Hovedinnhold

Test av Mercedes CLS: Fullkommen (n)ytelse

Mercedes CLS er uten tvil en av de vakreste bilene som ruller på norske veier. Det koster skjorta men for engang skyld smaker det også ganske så godt.

VG følger

DUELL

  • VG og NAFs testteam prøver Mercedes' nye CLS kupe og den nesten nye XJen fra Jaguar.
  • Sistnevnte er en sedan, men ligner vel så mye på en kupe med den buede linjeføringen bakover.
  • Motorene i testbilene er også relativt like.
  • Mercedes stiller med en tre liters seks sylindret dieselmotor med 265 hestekrefter. Jaguars motor er også en tre liters sekssylindret dieselmotor, men denne leverer hele 275 hestekrefter.
  • Testteamet var samstemt i sin dom: Mercedes er nesten like luksuriøs, mer sportslig og underholdende å kjøre og noe billigere. Det holder til en knepen seier.
  • Men for all del: Ønsker du noe litt annerledes og enda vakrere å se på er den nye XJ et virkelig smykke. Det mangler imidlertid litt på helhetsinntrykket og noe prestasjoner for at det holder helt inn.

1,2 millioner kroner koster herligheten VG og NAF prøvekjørte.

Da får du til gjengjeld en fullspekket firedørs kupevariant med en 265 hestekrefters dieselmotor som leverer i bøtter og spann hva sportslige kjøreegenskaper angår. Den rimeligste varianten av bilen er en 2,1 liters med «bare» 204 hk til 749 000 kroner.

På Mercedesvis

Det første som slår oss rent kjøremessig er at CLS er en langt mer underholdende bil å kjøre. Den lynraske syv trinns automatgirkassen sender deg av gårde fra 0-100 km / t på knappe 6,2 sekunder.

I det du sklir ned i de bøtteformede setene omslutter førermiljøet deg på klassisk Mercedesvis. (Disse er faktisk enda bedre enn i Jaguaren, syntes alle de fire testerne.)

Her er alt dempet, klassisk og langt mer stilrent enn den litt mer utagerende varianten i Jaguar XJ. Men den opplevde luksusen bak rattet er dyrket enda mer i Jaguaren.

Les test av Jaguar XJ her.

SE FLERE BILDER FRA TESTEN HER!

Bakseterygg kan felles ned

Hele midtkonsollen i bilen er forlenget og trukket bakover mellom de to baksetene bilen byr på.

Plassen i baksetet er omtrent på samme nivå som Jaguaren kan by på. Taklinjen på begge disse bilene stjeler i høyden for både de foran og bak.

I motsetning til i Jaguaren kan baksetet i Mercedes CLS helt enkelt slås ned ved behov.

Du har også et hull til å plassere ski inni bilen så du slipper å skjemme de vakre taklinjene med en skiboks eller takgrind når du skal ut på tur.

Artikkelen fortsetter.

BAK RATTET: I det du sklir ned i de bøtteformede setene omslutter førermiljøet deg på klassisk Mercedesvis Foto: Frode Hansen
BAK RATTET: I det du sklir ned i de bøtteformede setene omslutter førermiljøet deg på klassisk Mercedesvis Foto: Frode Hansen


Her er våre vurderinger:

Førermiljø
Mangler litt for å gi optimal luksusfølelse. Fantastisk setekomfort. Lav støy

Kjøreegenskaper
Svært kjøreglad men samtidig helt topp som cruiser. Enkel å styre også under press.

Familiemiljø
Lav takbue stjeler høyde, bare fire plasser, bedre bagasjeplassløsning enn i konkurrenten.

Miljø
Bra utslippstall til å være i denne klassen

Sikkerhet
Stappfull av førerassistanse programmer som å holde deg våken, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsler, fartsgrensevarsler, automatiske kjørelys.

Å eie
Mercedes eiere er godt over gjennomsnittet fornøyd med sine biler og har en positiv utvikling. De henger fremdeles etter de andre statusbilene som Audi og BMW på dette punktet.

Pris
Billigere enn Jaguar men fremdeles dyrere enn en annen konkurrent, Audi A7. Greit med standardutstyr på bilen.

Design
Stilig og kraftfull bil men litt for lite luksusfølelse innvendig sammenlignet med i en Jaguar.

Gjennomsnittlig poengscore: 5

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer