Hovedinnhold

Test av Mercedes E-Klasse: Sikreste og magreste noensinne

"DROSJE" i NOVEMBER: Ikke før i november kommer stasjonsvognutgaven av Mercedes E-Klasse. Foto: Hanne Hattrem
"DROSJE" i NOVEMBER: Ikke før i november kommer stasjonsvognutgaven av Mercedes E-Klasse. Foto: Hanne Hattrem
MADRID (VG Nett) Nå kan du kjøre nye Mercedes E-Klasse ned mot en halvliter på mila.

VG følger

PRØVEKJØRT MERCEDES E-KLASSE

Dette er våre første erfaringer med og vurderinger av bilen etter en begrenset prøvekjøring, og ikke en fullstendig biltest der bilene settes opp mot konkurrenter i en sammenligningstest.

Merke: Mercedes.

Modell: E-Klasse.

Karosseri: Sedan.

Kategori: Store biler.

Prisklasse: Cirka 450.000 kroner – 1.344.800 kroner.

Konkurrenter: Volvo V70, Audi A6, BMW 5-Serie, Volvo S60, Volvo S80, Skoda Superb, Jaguar S-Type, Peugeot 607, Chrysler 300C, Lexus GS, Cadillac CTS, Hyundai, Citroën C6.

Mercedes kom sent i gang i forhold til konkurrentene med å lage mer energieffektive motorer. Mens BMW har sust magert rundt en stund på under 140 gram per kilometer en stund med sin 5-Serie, har Mercedes E-Klasse spydd ut nærmere 170 gram CO2 med sin minste dieselmotor.

Nå er nye Mercedes E-Klasse under den tidligere magiske grensen på 140 gram CO2 per kilometer med sin 2,1-liters dieselmotor. Et forbruk på 0,53 liter per mil og et utslipp på 139 gram CO2 per kilometer er blant de aller beste (Ford Mondeo stasjonsvogn har for øvrig det samme utslippet, men veier en god del mindre).

Se store bilder av nye Mercedes E-Klasse.

Sikkerhetsorgie

Et av de i alt ti avanserte sikkerhetssystemene i niende generasjon Mercedes E-klasse er det for Mercedes helt nye systemet «Attention Assist». Det har til oppgave å varsle deg når du er farlig trøtt - med et iltert pip og et bilde av en kaffekopp i speedometeret.

Les saken:Ta deg en kaffepause, hilsen bilen!

Mercedes utstyrer også nye E-Klasse med en forbedret versjon av systemet Pre-safe, som klargjør bilen for en uunngåelig kollisjon.

Systemet som blender ned fjernlysene automatisk er ikke standard. Andre bilprodusenter har liknende systemer. Du kan kjøre i mørket med fjernlyset på, så ordner bilen med nedblendingen og fullt lys igjen. Enkelte har kritisert systemet for å være litt tregt, og noen opplevde at bilen blendet ned for et lys langs veien.

Hvis du skulle bli for sløv bak rattet, ignorerer kaffekoppen og står i fare for å kjøre inn i en bil bakfra - hugger bremsene til. 1,6 sekund før kollisjonen bremser bilen med 40 prosent kraft. 0,6 sekunder før smellen med full kraft.

Nye E-Klasse går for øvrig ned i pris. Billigste modell blir en 220 CDI med 170 hestekrefter til 499.900 kroner, 22.000 kroner ned i pris. I september kommer en billigere variant, i november stasjonsvognen.

Førermiljø:
God sikt. Seter med svært høy komfort. Enkelt å operere instrumenter, noe lavt plassert klimakontroll.. Lav støy. Registrerer automatisk skilt med hastigheten, men hvis du vil finne igjen fartsgrensen, stjeler det oppmerksomhet.

Kjøreegenskaper:
Pløyer seg fram på motorveien, nydelig stabilt, med demping og fjæring som hører hjemme i denne klassen. På krappsvingete veier er bilen mindre nett, i kraft av sin størrelse, men fast og fin i fisken.

Familiemiljøet:
Svær plass i baksetet. Isofix og masse komfort.

Miljøvennlighet:
Absolutt bestått. Med tolitersmotor og automatkasse er den best blant konkurrentene vi har sammenliknet med.

Sikkerhet:
En rekke sikkerhetssystemer, som på papiret gjør denne bilen til de absolutt sikreste i klassen. Bilen er ikke testet av EuroNCAP ennå.

Biløkonomi:
Ikke blant de billigste i klassen. Rusten ble en tidligere E-Klass-modells bane (modellen som kom i 1996). Fortsatt 30 års garanti mot gjennomrusting - men det gjenstår og se om de har lykkes med nye E. Har litt over gjennomsnittet fornøyde eiere i Norges største bileiereundersøkelse, NAF/Motors Autoindex.

Mercedes EBMW 5-SerieAudi A6Volvo S80
Sedan220 CDI, aut520 D, aut2,0 TDI, aut2,4 aut
Motor2,1 diesel2,0 diesel2,0 diesel2,4 diesel
Ytelse170 hk/400 Nm163 hk/350 Nm170 hk/350 Nm163 hk/340 Nm
Basispris530.700 kr479.600 kr483.300 kr492.900 kr
BilligsteCa 450.000 (2,0)450.300 (2,0)419.000 (2,0)397.900 (2,0)
Aks 0-1009,2 s8,6 s8,9 s10 s
Toppfart231 km/t225 km/t218 km/t210 km/t
L/B/H487/185/146 cm484/185/147 cm493/201/146 cm485/186/149 cm
Forbruk0,53 l/mil0,56 l/mil0,57 l/mil0,73 l/mil
CO2-utslipp139 g149 g153 g194 g
Bagasjerom540 l520 l546 l480 l
Fabrikkgaranti3 år2 år3 år3 år
Rustgaranti30 år12 år12 år8 år
Lakkgaranti3 år3 år3 år2 år


..

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer