Hovedinnhold

Test av Citroën C3 Picasso: Kanonpraktisk og trivelig

(VG Nett) Den virker større innvendig enn utenpå, har en helt genial løsning på frontruten, og er svært fleksibel. Nykomlingen Citroën C3 Picasso er egentlig alt en familie trenger.

VG følger

TEST CITORËN C3 PICASSO

Bilen er kjørt i hverdagskjøring i by og på lengre turer i en uke. Vurderingene er foretatt av VG Netts bilmedarbeider Hanne Hattrem på grunnlag av prøvekjøringen og en rekke data fra uavhengige kilder.

Merke: Citroën

Modell: C3 Picasso

Kategori: Liten flerbruksbil

Prisklasse: 204.900 – 232.900 kroner

Konkurrenter/Alternativer: Opel Meriva, Nisan Note, Honda Jazz, Mercedes A-Klasse, Renault Modus, Suzuki Ignis, Toyota Urban Cruiser.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

Tro det eller ei, men bagasjerommet er faktisk større enn i en Volkswagen Golf i det nærmest fullendte kunststykket av en liten flerbruksbil med Picasso-signatur fra Citroën. Og det til tross for at bilen er nesten halvmeteren kortere enn Norges mest solgte bil for øyeblikket.

God bagasjeplass og fleksibelt interiør med enkle løsninger for ominnredning av bilen gjør at denne kan bli en del av den neste familiebiltrenden: Mindre biler med lavere utslipp, som samtidig kan fylle en mindre families transportbehov. Også norske bilkjøpere må etter hvert belage seg på å velge mindre og mer miljøvennlige biler.

Når det er sagt; Citroënen skuffer ørlite når det gjelder utslipp. Det er på 130 gram CO2 per kilometer, og burde kunne vært lavere.

Se flere bilder av bilen.

Se alle våre biltester her.

Genial frontrute

I denne bilen stiger du rett inn og ut, nærmest uten å bøye verken knær eller rygg. Her sitter du litt høyere enn i en vanlig personbil.

Førermiljøet er fantastisk rommelig, sikten prima. Årsaken ligger i frontrutens utforming, som ikke er bare er trukket godt oppover taket og strukket ut til sidene, men har fått en todelt A-stolpe, som skygger minimalt for sikten.

Mange klager over at sikten til siden i nye biler er dårlig. Det er en sikkerhetsrisiko å ikke kunne se fotgjengere eller andre biler. A-stolpene mellom front- og sidevinduene er tykke for å være kollisjonssikre, men i C3 Picasso har Citroën delt stolpen i to med stor vindusplass mellom, slik at sidesikten er perfekt.

I tillegg er sidespeilene store, og sikten bakover finfin, noe som gjør den kasseformede bilen lett å parkere.

Det er godt med oppbevaringsrom, med et minus for svært grunne koppholdere i senterkonsollen. Vi gir et pluss for displayet som viser hastigheten digital på en skjerm med like høy lesbarhet i alle slags lysforhold.

Les:13 sjekkpunkter før du kjøper ny bil.

Fleksibel

I baksetet er det god plass under høyt tak. Setene kan skyves 15 centimeter i lengderetningen, og det er en enkel ettgrepsløsning for å legge ned bakseteryggene. Heiser du det uttakbare bagasjeromsgulvet, får du helt flatt gulv og et stort bagasjerom.

Citroën C3 Picasso er en lettkjørt og fransk-komfortabel bil som ligger godt på veien, men - vi får ikke den helt store kjørefølelsen bak rattet i denne bilen. Her er det litt «halloi» når du kjører svinger i høyere hastigheter, og bilen kan føles litt vanskelig å styre riktig. Er du tilhenger av kompakte kjøreegenskaper, bør du styre unna denne. Det er imidlertid ikke snakk om farlige kjøreegenskaper.

Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
Høy sittestilling som gir god oversikt og meget god sikt til sidene, takket være en genial todeling av A-stolpen mellom front- og sidevinduene. Store sidespeil. God sikt bakover og lett å lukeparkere. Fint plasserte instrumenter. Bra med oppbevaringsrom, men for grunne koppholdere.

Kjøregenskaper:
Her mangler det litt på kjørefølelsen. Bilen er lett på rattet, og ved svingkjøring kan du miste noe av følelsen med bilen. Den virker litt upresis. Er imidlertid svært retningsstabil på rette strekninger. Grei giroverføring, men motoren kan virke litt daff.

Familiemiljøet:
Blant de beste. Baksetene er todelt, og kan skyves 15 centimeter i lengderetningen. God plass i bagasjerommet til å være en så liten bil. Enkelt etthåndsgrep for å legge ned bakseteryggene, men du må utføre en operasjon til for å få flatt gulv, nemlig heise bagasjeromsgulvet.

Miljøvennlighet:
Ingen hybrid eller øko-versjon med start-stopp-funksjon, som etter hvert er blitt vanlig på mange nye biler. 130 gram er ikke av de dårligste, langt fra, men bilen kvalifiserer for eksempel ikke til miljøbil i Sverige, en betegnelse som krever et utslipp på under 120 gram.

Sikkerhet:
Fire av fem mulige stjerner for beskyttelse av voksne foran i den uavhengige kollisjonstesten i regi av EuroNCAP. NB! I denne karakteren ligger trekk for at bilen i enkelte markeder selges uten antiskrens. Bilen er testet uten dette. I Norge er antiskrens (ESP) standard. Dårlig nakkeslengbeskyttelse. Bra beskyttelse for barna, spesielt for treåring. Har Isofix. Midt på treet når det gjelder beskyttelse for fotgjengere

Biløkonomi/å eie:
I Nordens største bileierundersøkelse, NAF-bladet Motors AutoIndex, oppgir Citroën-eierne at de er godt under snittet fornøyd med bilene sine. Citroën har vist fremgang i denne undersøkelsen det siste året. NAF melder om få feil på bilene. Noe høyere verditap enn snittet. Vettug startpris, fra 204.900 kroner for 1,6 liters bensinmotor.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer