Hovedinnhold

Test av Mazda 6: Bruksbil med spisskompetanse

Du skal være ekspert for å se forskjell på gammel og ny Mazda 6 etter ansiktsløftet. Men under lakken er det skjedd noe.

VG følger

Testfakta

Merke: Mazda

Modell: 6

Kategori: Stasjonsvogn i familieklassen

Prisklasse: 303.400 – 429.400 kroner

OM TESTEN: Testen er kjørt i vanlig bruk, og vurderingene er gjort av VGs bilmedarbeider Hanne Hattrem og Dag Edvardsen fra NAF Testteam.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

Bilen er hakket hvassere - og oppleves mer kompakt på veien.

Men først og fremst er stasjonsvognen fortsatt en familiebil med stor plass og sjenerøst bagasjerom. Det er nesten like stort som hos konkurrentene (se tabell), med lav lasteterskel og praktisk utforming.

Familiebilklassen domineres av de to «urgamle» toppselgerne Volkswagen Passat og Ford Mondeo. Mazda 6 ligger et godt stykke bak disse på salgsstatistikken, med 438 solgte eksemplarer hittil i år - mot over 1600 for hver av de to andre.

SJEKK INTERIØRET OG DET SMARTE GARDINFESTET HER!

Ikke synlig

Selv om det er strammet opp noe i de ytre linjene - det er knapt synlig for det menneskelige øye - er det styring, for- og bakhjulsoppheng som er prioritert i dette ansiktsløftet.

Forhjulsopphenget er flikket på, og den elektriske servostyringen er forbedret for å gi mer stabilitet og mindre vibrasjon. Bakhjulsopphenget har også fått en større oppgradering.

Det har etter vår mening resultert i en enda mer kjøreglad bil, som «holder sporet» på en forutsigbar, trygg og sportslig måte, uten å være stumpete og stiv.

Bilen oppleves også som fleksibel under de fleste kjøreforhold, er VG og NAFs tekniske konsulenters dom etter en ukes prøvekjøring.

Girskiftene er herlig presise, nesten sportsbilaktige. Motoren som yter 129 hestekrefter er ny i denne tuningen - tidligere var ytelsen 125 hestekrefter. Motoren har krefter og moment til å skyve deg raskt og trygt gjennom en forbikjøring. Sjettegiret er det ikke så veldig mye bruk for.

Motoren går på lavere turtall, får mer effekt tidligere og får dermed lavere forbruk og utslipp.

Ny bensinmotor

Fra det laveste utstyrsnivået er tosoners klimakontroll, skinntrukket ratt, kjørecomputer og multifunksjonsratt. Bixenon, adaptive kurvelys (som svinger), bakkestartassistent og elektrisk innfellbare sidespeil er tilgjengelige først på midterste utstyrsnivå. Først på øverste nivå kommer parkeringssensorer foran og bak.

For anledningen har Mazda lansert en ny bensinmotor, som ikke kommer spesielt gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Det blir 2,2-literen som blir den bærende motoren.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Her er våre vurderinger:

Førermiljøet:
Oversiktelig og greit, og lesbare instrumenter, men ingen ekstravaganse. Vi kunne tenkt oss noe bedre lesbarhet/størrelse på det øvre informasjonsdisplayet som sitter i midten oppe på dashbordet. Store sidespeil, god sikt alle veier, og heller ikke så verst til siden bakover ved rygging og lukeparkering. To solide koppholdere i senterkonsollen. Mazda har gjort en del endringer på motoren for å redusere støy ved kaldstart. Det er hørbart. Til å være dieselmotor går den stille ved start. Vi vil likevel påstå at bilen ikke helt er kvitt støyplagene under kjøring.

Kjøregenskaper:
Trygge, solide egenskaper på veien, som tenderer til sportslige. Bilen opptrer presist. Tette, fine girskift. Bakkstartassistent er et pluss.

Familiemiljøet:
God plass i bagasjerommet, og fin utforming. Smart løsning for bagasjeromstrekket som hektes opp sammen med bakluka.

Miljøvennlighet:
CO2-utslippet har gått ned med ti gram, til 139. Det er bare så vidt under snittet for alle nye dieselbiler solgt hittil i år, som er på 143 gram per kilometer. Det kunne vært bedre. Det tilbys ingen mindre motorer, det er et minus.

Sikkerhet:
Fem av fem mulige stjerner i Euro NCAP, men scorer likevel noe lavere enn for eksempel Toyota Avensis i kollisjonstestene. Nesten maksimal poengsum for barn i barneseter.

Biløkonomi/å eie:
Plasserer seg prismessig midt på treet, det er mulig å få kjøpt rimeligere alternativer, som for eksempel Toyota Avensis og Soda Octavia (se tabell). Går 8.000 opp i pris sammenliknet med utgående modell (men noe endring i utstyr).
Mazda har falt fra åttende til ellevte plass på NAF Motors Autoindex, som er en omfattende undersøkelse av hvor fornøyd bileiere er med eget merke. Ligger likevel så vidt over gjennomsnittet.
I Svenske Bilprovningens oversikt fra EU-kontroller for tre år gamle biler er den et stykke ned på lista, men har færre feil enn gjennomsnittet.
Tidligere modeller har slitt med rust, men modellen går for å være godt inne i den japanske oppfatningen om bra kvalitet, mener NAF. Modellen har vist seg å være litt bedre enn gjennomsnittet når det gjelder verditap, ifølge leasingselskapet Leaseplan.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer