Hovedinnhold

Test av Ford Focus RS: Racerbil for viderekomne

Selv om Ford sier at Focus RS også skal kunne være en hverdagsbil, bør du være svært god til å kjøre for å mestre dette fartsmonsteret fullt ut.

VG følger

PRØVEKJØRT

Vi har prøvekjørt to klassiske råtassnyheter Golf GTI og Ford Focus RS .

Dette er våre første erfaringer med og vurderinger av bilen etter at vi har prøvekjørt den, og ikke en fullstendig biltest der bilene settes opp mot konkurrenter i en sammenligningstest.

Volkswagen Golf GTI har lange tradisjoner. Den første GTI-en ble lansert i 1976. Nå er sjette generasjon GTI sjøsatt.

RS-navnet hos Ford er kanskje mindre kjent for folk flest, men for bilinteresserte har også denne bokstavkombinasjonen (står for Rally Sport) aner tilbake til 70-tallet.

Mens Focus RS koster over 700.000 kroner, får du faktisk GTI'en til under en halv million kroner.

Leverer de moro og kjøreglede som kan forsvare disse prisene? VG har sjekket begge.

PS! PS! Disse to bilene tilhører ikke sammenlignbare bilklasser, og er således ikke testet mot hverandre, men begge er nykommere på det norske markedet på forsommeren.

Merke: Ford
Modell: Focus RS
Kategori: Racerbil i mellomklassen
Prisklasse: 713.000 kroner
Konkurrenter/Alternativer: Mitsubishi Evo, Subaru WRX STi.

Når du setter labben på pedalen i denne bilen, er det nesten som å ta av. Den ekstreme effekten går rett i bakken, og det er faktisk vanskelig å holde bilen rett på veien.

Årsaken er at bilen bare trekker på forhjulene.

For kjennere vil det i utgangspunktet være ganske avskrekkende med den voldsomme effekten på 305 hestekrefter og et dreiemoment på 440 newtonmeter som skal pumpes ut via forhjulene. Meningen var at bilene skulle ha firehjulstrekk, men ideen ble forkastet av Ford underveis i utviklingen av bilen.

Se flere bilder av Ford Focus RS her.

Les:Test av Golf GTI.

Les også:Alle biltester.

Hever blodtrykket

Førerdøren er tung og åpner bredt. Setene er smale Recaro, som låser deg fast, og klargjør deg til en giftig kjøreopplevelse. Innvendig er det ikke så mye glor og stæsj som man kan vente ut fra dekoren på utsiden. Litt blå søm og instrumentering som blant annet viser turbotrykket er vel det meste av den innvendige RS-pakken.

Kanskje burde bilen hatt en blodtrykks- eller pulsmåler i nær tilknytning til turbotrykkmåleren? For vårt vedkommende steg i hvert fall vårt kroppslige turbotrykk faretruende, hjertet gjorde et byks og øynene bulte under akselerasjonen.

Ford har utviklet et avansert hjuloppheng og annen ny teknikk for å få et stabilt veigrep når de enorme kreftene pumper ut fra motoren. Den avanserte og nyutviklede teknikken til tross. Den klarer i hvert fall ikke holde bilen stabil på full guffe fra stillestående, da oppleves bilen som en villstyring.

Når bilens presses i svinger, er imidlertid veigrepet imponerende. Da oppleves bilen som svært lettkjørt og sikker - og spiller på lag.

Men bilen er likevel så avansert og innrettet mot førere med spisskompetanse at det kanskje bare er Henning Solberg (som kjører Ford Focus rallybil) og noen få andre som virkelig kan få «alt» ut av den.

Dessuten er det en sannhet med svært store modifikasjoner når Ford mener dette kan fungere som familiebil. Atkomsten til baksetene er kronglete. Skulle du ha forvillet deg inn på et kjøpesenter med denne sliter du også fort. Svingradiusen er nemlig helt elendig..

Førermiljø:
Interiøret i det som nesten må sies å være en supersportsbil er riktig stusselig. Pengene er brukt på understellet, og da var det nok ikke noe igjen til å utsmykke bilens førermiljø. Ikke høyderegulering av stolene.

Kjøregenskaper:
Bygger på Ford Focus ST (som er en mer direkte konkurrent til Golf GTI). + Fantastisk veigrep og en kjøreopplevelse i toppklasse. Vanskelig å holde på rett kjøl under kraftig akselerasjon fra stillestående. Kjøreegenskapene er blitt sammenliknet med Porsche. Påtakelig stor svingradius gjør bilen litt vanskelig ved parkering og bykjøring.

Familiemiljøet:
Ikke det helt store. To dører gir vanskelig inngang til baksetene. Større bagasjerom enn i Golf.

Miljøvennlighet:
Au! Utslippet er 225 gram CO2 i snitt, basert på fabrikktallene. Kjører du noe i nærheten av det bilen fortjener, er det solid mye høyere.

Sikkerhet:
Fem av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Biløkonomi/å eie:
Dyr i innkjøp - ettertraktet bruktbil. Av norsk pris på 713.000 kroner går 528.000 kroner rett til staten. Hos søta bror er utsalgspris 310.900 kroner.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer