Hovedinnhold

Test av BMW 5-serie: Rå og dyr premium

Er du på utkikk etter en rå premium sedan til under en halv mill, bør du lese videre.

VG følger

FAKTA BMW 5-SERIE

Merke: BMW

Modell: 5-Serie

Kategori: Sedan

Prisklasse: 474.000 – 1.363.400 kr

OM TESTEN: Testen er kjørt i vanlig bruk, og vurderingene er gjort av VGs bilmedarbeider Jørn Kaalstad. Vurderingene av bilen er gjort mot konkurrenter det er naturlig å sammenlikne med.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

VG har prøvekjørt BMWs splitter nye 5-serie og mye tyder på at dette er årets mest spennende valg i premium-klassen.

Det er nemlig en helt ny 5-serie BMW lanserer i Norge i slutten av mars. Da kommer for eksempel 523i, 530d og 535i. Klarer du å vente til 10. juni, kommer 520d som blir «bestselgeren» i sortimentet.

520d er ennå ikke tilgjengelig i Norge, så vi prøvekjørte storebroren, BMW 530d - en kraftpakke med 3 liters rekkesekser, automat og 245 dieselhester under panseret på Golsfjellet.

530d vil koste fra 724 800 kroner og er derved 250 000 kroner dyrere enn 520d som kommer med en 2 liters firer chippet ned til 163 hk. Prisen drøyt 20 000 høyere enn dagens modell, og skyldes at bilen er blitt litt tyngre.

Se flere bilder fra testen.

Les alle våre biltester her.

Mye stivere

5-serien er forbedret på mange områder og har fått en del teknologi fra 7-serien. Blant annet har BMW konstruert chassiset med en ny legering som gjør bilen 50 prosent stivere.

Derfor er det ikke rart at styringen er blitt svært presis på den nye 5-serien. Bilen ligger veldig tett mot underlaget også i stor fart på svingete vei.

I 530d velger du avfjæring ut fra føre og humør: Komfort, normal eller sport. I sportsmodus kjører du med vesentlig stivere oppsett og høyere turtall på girene i tillegg til at gasspådraget er hissigere. Setter du bilen i Sport+-modus er i tillegg den dynamiske stabilitetskontrollen koblet ut og du kontrollerer bilen selv...

Vi testet BMW 530 D på alle slags underlag, fra tørr asfalt til snødekte skogsbilveier på Golsfjellet. ESP-en (hos BMW heter det Dynamisk Stabilitetskontroll DSC) dro i den bakhjulsdrevne bilen lynkjapt når rumpa slapp i svingene.

Vi fikk testkjører Tommy Rustad til å prøve ut DSC-systemet i 530 D på den islagte Tislei-fjorden. Han ga full gass i en kilometers runde, og måtte litt frustrert innse at bilen tok over kontrollen: Systemet bremset ned i svingene og dro bilen inn når den slapp. Det var bare å tråkke inn gassen og styre gjennom svingene.

Vanligvis vil jeg ikke anbefale å ta navigasjon som ekstrautstyr, når du får en vel så god Tom Tom for en tidel av pengene. Men, for drøye 15 000 ekstra får du i BMW et avansert og veldig brukervennlig system med «skikkelig» 3D-effekt.

(Artikkelen fortsteter under bildet).

Foto: VG Design
Foto: VG Design


Lang liste

Ekstrautstyrlisten utgjør tre fulle A4-sider og det er fristende å kjøpe seg opp. I snitt pleier BMW-kjøperne å legge til 50 000 kroner i ekstrautstyr. Vil du bruke den summen, anbefaler vi skinn, automat og ryggekamera.

BMW 530d er i første rekke en kjøremaskin - som også tilbyr plass i baksetet. Det er ingen utpreget familiebil. Det er ganske trangt for voksne bak.

Utslippsmessig er den nye dieselene i 5-serien klasseledende. 520d vil få et CO{$1330}-utslipp på 132 g/km og et blandet forbruk på 0,5 liter/mil. Begge deler er bedre en tilsvarende modeller hos Audi A6, Mercedes E-klasse og Volvo S80.

BMW var nummer en i kundelojalitet og kjøreopplevelse i NAFs AutoIndex i 2009. BMW scoret imidlertid under gjennomsnittet i verkstedopplevelse.

Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
Du sitter i nydelige formsydde seter, med elektronisk styrt seteforlenger. Det gjør langturen svært behagelig. Vår testbil hadde en massiv midtkonsoll hvor man hviler armen og har girvelger, display menyhjul, sideveiskamera og drivemodusknappen innen rekkevidde for hånden. Veldig brukervennlig. For få rom å dytte ting inni, men to fine koppholdere innerst i konsollet. Du får utpreget kvalitetsfølelse over dashbordet. Ryddig og lettbetjenelige knapper og instrumenter. Utrolig bra støynivå!

Kjøregenskaper:
En kjøremaskin, 530-motoren er super.

Familiemiljøet:
Dette er ingen utpreget familiebil. Det er ganske trangt for voksne bak. Mindre bagasjerom enn i Audi A6 og Mercedes E-Klasse.

Miljøvennlighet:
Utslippsmessig er den nye dieselene i 5-serien klasseledende. 520d vil få et CO2-utslipp på 132 g/km og et blandet forbruk på 0,5 liter/mil. Begge deler er bedre en tilsvarende modeller hos Audi A6, Mercedes E-klasse og Volvo S80.

Sikkerhet:
Modellen er ikke testet av uavhengige EuroNCAP ennå, og vi gir derfor foreløpig ikke delkarakter her.

Biløkonomi/å eie:
BMW var nummer en i kundelojalitet og kjøreopplevelse i NAFs AutoIndex i 2009. BMW scoret imidlertid under gjennomsnittet i verkstedopplevelse.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer