Hovedinnhold

Test av Mercedes E-220 Coupe: Klassecruiser

RENE LINJER: E-klasse kupe står mer ut i mengden enn sin konkurrent - på godt og vondt. Fronten med de karakteristiske LED-lyktene ser enda mer aggressiv ut enn på Audi A5. Foto: Espen Sjølingstad Hoen, VG
RENE LINJER: E-klasse kupe står mer ut i mengden enn sin konkurrent - på godt og vondt. Fronten med de karakteristiske LED-lyktene ser enda mer aggressiv ut enn på Audi A5. Foto: Espen Sjølingstad Hoen, VG
(VG) I tillegg til sitt vakre utseende er E220 CDI Coupe en cruiserbil av dimensjoner. Sammenlignet med konkurrenten blir den imidlertid altfor dyr.

VG følger

Litt lavt under taket, noe støy fra lavprofildekkene og litt dieselklakking. I tillegg til den høye prisen på 509.000 kroner er det så langt vi kom på minuslisten etter å ha kjørt Mercedes kupeen en ukes tid.

Den er ikke spesielt rå rent prestasjonsmessig, men det gjør liksom ingenting. Den 2,1 liter store dieselmotoren på 170 hestekrefter leverer 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Toppfarten er 235 km/t.

Mer trenger du ikke her til lands. Dessuten er den både kjappere og har langt mer bunndrag enn den sammenlignbare Audi A5.

(Les videre under bildet)

KLASSISK: Interiøret er, som vanlig hos Mercedes, forbilledlig oversiktlig og stilig. Foto: Espen Sjølingstad Hoen, VG
KLASSISK: Interiøret er, som vanlig hos Mercedes, forbilledlig oversiktlig og stilig. Foto: Espen Sjølingstad Hoen, VG


Det er som langturbil den særegne Mercedes-følelsen kommer. På veien ligger den perfekt. Fjæringer, understell og det hele jobber akkurat slik som det skal for å gi deg komfort i bøttevis. Her er Mercedes også denne gangen i en klasse for seg.

Små detaljer

Innvendig er alt på sedvanlig vis i disse bilene: Klassisk rent og pent med materialvalg av høy klasse. Det er de små detaljene som også får deg til å trives. For eksempel sikkerhetsbeltet som blir skjøvet frem til deg i gripehøyde, så du slipper å snu deg rundt for å famle etter det. Eller forsetene som er av aller ypperste klasse.

LES TESTEN AV AUDI A5 SPORTBACK

SAMLESIDE:HER FINNER DU ALLE BILTESTENE VÅRE

VGs testeksemplar er utstyrt med en fem trinns automatkasse (koster rundt 37.000 kroner ekstra.) Denne er dessverre litt treg sammenlignet med de beste automatkassene. Dessuten økes drivstoff-forbruket fra 0,51 l/mil til hele 0,58 l/mil med denne.

Ikke billig

Audi A5 med 170 hk diesel kommer ikke med automatgirkasse. Da må du enten ned på den litt rimeligere 143 hestekrefters dieselvarianten eller opp på 190 hestekrefters diesel.

Billig er de 509.000 kronene Mercedes kupeen starter på definitivt ikke. En Audi A5 Sportback starter over 60.000 kroner under.

Sammenlignet med Audi A5 som en ekte kupe blir prisforskjellen ytterligere ti tusen kroner mer i favør Audi.

Mercedes har over gjennomsnittet fornøyde eiere, men ligger godt etter Audi-eierne på NAFs AutoIndex.

Førermiljø:
Topp følelse hele veien. Bra sikt rundt bilen. Herlige forseter med god sidestøtte. Litt dieselklakking, men mindre enn på Audi.

Kjøreegenskaper:
Sprek cruisingmaskin. Leverer akkurat så godt som en forventer av en bil til over en halv million kroner.

Familiemiljø:
Klart mindre i baksetet og i bagasjerommet.

Miljø:
Gjerrigere dieselmotor enn Audi med bedre prestasjoner. Bensinmotoren bruker for mye i dette selskapet.

Sikkerhet:
Mercedes E-klasse har toppscore i EuroNCAP sin krasjtest.

Biløkonomi:
Innkjøpsprisen er klart høyere enn Audi. Eierne er over gjennomsnittlig fornøyd, men havner klart bak Audi-eierne på NAFs AutoIndex.

Gjennomsnittlig poengscore: 5,17

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer