Hovedinnhold

Test av Mercedes C-klasse: Dyr og traust

KOMFORT: Nye C-klasse er fortsatt bakhjulsdreven. Bilen har god balanse, men dette er ikke bilen som innbyr til altfor sporty kjøring. Like fullt: Bilen gir en god kjørefølelse. Foto: Hanne Hattrem.
KOMFORT: Nye C-klasse er fortsatt bakhjulsdreven. Bilen har god balanse, men dette er ikke bilen som innbyr til altfor sporty kjøring. Like fullt: Bilen gir en god kjørefølelse. Foto: Hanne Hattrem.
Mercedes-Benz har alltid vært blant de sikre vinnere.

VG følger

Det handler om å bygge opp en personlighet, og når du kommer rullende i den nye «Mercen» du har kjøpt, da ruler du... og viser at du vil ha kvalitet.

En detalj vi undrer oss over er at til tross for en utvikling mot mer sporty image enn tidligere, beholder Mercedes den sære pedalbetjente håndbremsen.

Les testene av de andre bilene her:
Audi A4 Avant
BMW 3-serie Touring
Volvo V50
Her finner du tabellen med tekniske data for alle bilene.

Setter ned prisene

Nå lanserer også Mercedes sine lavutslippsmodeller, modeller der det er jobbet med utforming og motorteknologi for å få ned CO2-utslippene.

Mens BMW har integrert sitt «Efficient Dynamics» på nesten alle BMW-modeller, velger Mercedes i likhet med Volkswagen å utgi egne modeller med systemet. Mercedes' navn på «miljøteknologien» er Blue Efficiency. Foreløpig er bare sedan tilgjengelig med dette.

Teknologien skal redusere CO2-utslippet med 12,4 prosent.

Førermiljø
Bra display med svarte symboler på hvit bunn. A-stolpene på siden av frontruten er solide, men ikke slik at de tar unødig mye utsikt. Store, fine speil. Uuvanlig lett og fin på styring, og er med sin gode svingradius lett å manøvrere.

Kjøreegenskaper
Høy komfort. Automatkasse veksler meget behagelig og har en kjapp reaksjon i kick down.

Familiemiljø
Forbilledlig løst i bilens bakre avdeling. Gardinen under glasstaket gir fin demping mot sjenerende sterkt sollys både foran og bak. God lasteevne i bagasjerommet og luken kan fjernbetjenes.

Miljøvennlighet
Sist av de fire i testen med utslipp på 157 g/ km, men det er akseptabelt.

Sikkerhet
Sedanutgaven fikk fem stjerner i EuroNCAP i 2007, men resultatet kan ikke overføres til stasjonsvognen.

Biløkonomi
Ligger skyhøyt over konkurrentene i nybilpris, og ligger bare litt over snittet på NAFs Autoindeks for norske kunders tilfredshet med bilmerket. Normalt er det imidlertid en grei bruktbilpris for denne modellen, ifølge NAF.

SOBERT NOK: Dashbordet er i et kunstmateriale som minner om skai, og som man er vant til å finne i langt rimeligere biler, men alt i alt virker dette sobert, i en avdempet stil. Foto: Hanne Hattrem
SOBERT NOK: Dashbordet er i et kunstmateriale som minner om skai, og som man er vant til å finne i langt rimeligere biler, men alt i alt virker dette sobert, i en avdempet stil. Foto: Hanne Hattrem

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer