Hovedinnhold

Test av Hyundai i20: Stiv og stilfull

MILJØSKAMMEKROK: Med denne bilen i garasjen trenger du ikke stille deg i miljøskammekroken. 124 gram CO2 per kilometer fra den 1,2 liter store bensinmotoren i Hyundai 120 er akseptabelt. Det er til og med mindre enn Toyota Yaris med enliters bensinmotor. Foto: Hanne Hattrem
MILJØSKAMMEKROK: Med denne bilen i garasjen trenger du ikke stille deg i miljøskammekroken. 124 gram CO2 per kilometer fra den 1,2 liter store bensinmotoren i Hyundai 120 er akseptabelt. Det er til og med mindre enn Toyota Yaris med enliters bensinmotor. Foto: Hanne Hattrem
(VG Nett) Den lille nykommeren Hyundai i20 utmerker seg med et forseggjort design og lavt CO2-utslipp. Men både seter og avfjæring er for harde etter vår smak.

VG følger

PRØVEKJØRT HYUNDAI i20

Dette er våre første erfaringer med og vurderinger av bilen etter at vi har prøvekjørt den, og ikke en fullstendig biltest der bilene settes opp mot konkurrenter i en sammenligningstest.

Merke: Hyundai
Modell: i20
Kategori: Småbil med fem sitteplasser.
Prisklasse: 159.900 kroner til 189.950 kroner.
Konkurrenter i samme størrelse: Toyota Yaris, Peugeot 207, Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Opel Corsa, Mitsubishi Colt, Mazda 2, Subaru Justy, Hyundai Getz, Ford Fiesta, Opel Meriva, Honda Jazz, Mini, Renault Clio, Citroën C3, Suzuki Ignis, Nissan Micra, Peugeot 206, Kia Rio, Ford Fusion, Daihatsu Sirion, Fiat Punto, Chevrolet Kalos, Chevrolet Aveo, Renault Modus.

Hyundai har nylig innfør fem års garanti, et tiltak som bejubles fra forbrukerorganisasjoner, særlig i en tid da EU vil redusere reklamasjonsretten fra 5 til 2 år for blant annet biler.

Men harde seter og en litt stiv og stump avfjæring som modellen etter vår mening har basert på to ukers prøvekjøring, kan du ikke klage på gjennom garantien.

Seteputene er lange nok, noe som ikke alltid har vært vanlig for koreanske bilmodeller, men stoppen kan bli litt plagsomt hard om du skal kjøre mange og lange strekk med bil.

Stabil

Selv om bilen er stabil og fin også i høye hastigheter, er jo
dette i bunn og grunn en by- eller nærdistansebil. Småbilen er både snerten og moderne, innvendig, og ikke minst i designet utvendig, med markerte linjer og nesten ikke noe såpestykkeform.

Litt bakpå

MULTIMEDIA: Fra rattet kan du operere radioen, og nederst i senterkonsollen er det kontakter for USB, mp3 og ipod Foto: Hanne Hattrem
MULTIMEDIA: Fra rattet kan du operere radioen, og nederst i senterkonsollen er det kontakter for USB, mp3 og ipod Foto: Hanne Hattrem

Hyundai i20 er utviklet i Tyskland, produsert i India og har egenprodusert motor.

Det er ingen lett jobb for et merke som mildt sagt er litt bakpå i Norge, i forhold til statusen det kan ha i andre land. Hyundai er Norges 18 største bilmerke, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken for 2008.

Markedsandelen til koreaneren er 1,6 prosent. I fjor solgte Hyundai 1.734 biler i Norge, en tilbakegang på 17,6 prosent fra 2007.

Førermiljø:
God sikt fra førerplass, men noe å plukke på når det gjelder sikten bakover ved rygging. Oversiktelig, fin og høy plassering av betjeningsorganer. God romfølelse. Multifunksjonsratt med radiokontroll på rattet er standard. Det er også kontakter for USB, mp3 og ipod nederst i midtkonsollen. Sitteputene er lange nok, men ai!, litt harde etter vår smak. Høydejustering av førersete er standard på alle modeller. To koppholdere og et sted å legge mobilen i senterkonsollen.

Kjøregenskaper:
Dette er ingen stor kjøreopplevelse, selv om bilen føles trygg og stabil på veien, men minus for en stump avfjæring. Kvikk motor som klarer brasene på tross av at den er liten. Presis giroverføring.

Familiemiljøet:
Isofix barneseteinnfesting er standard, men god plass bak og seter som kan felles ned, dog uten finesser som nedsenking av setene for større plass i varerommet.

Miljøvennlighet:
I forhold til konkurrentene er det rimelig bra med 124 gram CO2 per km for
bensinmotoren. Senere kommer for øvrig en 1,4-liters diesel på 75 hk med 116 gram CO2 per km.

Sikkerhet:
Antiskrenssystem er standard, det er meget bra. 6 kollisjonsputer er standard, kollisjonsgardiner bak. Har nødbremsassistent og aktive hodestøtter. Bilen er ikke testet av Euro NCAP. Hyundai har tidligere ikke vært i fremste rekke på kollisjonssikkerhet, men modellen i30 fikk fem av fem stjerner i 2008.

Biløkonomi/å eie:
Stort pluss for fem års garanti. Bra pris. Det er antatt at bilmerket har noe større verditap enn snittet. Bilmerket er blant landets mest misfornøyde eiere, viser Nordens største eierundersøkelse bladet Motors AutoIndex.

Konklusjon:
Design teller ikke i våre tester eller prøvekjøringer, men vår vurdering er at denne småbilen har en bra design. Harde seter og stump avfjæring trekker ned. Fem års garanti er mye verdt for de fleste bileiere.

PRØVER SEG: Hyundai i20vil utfordre i småbilsegmentet, et segment som utgjør omtrent 12 prosent av totalmarkedet i Norge. Bilklassen er dominert av Toyota Yaris, Peugeot 207, Volkswagen Polo og Skoda Fabia. Foto: Hanne Hattrem
PRØVER SEG: Hyundai i20vil utfordre i småbilsegmentet, et segment som utgjør omtrent 12 prosent av totalmarkedet i Norge. Bilklassen er dominert av Toyota Yaris, Peugeot 207, Volkswagen Polo og Skoda Fabia. Foto: Hanne Hattrem
Bilens navnHyundai i20Chevrolet KalosSkoda FabiaPeugeot 207
UtstyrsnivåComfortSEAmbienteUrban
Motor1,2 bensin1,2 bensin1,2 bensin1,4 bensin
Ytelse78 hk/119 Nm72 hk/104 Nm70 hk/112 Nm75 hk/120 Nm
Mål: l/b/h394/171/149 cm388/167/150 cm399/164/150 cm403/172/147 cm
Pris uten ekstra169.500151.500167.000181.900
Pris billigste159.950151.500151.000181.900
Aks 0-100 km/t12,9 s13,7 s14,9 s13,9 s
Forbruk blandet0,52 l/mil0,64 l/mil0,59 l/mil0,63 l/mil
CO2-utslipp124 g157 g140 g150 g
Bagasjerom295 l220 l300 l270 l
Kollisjonsputer6 stk4 stk6 stk6 stk
Fabrikkgaranti5 år3 år3 år3 år
Rustgaranti10 år8 år12 år12 år

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer