Hovedinnhold

Test av Ford Fiesta: Suveren på veien

SPREKE LINJER: Den nye Fiestaen har langt friskere former enn de andre småbilene i testen. Både innvendig og utvendig oser det av ungdommelighet. Foto: Jan Petter Lynau
SPREKE LINJER: Den nye Fiestaen har langt friskere former enn de andre småbilene i testen. Både innvendig og utvendig oser det av ungdommelighet. Foto: Jan Petter Lynau
Den splitter nye Fiestaen går helt til topps i testen. Komfort som i en større bil, drivstoffgjerrig og meget gode kjøreegenskaper er de viktigste grunnene.

Denne saken handler om:

VG BILTEST

Testbilene som er lånt fra importørene er kjørt i VGs faste testrutiner over en periode på nærmere tre uker. Testen omfatter både kjøring gjennom vanlig bruk, mer krevende kjøring og en gjennomgang ved NAFs teststasjon.

Testen er kjørt av tekniske konsulenter og mangeårige testmedarbeidere Dag Edvardsen og Audun Bergerud fra NAF Testteam, VGs bilmedarbeider Øystein Larsen-Vonstett og VG Netts bilmedarbeider Hanne Hattrem.

Merke: Ford

Modell: Fiesta

Kategori: Småbil med fem sitteplasser.

Prisklasse: 165.800 kroner til 219.800 kroner.

Konkurrenter i samme størrelse: Toyota Yaris, Peugeot 207, Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Opel Corsa, Mitsubishi Colt, Mazda 2, Subaru Justy, Hyundai Getz, Ford Fiesta, Opel Meriva, Honda Jazz, Mini, Renault Clio, Citroën C3, Suzuki Ignis, Nissan Micra, Peugeot 206, Kia Rio, Ford Fusion, Daihatsu Sirion, Fiat Punto, Chevrolet Kalos, Chevrolet Aveo, Renault Modus.

Ford Fiesta er den klart beste og mest sportslige bilen å kjøre i testen. Dette er en egenskap som ikke bare gir kjøreglede, men som i høyeste grad har betydning for sikkerheten i en kritisk unnamanøver.

Les testene her:

Honda Jazz
Opel Corsa
Skoda Fabia

Se alle bildene fra testen her!

Sitter godt

Du sitter meget godt i de litt bøtteformede setene og har god sidestøtte. Motoren leverer like bra i byen som den gjør på landeveien.

Fjæringen på bilen gir deg nesten litt storbilfølelse når du er på litt dårligere vei. Den har godt veigrep, presis styring og tar ujevnheter meget bra.

Den 1,6 liters store motoren på 90 hestekrefter er den største på noen av testbilene og samtidig den som slipper ut minst CO{$1330} og bruker minst drivstoff. Det eneste lille minuset må være en noe tung klutsj, som du jobber litt med i køkjøring.

Trangt

Instrumenteringen i bilen er av den moderne sorten og er i og for seg helt greit. Det eneste som kan innvendes er at alt er litt smått. På grunn av de fancy kileformede sidevinduene bak og en bred stolpe mellom sidevinduer og bakrute er sikten bakover ikke blant de beste, men den er helt ok.

Baksetene er litt trange og bagasjerommet er blant de minste på de testede bilene. Innlastingshøyden i bagasjerommet er noe høy og bilen har heller ikke den optimale løsningen når baksetene slås ned. Det blir langt fra flatt gulv.

Fiestaen kommer i en rekke forskjellige utgaver med motorer fra 60 hk til 100 hk. Du kan få både diesel og bensinutgaver med forskjellige utstyrspakker.Kjøreegenskaper, komfort, lavt utslipp

Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
Gode seter. Bra sikt men noe stor A-stolpe og noe dårlig sikt bakover ved lukeparkering. Bra og oversiktlig instrumentering. Noe støy ved småkjøring.

Kjøreegenskaper:
Meget gode. Presis fin giring. Bra også på ujevnt underlag. Storbilfølelse.

Familiemiljøet:
Minst plass i baksete og lite bagasjerom sammenliknet med de andre.

Miljøvennlighet:
Med et utslipp på under 98 gram per kilometer er dette den klart mest miljøvennlige bilen i testen.

Sikkerhet:
Fem av fem mulige stjerner i den uavhengige kollisjonstesten EuroNcap.

Biløkonomi / å eie:
Er sammen med Honda den bilen i testen som faller minst i pris ifølge Leaseplan. Fordeiere er litt under gjennomsnittettet fornøyd med bilkjøpet sitt ifølge NAF/Motors undersøkelse.

Foto: VG Grafikk
Foto: VG Grafikk

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor