Hovedinnhold

Test av BMW 7-serie: Bayersk håndverk

Det aller meste som kommer fra BMW er svært bra saker. I så måte var det ingen overraskelse at 7-serien er en knallgod limousin.

Denne saken handler om:

TESTFAKTA

Merke: BMW

Modell: 7-serie

Kategori: Luksuslimousin

Prisklasse: 1.321.300 – 2.497.400 kroner

OM TESTEN: Testen er kjørt i vanlig bruk over en uke, og vurderingene er gjort av VGs bilmedarbeider Øystein Larsen-Vonstett, samt Audun Bergerud og Dag Edvardsen fra NAF Testteam.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

Dette er nemlig bayersk håndverk på sitt aller beste. I motsetning til A8 oppleves interiøret mer stilig og dempet. Der du må trykke deg igjennom en meny på bilens skjerm for å forandre kjøreoppsettet fra det komfortable til det mer sportslige stramme og kvikke i en Audi, løses dette med en enkelt knapp i midtkonsollen i BMW.

Her er det klassisk BMW-følelse hele veien innvendig og det er meget bra. Å lage kjørebiler som i tillegg er gjerrige har de alltid klart. 7-serien er i så måte intet unntak. Den ligger som klistret på veien uansett hastighet.

SE FLERE STORE BILDER FRA TESTEN HER!

Helt konge

Satt opp mot den monumentale 4,2 liters dieselmotoren til Audi er den største dieselen du får på BMW 7-serie foreløpig en tre liters dieselmotor med 306 hk (740 d heter den).

Denne bruker 0,69 liter per mil og slipper ut 181 gram / km drivstoff. Da får du imidlertid bare trekk på bakhjulene. Ønsker du firehjulstrekk på limousinen ender du opp med en 4.4 liters bensinmotor som yter hele 404 hestekrefter. Prisen blir deretter: 1,745 millioner kroner.

Derfor blir det litt vanskelig å sammenligne disse to bilene direkte når det kommer til de tekniske dataene. VG kjørte en 730d som har samme motor som 740d, men med «bare» 245 hestekrefter. Det gjør naturligvis at Audien fremstår som langt sprekere.

Men inni bilen er du også her helt konge. Setene er som skapt for cruising selv om Audi tar en hårfin delseier på sittekomforten. Sidespeil og litt store stolper stjeler noe sikt rundt bilen, men her overvåkes både sidene foran og området bak bilen av kameraer.

Les testen av Audi A8: Sprenger poengskalaen!

SAMLESIDE:ALLE BILTESTER.

Nattkamera

Fra førerplass har du full kontroll rundt den store bilen. Også her er det en enorm liste med ekstrautstyr. Bilen til 1,05 millioner er påspandert hele 480000 kroner.

Underholdningssystem i baksetet for 33 000 kroner, et nattkamera som gjenkjenner og merker personer til den nette sum av 25 000 kroner er blant krydderet.

Et genialt head-up display som i tillegg til å projisere på frontruten hvilken fart du holder, også automatisk leser av trafikkskilt så du vet hvilke fartssone du befinner deg i, hører også med blant ekstrautstyret (15 600 kroner.)

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Foto: VG Design
Foto: VG Design


Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
Dempet, klassisk og svært bra. Litt dårligere setekomfort enn i Audien.

Kjøreegenskaper:
Kjører svært fint. Meget god veiholdning.

Familiemiljø:
Her er du konge både bak og foran. Like stort bagasjerom som i Audien.

Miljøvennlighet:
750 versjonen er så langt den eneste i 7. serien med firehjulstrekk. Den kommer ikke med diesel og slipper ut hele 278 g / km.

Sikkerhet:
Bilen er ikke krasjtestet av EuroNCAP, Den får således ikke terningkast.

Biløkonomi:
Forvent et betydelig verditap. Dette er rådyre biler i innkjøp og brukt er ikke markedet det beste for disse. BMW har svært fornøyde kunder generelt sett ifølge NAFs AutoIndex. Men 7-serien er dyrere enn Audi A8, når utstyrslistene legges ved siden av hverandre.

Samlet snittpoengscore: 5,2 poeng

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor