Hovedinnhold

Test av Land Rover Disocery 4: Varmblodshingsten

Selv om Land Rover Discovery blir slått med minst mulig margin av Landcruiser i terreng, er engelskmannen både større og langt bedre å kjøre på vanlig vei.

VG følger

FAKTA

Merke: Land Rover

Modell: Discovery 4

Kategori: Luksus-SUV med firehjulstrekk, med terrengegenskaper

Prisklasse: 824.850 – 1.088.550 kroner

OM TESTEN: Testen er kjørt i vanlig bruk, og vurderingene er gjort av VGs bilmedarbeider Øystein Larsen-Vonstett og Audun Bergerud og Dag Edvardsen fra NAF Testteam.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

Dette er et svært godt kompromiss mellom luksusfølelse og fremkommelighet.

Les testen av Toyota Land Cruiser.

Les alle våre biltester.

Se store bilder fra testen i terrrenget.

Krem på veien

I det VG kaster seg ut i den krevende testløypa, merker vi at dette er en bil som trives godt med denne type utfordringer. Om det er løssnø, is, store skavler eller oppoverbakker på over 30 grader kommer den seg frem. Bare i en svært krapp stigning med en svak, snøfull sving måtte den gi tapt for Land Cruiseren.

Ellers hang den på som en klegg gjennom hele løypa i flere runder.

Det er når vi vrenger ut på veien vi virkelig merker denne bilens store fordel. Den er rett og slett nydelig å kjøre på veien. Luftfjærene bidrar til herlig komfort. Sammen med Terrain Response-systemet som tilpasser bilens motor, girkasse og hjuloppheng for forskjellige underlag koster de drøye 16000 kroner som ekstrautstyr.

VGs testeksemplar var utstyrt med en treliters 245 hestekrefters dieselmotor. Styrefølelsen er svært presis og sportslig, til tross for at bilen er både høy og firkantet.

Aerodynamikken i karosseriet gir litt mer vindstøy ved høyere hastigheter, men ellers er bilen svært godt isolert mot lydstøy. Innvendig er det konservativt, lekkert, oversiktlig og luksuriøst. I de svært gode forsetene har du topp oversikt rundt hele bilen. Baksetet tilbyr enda bedre sittekomfort enn det Land Cruiseren kan by på.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto: VG Design
Foto: VG Design


Miljøsvin

Miljømessig blir de svære SUV-ene aldri noe annet enn svin. Landroveren med 190 hestekrefters motor slipper ut hele 244 gram CO2 per kilometer. Det er mer enn både Toyota Landcruiser og de fleste andre konkurrentene i denne klassen.

Det store usikkerhetsmomentet med Land Rover Discovery 4 er verditap og biløkonomi. Som personbil er den mer enn 150.000 kroner dyrere enn Land Cruiseren.

Prisen på varebilutgaven av de to bilene starter begge på rundt 500.000 kroner. Ifølge NAF har det vært mye trøbbel med Landrover-modeller tidligere. De siste årene skal dette imidlertid ha blitt bedre. Men allikevel har Discovery et langt mer usikkert rykte, og derved sjanse for et høyere verdifall enn Toyota.

Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
Sitter bra, god kjørestilling, grei sidestøtte Fra førerplass er det oversiktelig selv om det er svær bil med store vindusflater. Den firkantede formen gir god kontroll med hele bilen. Svært støysvak, men noe vindsus i høye hastigheter.

Kjøreegenskaper:
Kjører veldig bra. Luftfjæringene bidrar til herlig komfort Styrefølelsen er svært presis og sportslig, til tross for at bilen er både høy og firkantet. Taper så vidt mot Land Cruiser i ekstremt terreng, men den presterte allikevel meget bra i terrengløypa.

Familiemiljø:
Enorm bagasjeplass og god plass i baksetene. Barna sitter også høyt bak med utsyn ut gjennom vinduene.

Miljø:
Miljømessig blir aldri de svære SUV-ene noe annet enn svin. Landroveren med 190 hestekrefters motor slipper ut hele 244 gram CO2 per kilometer. Den bruker da også over 1 liter på mila med diesel. Landcruiseren ligger på 0,81 liter ved blandet kjøring.

Sikkerhet:
Land Rover Discoverys forrige generasjon scoret fire av fem stjerner i EuroNCAP sin krasjtest. Den nye er ikke testet.

Biløkonomi:
Det store usikkerhetsmomentet med Land Rover Discovery 4 er verditapet og biløkonomien i et kjøp av en slik bil. Den er mer enn 150.000 kroner dyrere enn Landcruiser som personbil. Prisene på de to bilene som varebil starter begge fra rundt 500.000 kroner. Ifølge NAF har det vært mye trøbbel med Landrover modeller tidligere. I de siste årene skal dette imidlertid ha blitt bedre.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer