Hovedinnhold

Test av Honda CR-Z hybrid: Bommer på det meste

DRAMMEN (VG) Den er hverken spesielt sporty eller miljøvennlig, Hondas nye hybriddrevne coupe bommer på det meste bortsett fra utseende.

VG følger

FAKTA

Merke: Honda

Modell: CR-Z

Kategori: Fireseters hybrid i kompaktklassen

Prisklasse: 277.400 kroner

OM TESTEN: Testen er kjørt i vanlig bruk, og vurderingene er gjort av VGs bilmedarbeider Øystein Larsen-Vonstett Dag Edvardsen fra NAF Testteam. Bilene er også vurdert mot aktuelle konkurrenter (se tabell).

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

VG og NAF har testet hybridbilen Honda CR-Z.

I futuristiske omgivelser med resonanskulene i Drammen som bakgrunn, sklir nykommeren fra Honda rett inn. For annerledes ser den lille korte, brede CR-Z definitivt ut.

Du blir fort skuffet når du tråkker inn gassen og den 14 hestekrefters store elmotoren umiddelbart starter å jobbe sammen med drøye 100 hestekrefter fra den 1,5 liters store bensinmotoren.

Selv med sportsknappen trykket inn og et tøft rødt skjær i hele interiøret som skal minne deg om at nå er du i sportsmodus, blir det liksom ikke det helt store

124 hestekrefter er rett og slett ikke nok til å bli en sportslig bil i 2010.

SE STORE BILDER FRA TESTEN HER!

Lave turtall

Det hjelper naturligvis med de elektriske hestekreftene i lave turtall. Disse jobber som kjent like hardt uavhengig av momentet i motoren. Men den helt store sportslig følelsen kommer aldri.

Når det er sagt, er det en artig bil å kjøre i sportsmodus. Styringen er direkte, fjæringen er stiv og den manuelle sekstrinnsgirkassen er presis og har relativt kort girgange. Det spørs vel kanskje om det er dette modusen de fleste kommer til å benytte seg av.

Om det er på plettfri asfalt eller på mer svingete dårlige veier oppfører bilen seg meget godt. Da faller imidlertid miljøalibiet til bilen bort. For det er i den såkalte miljømodusen bilen blir relativt grønn. Som i den mer familievennlige og langt mer praktiske Honda Insight, er det som om motoren er i ferd med å dø ut hele tiden i denne modusen.

Det er rett og slett litt slitsomt å kjøre.

HER FINNER DU ALL VÅRE BILTESTER.

Blomster

Førermiljøet er lett gjenkjennelig Honda. De førervendte instrumentene er overlesset med en mengde store knapper og brytere. Den japanske bilprodusenten har også her valgt å utruste denne parallellhybriden med blomster som blinker når du kjører pent, speedometer som lyser grønt, rødt eller blått alt ettersom du kjører på økoinnstilling, sportsinnstilling eller normalt.

De 277.000 kronene du må ut med for å få denne bilen er omtrent det samme må ut med den langt større og mer miljøvennlige Toyota Prius. Toyotas hybridløsning er en såkalt fullhybrid som kan kjøres på bare elektromotoren, riktignok over kun korte strekninger. Det kan du ikke med CR-Z.

- Er du opptatt av en sportslig bil, får du mange biler i denne prisklassen som er mer sportslige. Er du opptatt av miljø får du også mange biler som går langt mer gjerrig enn denne. Skal det være en grunn til å kjøpe CR-Z, sitter du igjen med utseende som det eneste argumentet, sier teknisk konsulent i NAF og medlem av NAFs testteam, Dag Edvardsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: VG Design
Foto: VG Design


Her er våre vurderinger:

Førermiljø
Gode seter, elendig sikt rundt bilen, noe hjulstøy.

Familiemiljø
Dette er ikke en 2+2 seter. Baksetet egner seg best foldet ned. Da blir bagasjeplassen bak veldig bra.

Kjøreegenskaper
På sitt beste er CRZ med sportsmodus innstilt. Da er alt helt greit på stell. Med normal eller miljømodus er den ikke spesielt givende.

Miljø
117 gram per kilometer og et forbruk på 0,5 liter på mila plasserer den sånn helt midt på treet.

Biløkonomi
Dette er en så spesiell bil at bruktbilprisen kan holdes seg greit. Honda er generelt sett biler med lite feil og mangler. I NAFs Autoindex har de godt over middels fornøyde kunder, men tendensen er svakt fallende fra 2009

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer