Hovedinnhold

Test av BMW X3: Klassens beste akkurat nå

Tysk super-SUV-duell: AUDI Q5 mot BMW X3

KRAFTIGERE: Selv om BMW fremdeles har en dempet fremtoning, ser den nye modellen tøffere og mer kraftfull ut enn den foregående. Foto: Line Møller
KRAFTIGERE: Selv om BMW fremdeles har en dempet fremtoning, ser den nye modellen tøffere og mer kraftfull ut enn den foregående. Foto: Line Møller
Den nye BMW X3 er akkurat en så bra bil den må være for å slå den skamroste mindre SUV-varianten til Audi.

VG følger

VG og NAF har kjørt de to bilene som hører hjemme i den stadig mer populære klassen av litt mer påkostede mellomstore SUVer.
Ikke bare kjører den bedre, X3 er sprekere, mer gjerrig og i tillegg større enn den tyske konkurrenten.

- BMW X3 er en så bra bil at den klarer det lille kunststykket å slå en bil, som jeg mener hittil har vært den beste av de mindre dyrere statussuvene, sier NAFs tekniske konsulent, Audun Bergerud.

Les duellen og finn din favoritt. Det eneste som er helt sikkert er at du heller ikke gjør noe dumt om du går for Audis variant. Det er også en knallgod bil.

Les teste av Audi Q5 her.

Artikkelen fortsetter.

BESTE FORSETER: Interiøret og setene holder høy kvalitet. Den er fancy så det holder, girspaken i BMW, men krever litt tilvenning. Foto: Line Møller
BESTE FORSETER: Interiøret og setene holder høy kvalitet. Den er fancy så det holder, girspaken i BMW, men krever litt tilvenning. Foto: Line Møller


Gjerrig

BMW X3 er blitt både større, bedre og mer drivstoffgjerrig enn den forrige utgaven. Akkurat nå er den klassens klart beste kjøp.

Med både X1 og Mini Countryman på salgsplakaten fra BMW, måtte den nye X3 vokse, simpelthen for å skille seg ut fra sine nærmeste slektninger. Lengden er økt med åtte centimeter og bredden med tre.

Når dette har skjedd samtidig med en kanskje noe mer komfortabel, men likevel svært så underholdende kjørestil, må det bli full pott til tyskeren.

Som alltid er BMW på veien kjøreglede for alle pengene.
Her sitter bilen som en kule, krenging i kurvekjøring er nærmest fraværende. Det er rett og slett en nytelse å sitte bak rattet.

Artikkelen fortsetter.

STØRRE: Lengden er økt med åtte centimeter og bredden med tre. Foto: Line Møller
STØRRE: Lengden er økt med åtte centimeter og bredden med tre. Foto: Line Møller


Over en halv million

Selv om du må ut med nærmere bestemt 560.000 kroner for en toliters diesel med trekk på alle fire og en svært bra åtte trinns automatgirkasse (koster 20.000 ekstra, men er verd hver eneste krone), er dette faktisk rimeligere enn sammenlignbare konkurrenter kan skilte med.

Audi Q5s store fordel er at den også kommer med en helt grei 143 hestekrefters dieselmotor. X3 har ingen mindre og rimeligere motorer enn 163 hesteren.

Der den forrige modellen X3 var litt høyreist og sped er den nye, bredere modellen mer å se på for øyet, selv om kanskje Audis Q5 er vel så bra på dette punktet.

Artikkelen fortsetter.

BRA BAGASJEPLASS: BMW X3 er omtrent like stor bak som BMW 520 stasjonsvogn. Foto: Line Møller
BRA BAGASJEPLASS: BMW X3 er omtrent like stor bak som BMW 520 stasjonsvogn. Foto: Line Møller

Oppbevaringsplass

Innvendig har X3 fått det nye, moderne interiøret som sine større og mindre brødre. Det betyr ekstremt ryddig, oversiktlig og bra.

Her er det oppbevaringsplass, bedre plass for to i baksetet (men for tredjemann i midten er det omtrent like ubehagelig for en voksen som i Q5) og et både større og bedre utformet bagasjerom enn i konkurrenten.

Den er faktisk omtrent like stor bak som BMW 520 er som stasjonsvogn (denne koster drøye 30.000 kroner mindre enn X3, da bare med trekk på bakhjulene.) VGs variant var utrustet med adaptivt understell.

Dette gir bilen en ekstremt god kjørekomfort.

Bilen er godt lydisolert, men her er egentlig Audi Q5 vel så god.

Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
Perfekte seter, oversiktlig og herlig kvalitetsfølelse innvendig.

Plass:
Skal du ha en status-SUV i dette segmentet blir det ikke bedre enn dette.

Kjøreegenskaper:
Her er BMW i en klasse for seg. Er blitt enda mer komfortabel på veien uten at det har gått ut over det sportslige nevneverdig mye.

Design:
Pene og rene linjer utvendig. Dempet fremtoning. Innvendig falt BMWs nye interiør i smak.

Sikkerhet:
Ikke krasjtestet hos EuroNCAP, og ingen terning. Men antatt meget høy sikkerhet.

Miljø:
Best i klassen med denne motoren, start stopp som standard. Mangel på en mindre mer energieffektiv motor trekker litt ned.

Pris:
Bra priset i forhold til konkurrentene selv om ekstrautstyr her (som de aller fleste ønsker en del av på disse bilene) er dyrt.

Å eie:
BMW-eiere er bare slått av Toyota på NAFs AutoIndex. Dette borger for en svært attraktiv bil som brukt. Den er også en helt ny modell og merket scorer gjennomgående høyt på de fleste feilindekser som lages. BMW kom nylig med fem år garanti på sine nybiler, eller en kjørelengde på svært bra 200 000 kilometer.

Gjennomsnittlig poengscore: 5,5

BMW X3Audi Q5Mercedes GLKVolvo XC60
ModellxDrive20d2,0 TDI quattro220 CDI 4MATICKinetic AWD aut
Motor2 l. diesel, aut2 l. diesel,aut2,1 diesel. Aut2,4 l diesel, aut
Pris555900 kr570.000 kr588.000 kr547.000 kr
Ytelse163 hk170 hk170 hk163 hk
Dreiemoment380 Nm350 Nm400 Nm420 Nm
Mål: l/b/h4,67/1,88/1,664,63/1,88/1,654,53/1,84/1,74,63/1,89/1,71
Vekt1725 kilo1770 kilo1770 kilo1739 kilo
0-100 km/t8,5 sek9,9 sek8,8 sek10,9 sek
Toppfart210 km/t200 km/t205 km/t190 km/t
Forbruk snitt0,56 l/mil0,7 l/mil0,67 l/mil0,7 l/mil
CO2-utslipp147 g/km184 g/km176 g/km184 g/km
Bakkeklaring21,2 cm20 cm18 cm23 cm
Hengerv m/br2400 kilo2000 kilo2000 kilo1600 kilo
Bagasjerom550 liter540 liter450 liter490 liter
Billigste 4x4535.500 kr*477.800 kr*Denne518.000 kr
* Manuelt gir*2,0d 143 hkMed man.gir

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer