Hovedinnhold

Test av Mercedes E-klasse: Størst, dyrest og best

GOD FOR GULL: Mercedes E-klasse stasjonsvogn har alt som skal til for å bli en hit blant familier som er pengesterke nok til å bruke en halv million kroner på familiebilen Foto: Øystein Larsen-Vonstett
GOD FOR GULL: Mercedes E-klasse stasjonsvogn har alt som skal til for å bli en hit blant familier som er pengesterke nok til å bruke en halv million kroner på familiebilen Foto: Øystein Larsen-Vonstett
Den har et enormt bagasjerom, er ekstremt lang og er helt konge å kjøre. Superlativene er lette å ta i bruk om den nye stasjonsvognen til Mercedes.

VG følger

FAKTA

Merke: Mercedes

Modell: E-Klasse

Kategori: Stasjonsvogn

Prisklasse: Fra 499.900 kroner – 996.000 kroner.

Slik testet vi:
Testen er kjørt av VGs biljournalist Øystein Larsen-Vonstett og Audun Bergerud fra NAF Testteam i vanlig bruk over en drøy uke. Vurderingene av bilen er gjort mot konkurrenter det er naturlig å sammenlikne med. Kilde tekniske data: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

VG har sammen med NAFs testteam kjørt den svært viktige bilen på norske veier i en drøy ukes tid. Konklusjonen er rimelig klar. Har du en halv million kroner som brenner i lommen kan du knapt finne bedre stasjonsvogn til familien.

Bilen er hele 4,90 meter lang. Det åpner for det klasseledende store bagasjerommet på 695 liter. Stort større får du ikke på noen ny stasjonsvogn i Norge i dag.

Les alle biltestene våre her.

Presis på veien

Men størrelsen er også et av de få minusene med bilen.

Til tross for ryggevarsler er ikke dette en enkel bil å håndtere inne i små norske parkeringshus eller utenfor overfylte kjøpesentre. Selv om sikten fra førerplass er god, og med ryggesensor (som er ekstrautstyr), er bilen en utfordring å manøvrere på små flater.

På veien kjører Mercedesen flott og presist på alt slags underlag. Selv når den bakhjulsdrevne kjempen fikk prøve seg på slaps og snøføre, innfridde elektronikken perfekt og ga en trygg følelse.

Se store bilder fra testen her.

Ikke irriterende

Dieselmotoren støyer akkurat nok til at du legger merke til det, men er stille nok til at du ikke irriterer deg.
Den billigste versjonen av bilen, E200 CDI vil være tilgjengelig i Norge fra februar måned 2010. Den vil starte på 499 900 kroner.

Inngangsprisen for Mercedes E-klasse stasjonsvogn har faktisk blitt billigere og nærmer seg sine to tyske erkekonkurrenter, Audi A6 og BMW 520 D Touring. Disse to ligger fremdeles litt lavere i pris, men kan ikke by på den samme plassen som den nye Mercedesen.

VG prøvekjørte den foreløpig billigste tilgjengelige E-klasse stasjonsvognen i Norge, E220 CDI. (E200 kommer først i februar måned 2010.)

E-klasse stasjonsvognen er stappfullt av det samme utstyret som er i sedanutgaven. Ved hjelp av en rekke forskjellige parametre måles det om du viser tegn på å bli trøtt for så å varsle deg. Dette er faktisk standard.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Foto: VG Design
Foto: VG Design


Mye standardutstyr

Understell som tilpasser seg underlaget med forskjellige demperinnstillinger avhengig av hva slags underlag du kjører på, er også standard. Det samme er nivåregulering bak på bilen. Dermed unngår du at doningen slår nedi når det enorme bagasjerommet er fullt.

Plukklisten for tilleggsutstyr er så lang og rikholdig at den som går ut av butikken med en bil til «bare» 499 900 kroner nærmest burde få premie...

Parkeringssensor foran og bak til 9000 kroner er i alle fall et must på denne bilen. Det vil si hvis du ikke går for ryggekameraet. For sistnevnte må du først betale for integrert navigasjon til 28.000 kroner før ryggekameraet til 4.500 kroner kan kjøpes inn. Fortsetter du slik blir gjerne denne bilen ikke bare stor og bra - men også dyr!

Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
Forbilledlig bra og klassisk Mercedes. Svært god sittekomfort. Utsynet rundt bilen er bra.
Litt støy fra dieselmotoren.

Kjøregenskaper:
Dette er en svært god bil å kjøre på alle underlag. På grunn av lengden kan den imidlertid bli litt vanskelig å kjøre på parkeringsplasser, parkeringshus og liknende. Den er også, i kraft av sin størrelse, noe mer krengete på svingete vei, men fungerer også utmerket til dette med normal kjøring.

Familiemiljøet:
Et enormt bagasjerom, mulighet for syv seter, meget god i baksetet. Bedre enn dette blir det ikke i en stasjonsvogn.

Miljøvennlighet:
Bra men ikke best med sine 150 gram/km CO2. Både konkurrentene Audi og BMW leverer lavere utslipp.

Sikkerhet:
Har et vell av sikkerhetssystemer, og mange av dem er faktisk standard på bilen.
Sedanmodellen er testet i Euroncap med fem stjerner som resultat men stasjonsvognen har ennå ikke gått igjennom denne testen, derfor ingen terning foreløpig.

Biløkonomi/å eie:
Ikke blant de billigste i klassen. Rusten ble en tidligere E-Klass-modells bane (modellen som kom i 1996). Fortsatt 30 års garanti mot gjennomrusting - men det gjenstår og se om de har lykkes med nye E. Har litt over gjennomsnittet fornøyde eiere i Norges største bileiereundersøkelse, NAF/Motors Autoindex..

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer