Hovedinnhold

Test av Ford Focus: Best på det meste

Her er den nye kongen av kompaktklassen!

Med skiltgjenkjenningssystem, automatisk lukeparkeringsassistent og masse annet har Ford Focus utstyr som før var forbeholdt langt dyrere biler.

VG følger

OM TESTEN

  • Den ubestridte eneren blant norske nybiler, VW Golf, møter sin hittil sterkeste utfordrer, nye Ford Focus.
  • Målet til nykommeren er intet mindre enn verdensherredømme!
  • De siste årene har Volkswagen Golf vært den klart mest solgte bilen i Norge.
  • Også i Europa topper den kompakte folkebilen bestselgerlistene.
  • Ford har nå bygd bil som er både større, like gjerrig og stappfull av avansert utstyr du ikke kan få til Golfen.
  • Prisene er heller ikke veldig forskjellige.
  • Testen er kjørt av VG i samarbeid med NAF Testteam.

Holder du for høy hastighet inn i en sone med ny fartsgrense, blinker også skiltet som viser hastigheten. Dette er en nyttig påminnelse, som både øker trafikksikkerheten og kan spare deg for fartsbøter.

I kombinasjon med velkjente og gode kjøreegenskaper har egentlig bilen det aller meste som skal til for å velte Golf ned fra tronen.

Den meget avanserte sikkerhetspakken med blindsonevarsler, automatisk nødbrems i lavere hastigheter, filskiftevarsler, føreroppmerksomhetsovervåkning, skiltgjenkjenningssystem og så videre koster 18.500 kroner om du ønsker den i tillegg på det laveste utstyrsnivået Trend.

På Titaniumutgaven koster pakken «bare» 11 700 kroner.

LES TESTEN AV VOLKSWAGEN GOLF HER!

SAMLESIDE: ALLE BILTESTER.

SE VIDEO AV BILENE HER!

Artikkelen fortsetter.

Foto: VG Design
Foto: VG Design


Utilfredse eiere

Det store problemet til Ford er for tiden tilfredsheten blant egne eiere. De ligger faktisk nest nederst på NAFs årlige måling av eiertilfredshet, bare «slått av» Fiat.

Samtidig selger Ford masse med biler og er lettsolgt på bruktmarkedet.

Den 115 hestekrefters sterke dieselmotoren VG kjørte er en meget god motor som leverer i rikt monn over hele registeret.

Styrepresisjonen er meget god, den seks trinns manuelle girkassen likeså. Bagasjerommet er også noen liter større enn på den tyske konkurrenten. Det samme er opplevd plass i baksetet.

SE FLERE BILDER FRA TESTEN.

Skulle du ønske automatgir er det selvfølgelig mulighet for dette på tredje generasjon Focus. Prisen er imidlertid nesten dobbelt så høy som en DSG-kasse til VW Golf (DSG er en elektronisk styrt manuell girkasse med to klutsjer, men ingen klutsjpedal. Den oppleves som en automatgirkasse, men kan også styres manuelt).

Dette tilvalget er bare tilgjengelig på to liters dieselmotor med 115 hestekrefter. Da blir prisen straks 36 000 kroner høyere (sammenlignet med manuelt gir på 115 hk diesel.)

Generelt skiller det ikke så mye på grunnutrustningen i de billigste utstyrsnivåene på de to kjempene. Ford kan skilte med en inngangsmodell med 95 hk diesel til 230.700 kroner.

På Golf er deres billigste bil med en 85 hestekrefters bensinmotor.

På utstyrsnivået som Ford selv regner med å selge mest av, toppnivået Titanium, byr Focus på mer utstyr som nøkkelløs start, adaptiv hastighetsholder, sammenlignet med Golf sitt eget toppnivå, Highline.

Foto: VG Design
Foto: VG Design

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer