Hovedinnhold

Test av Mazda CX5: Den nye kongen i klassen

STØRST: Med så mye plass som Mazda CX5 byr på er dette en bil som også kan fungere for en tobarnsfamilie uten takboks. Foto: Jan Petter Lynau
STØRST: Med så mye plass som Mazda CX5 byr på er dette en bil som også kan fungere for en tobarnsfamilie uten takboks. Foto: Jan Petter Lynau
Mazda CX5 er langt større, sterkere og bedre enn alle konkurrentene. Dessverre koster den også mer.

VG følger

FAKTA OM TESTEN

  • VG har vurdert bilene sammen med Audun Bergerud og Dag Edvardsen, tekniske konsulenter og medlemmer av NAFs testteam.
  • NB: Totalterningkastet på den enkelte bil er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men NAF og VGs totalinntrykk av bilen.

Den gylne kombinasjonen trekk på alle fire, diesel og automatgir er det faktisk bare denne rykende ferske bilnyheten som kan by på i denne testen.

Den 2,2 liters store og 150 hestekrefters sterke dieselmotoren er både den store fordelen og ulempen med bilen. Mitsubishi og Subaru greier seg med 110-115 hestekrefter.

Til vanlig bruk holder det i massevis, og det er 50.000 kroner billigere.

Samtidig er det naturligvis en stor forskjell for den kjøreglade å kunne ratte en bil med masse kjørevillige hestekrefter, langt mer bunndrag og en presis styring.

Lavere forbruk

Mazda introduserer også i denne modellen sin nye Skyactive-teknologi for lavere drivstofforbruk. Det gir godkjente resultater:

Den absolutt største og sterkeste motoren i testen bruker faktisk ikke mer drivstoff enn de svakere konkurrentene!

Lengden på 4,56 meter (omtrent som en Skoda Octavia) gjør Mazda CX5 til den klart lengste bilen i testen.

Bagasjerommet og bakseteplassen er også langt større enn hos konkurrentene.

Leasingselskapet Autolease anbefaler følgende utstyr for lavest mulig verdifall: Minimum utstyrsvarianten Advance Plus, som inkluderer både Xenon og parkeringssensorer. Autolease anbefaler automatgir, som koster kun 17.000 kroner. Velg også metallic lakk.

VGs testbil er priset til 425.000 kroner.

SE FLERE BILDER FRA TESTEN HER!

SE VIDEO FRA TESTEN HER!

SE VIDEOEN AV VINNEREN!

HER ER VÅRE VURDERINGER

Førermiljø
Her er alt på stell, bra støydemping.

Kjøreegenskaper
Meget bra kompromiss mellom komfort og sportslige kjøreegenskaper.

Plass
Klart størst av de testede både bak og i bagasjen.

Miljø
Bra med så lave utslipp og forbruk på en så sterk motor.

Pris
Litt stor motor på inngangsmodell med firehjulstrekk gir en høy startpris. Du får imidlertid en bil som også står seg bra mot dyrere konkurrenter som Toyota RAV4 og VW Tiguan.

Å eie
Markedsverdi etter tre år eller 45.000 kilometer er ifølge Autolease som gjennomsnittet i klassen. Laveste estimerte årlige vedlikeholdskostnader i perioden med 2700 kroner per år.

Sikkerhet
Ikke testet i Euro NCAP krasjtest da vi testet og vurderte bilen.

Design
Pen utvendig, bra innvendig.

Les testene av konkurrentene her:
Subaru XV
Nissan Qashqai
Mitsubishi ASX

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer