes E63 AMG: Familievennlig fartsmonster

STUTTGART (VG) 525 hyperaktive hester knurrer illsinte under panseret og vil ut. Ett enormt rykk og drøye fire sekunder senere er 100 kilometer i timen passert.

VG følger

Ikke la det sobre, klassiske designet lure deg. Nye Mercedes E63 AMG er en bil som presterer noe helt utenom det vanlige.

VG har, som ett av de første mediene i verden, fått prøvekjørt super-Mercedesen.

Like utenfor Stuttgart i Tyskland ligger en relativt liten fabrikk som gjennom de siste drøye 40 årene har fungert som en beintøff personlig trener for Mercedes: AMG fabrikken.

Den nye E-klassen som fikk toppscore på terningen i VG tidligere i år, er nå ombygd med ett mål for øye: Den allerede superkomfortable langtur/ familiebilen skulle bli et råskinn av en bil uten at E-klassens kvaliteter skulle forsvinne.

Dette har de klart!

Artikkelen fortsetter under bildet

KLASSISK ELEGANSE: Interiøret i Mercedes signaliserer ikke all den råskapen som denne bilen innehar. Kanskje foruten speedometeret som stopper på 320 km/h. Foto: Øystein Larsen-Vonstett
KLASSISK ELEGANSE: Interiøret i Mercedes signaliserer ikke all den råskapen som denne bilen innehar. Kanskje foruten speedometeret som stopper på 320 km/h. Foto: Øystein Larsen-Vonstett

For en bil og for en kjøreopplevelse. Hjertet i E 63 AMG er en håndlagd 6,2 liters bensinmotor med åtte sylindre som nylig ble kåret til «The best performance engine». Juryen i denne tradisjonsrike årlige kåringen er 65 motorjournalister fra 32 land.

Se flere og større bilder av Mercedes E63 AMG her

Bilen har også fått et fullstendig nyutviklet sportsunderstell med elektronisk styrt demping.

Aggressiv startlyd

I det du vrir om nøkkelen hører du med engang en pågående og aggressiv knurring fra motoren. Lydbildet har AMG-teknikerne lekt seg frem til for å gi kundene valuta for de to millionene du må ut med for superbilen her i Norge.

Tråkk gassen i bånn og knurringen går over i et vilt og voldsomt brøl. De fire karakteristiske eksospottene knatrer og smeller når du slipper kreftene fri. Farten presser deg nådeløst tilbake i de superbehagelige setene mens bilen nærmest blir dratt frem i et enormt og langtrukkent rykk.

Her finner du flere biltester

Jeg kobler inn Race Start-funksjonen, en innstilling som optimaliserer akselerasjonen fra stillestående: 100 km/h er passert etter 4,5 sekunder.

Selv ved gasspådrag i hastigheter over 200 km/h vil bare bilen mer, mye mer. Det hele blir elektronisk stoppet på 250 km/h. Denne sperren kan fjernes hvis du kjøper en performancepakke som blant annet inkluderer et kjørekurs (og en rullgardin i bakvinduet.) Prisen på oppgraderingen er 36 000 kroner. Da får du 300 km/h toppfart.

DETTE STYRER KREFTENE: En knapp til girutvekslingen, en til ESP, en til demping og understell- og til sist AMG knappen hvor du lagrer dine favorittinnstillinger. Foto: Øystein Larsen-Vonstett.
DETTE STYRER KREFTENE: En knapp til girutvekslingen, en til ESP, en til demping og understell- og til sist AMG knappen hvor du lagrer dine favorittinnstillinger. Foto: Øystein Larsen-Vonstett.

Foruten den ekstreme akselerasjonen og det enorme lydbildet, er den store familie-Mercedesen forbløffende sivilisert. Den relativt store bilen ligger nærmest klistret til veien selv på tøff kjøring i høy fart og i svinger.

Hvilke Mercedeser har du kjørt? Bli med og diskuter på VGDebatt

De dynamiske sidestøttene i setene blåser seg opp automatisk ved krappe svinger og sikrer perfekt sittestilling. Du føler deg nærmest i ett med bilen.

Syvtrinns automatgir

Lyden av supermotoren og annen støy er nærmest fraværende om du velger å kjøre mer familievennlig. Komforten er upåklagelig, i bytrafikken eller om du slipper kreftene løs på landeveien.

Du kan velge mellom tre innstillinger på den fenomenale syvtrinns automatgirkassen:

Komfort (som Mercedes kaller kontrollert effektivitet). Her er det driftsøkonomi og behagelig kjøring som står i sentrum.

Les mer om bil på våre bil og motor-sider

Sport og Sport + er vel egentlig selvforklarende. På det mest ekstreme tar et girskifte 100 millisekunder. Du kan også gire manuelt ved å bruke girspakene bak rattet. Men å slå elektronikken i denne bilen for menigmann er nærmest umulig.

E 63 AMG byr også på muligheten til å velge mellom tre forskjellige innstillinger på bilens understell og dempere, eller forhåndslagre dine egne favorittinnstillinger.

ESP (Antiskrensprogrammet) kan også skrus av eller kjøres i et ESP sport modus. Da slår ESP inn litt senere enn normalt, og åpner slik for muligheten til enda litt mer aktiv kjøring.

Selv om drivstofforbruket er redusert fra forrige modell og er bedre enn de erklærte hovedkonkurrentene BMW M5 og Audi RS6, er ikke lavt forbruk noe utpreget trekk ved denne bilen...

Oppsummeringsmessig er Mercedes E63 AMG hverken den raskeste, morsomste, mest komfortable eller den romslige bilen du får.

Men, du skal lete lenge etter en bil som leverer så bra på alle disse områdene. Har du en haug av penger liggende, er dette definitivt en bil som kan anbefales.

Pluss: En stor romslig kjøremaskin av dimensjoner. Fantastisk motor. Vakkert design,

Minus: For rå for norske motorveier. To skikkelige koppholdere til de to i forsetene savnes også. Et litt overlesset instrumentpanel. Og selvfølgelig prisen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer